A riport a mai napon a cannes-i MAPIC szakmai kiállításon jelent meg és azon tíz legfontosabb tényezőt vizsgálja melyek pozitív vagy negatív irányban befolyásolják a kiskereskedelmi piac kilátásait a jövő évben, Európában.
A szerteágazás és a polarizáció a másik két leginkább taglalt kérdés a tanulmányban és a globális fejlődés változatossága miatt várhatóan jelentős teljesítménybeli különbségek lesznek majd megfigyelhetők a kiskereskedők körében. A bevásárlóközpont fejlesztések aránya továbbra is alacsony marad a következő egy-két évben, ami várhatóan jó hatással lesz a bérleti díjak alakulására, mivel a kiskereskedők szembesülnek a lehetőségek szűkülésével és rá lesznek kényszerítve, hogy a már meglévő állományra koncentráljanak.
Általánosságban elmondható, hogy a kiskereskedői kereslet továbbra is óvatos és körültekintő marad, azonban a kevesebb fejlesztés és a csökkenő lehetőségek hatására még kiélezettebb verseny várható a legjobb helyekért. Ennek következtében amint beindul az elsődleges piac, ez lesz a fejlődés bölcsője. A másodlagos piacok várhatóan - akár méret akár minőség lapján osztályozva – gyengék maradnak 2011-ben és ezeken a területeken valószínűleg a fellendülés is hosszabb ideig fog tartani.
John Strachan, a Cushman & Wakefield globális kiskereskedelmi csapatának vezetője lmondta: "A bérbeadási kondíciók valamint a vásárlói és üzleti magabiztosság megfelelő aránya elengedhetetlen a fellendüléshez szükséges üzleti környezet megteremtéséhez. 2011-et merőben meghatározza majd a minőségi területek hiánya és érdekes lesz látni, hogy a kiskereskedők és fejlesztők erre milyen gyorsan reagálnak."
Darren Yates a Cushman & Wakefield európai piackutatási csapatának főmunkatársa a következőket fűzte hozzá: „Míg a fogyasztók továbbra is nyomás alatt állnak a két évig tartó relatív inaktivitás után, 2011-ben, a kiskereskedelmi kereslet ennek ellenére emelkedni fog. Bár a bekerülési költségek megnőnek, a kiskereskedők profit orientáltak lesznek és minden eddiginél jobban fognak törekedni pozíciójuk megerősítésére a legjobb helyeken. Mivel egyre kevesebb ilyen lehetőség van, a verseny egyre kiélezettebbé válik ezeken a helyszíneken, míg a másodlagos területek piaca továbbra is nehéz helyzetben marad."
A tíz legfontosabb mozgatórugó
1. Kínálat: Az elsődleges területek kínálati hiánya, mely egyre inkább nő, meghatározó tényezője lesz az ingatlanpiacnak 2011-ben.
2. GDP: Míg a gazdasági fellendülés alap mozgatórugói kereskedelem és befektetés orientáltak, 2011-ben a válságba való visszaesés elkerülésének kell a második legfontosabb pillérnek lennie a kiskereskedelemben. Mindemellett Európa polarizációja várhatóan erősödni fog, amit a kiskereskedőknek és befektetőknek egyaránt fontos lesz figyelemmel kísérni.
3. Megfizethetőség: A területbérlés megfizethetőbb, a bérleti díjak 2008-2009-es csökkenésének következtében, de az egyéb költségek nagy nyomást gyakorolnak kiskereskedelem más területeire, így a nyersanyag bekerülési költsége vagy a szállítási költségek növekedése akadályt gördíthet a kiskereskedők elé.
4. Foglalkoztatás : Az előrejelzések szerint a munkaerőpiac rugalmassága 2011-ben is létfontosságú marad. A munkanélküliségi mutató a legtöbb országban stabilizálódott, elképzelhető azonban, hogy ez a következő évben növekedésnek indul, amennyiben az állami szektorban történő elbocsájtások aránya meghaladja a magánszektor befogadóképességét.
5. A hitelpiac: A kamatlábak várhatóan továbbra is alacsonyak maradnak, mely az üzleti világot és a vásárlókat egyaránt segítheti 2011-ben és enyhítheti a kormányzati megszorítások negatív hatásait. Mindemellett a legjellemzőbb irány várhatóan a bankkölcsön lesz, melyet az üzleti szektor mellet várhatóan a vásárlók is kihasználnak majd.
6. Kiskereskedelmi forgalom: Továbbra is folytatódik a kiegyenlítetlen fellendülés a GDP-vel, a forgalom növekedésével és a jelentős befektetési tranzakciókkal további lassú fejlődést tapasztalhatunk. A felső kategóriás kiskereskedőknek nem lesznek problémáik, míg a vásárlókra továbbra is sok esetben negatívan hatnak a megemelkedett adók, az alacsonyabb fizetések és a bizonytalan munkaügyi helyzet.
7. Megszorítások: Egyes területeken visszafogják a növekedést és hátráltathatják a válságból való kilábalást. A cselekvés szükségessége nem minden piacra jellemző, így az északi államokra sem, azonban az előrejelzésekbe meghatározó tényezőként került be az üzletemberek, a közgazdászok és a vásárlók körében egyaránt. Mindemellett, azon terülteken ahol inkább az adóemelés, mint a költségmegszorítás dominál, ott erős hatások várhatóak 2011-ben.
8. Szabályozások: A szabályi változások nagy szerephez jutnak 2011-ben, főleg, mivel a kiskereskedők megpróbálnak már most a 2012-ben vagy 2013-ban hatályba lépő könyvelési módosításokhoz igazodni.
9. Kereslet: A kiskereskedelmi kereslet óvatos és szelektív marad, kevesebb fejlesztéssel és lehetőséggel, ami nagyobb versenyt eredményez majd a jobb helyekért.
10. Demográfiai jellemzők: A populációban bekövetkező változások az európai kiskereskedelem jelentős mozgatórugói és mivel a szakérők szerint 2011-ben éri majd el csúcsát a dolgozói réteg létszáma, a változások hamarabb bekövetkezhetnek, mint azt sokan gondolják. Ennek azonban a kiskereskedelemre gyakorolt azonnali hatása nem lesz jelentős, így a rövidtávú lehetőségek helyett továbbra is a hosszú távú üzleti tervezésre kell inkább koncentrálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.