Az Astra valamikor az Opel deklarált alsó-középkategóriás modellje volt. Ha nagyon akarjuk, a ferdehátú ötajtós 442 centis hossza, még belefér a kategóriába, ám az elődjénél 18 centiméterrel hosszabb kombi 470 centije már bőven kilóg az alsó-középkategóriából.
Pontosabban: nem is kombi a kocsi neve, hanem Sports Tourer, mivel itt már komoly generációváltásról és persze marketingszempontok változásáról is szó van. Az idők ugyanis változnak, ahogy már a latinok is tartották: Tempora mutantur et automobil mutantur in illis – Az idők változnak és az autók is velük.
Ahogy a neve is mondja, az Astra kombi már nem akar műhelykocsi lenni, mint a régi, szép, fél évszázaddal ezelőtti időkben, amikor a kombikat Európa-szerte örömmel használták a mindenfélét-szerelők. Akkoriban a megrendelők kisebb, de folyvást növekvő hányada pedig a szabadidő eltöltésnek praktikus eszközét látta a puttonyos autókban. Az Olympia Rekord Caravan in 1953-ban nyitotta az Opel kombik sorát és ez a magyarban is hamar meghonosodott szó nem más, mint a “Kombinationsfahrzeug” rövidítése, amely csak annyit jelent, hogy a jármű két kategória jellegzeteségeit – kombinálja. Magyarán: kettő az egyben.
Ezt szerették volna elérni a Sports Tourer tervezői is, vagyis hogy a sportos túraautók lendületességét sugallja a nagy csomagterű, hosszított modell. Ahogy a képeket elnézzük, a dizájnerek jó munkát végeztek, még a fotókon is átjön az érzés: utazzunk el!
Más kérdés azonban hogy a dízelpaletta az 1.3 CDTI-bel, a benzines 1,4 literessel kezdődik, és ha hozzávesszük, hogy a legkönnyebb kivitel saját tömege is meghaladja az 1,3 tonnát, kétségek merülhetnek fel a tervezők megfontoltságát illetően. A régi vágású autósok ugyanis úgy tartják hogy „No Replacement for Displacement”, vagyis: a köbcentik nem pótolhatók.
A furfangos motortervezők azonban nem nyughattak, és ravasz módon a kis dízelből 95 lóerőt valamint 190 newtonméteres nyomatékot hoztak ki. A 100 lovas 1,4-es motorocska forgatónyomaték maximuma ugyanakkor csupán 130 Nm 4 ezres fordulatszámnál. Ez pedig nem biztosít valami sportos fílinget. Ezért már a kis motor is rendelhető turbófeltöltővel, ami révén már 200 newtonméterről beszélhetünk az 1850 – 4200 közti fordulatszámtartományban.
Tegyük hozzá, hogy a 2.0 CDTI 160 lovas, a legnagyobb benzinmotor, az 1,6-os turbó pedig 180 lóerős.
Ahhoz képest, hogy milyen hosszú, ez az ST, a csomagtartó nem valami nagy. Alaphelyzetben, kalaptartóig csupán 500 literes, ám valamit valamiért. Az utastér valóban kellemesen hosszú, még az NBA-sztárok is beülhetnek hátra. Más kérdés, hogy a második sor hármuknak azért kissé szűknek bizonyul.
Az Opel – tartva magát a „kettő az egyben” elvhez – ugyanakkor igyekezett megkönnyíteni azok dolgát, akik rendszeresen használják a puttonyt. Egyebek között a két irányba mozgó kalaptartóval, amely kihúzott állapotban szinte a tetőig emelkedik, ha csak valamit be akarunk hajítani. A másik üzemmód, hogy egy könnyű ütésre visszacsúszik a tartójába. Ekkor két mozdulattal kivehetjük, és elrejthetjük a padló alatti rekeszben. Ilyet nemigen találunk drágább autókben sem, pedig hányszor okoz gondot berakodáskor, hogy hova is tegyük ezt az izét?
A nagy dobás azonban a FlexFold hátsó ülés. A FlexFold gombnyomásra, mindenféle egyéb manőver nélkül előre buktatja az ülések támláját. És ha valaki szenvedett már az üléstámlák lehajtásával, minden további magyarázat nélkül tudja, milyen értéke van a tervezők ilyetén figyelmességének.
Az Opel Astra Sports Tourer család februrtól várható a magyar autószalonokba, és az előzetes hírek szerint csupán 200 ezer forinttal lesznek drágábbak, mint az azonos felszereltségű ötajtós ferdehátú modellek. A két változat ugyanis a puttonyig azonos: az utastér, a műszerfal éppen olyan, mint az ötajtós Astrában.
Az új Astra nem kombi -->
[enews_gallery id='501679']
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.