BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Spórolós céges telefónia

Már a céges mobiltelefon előfizetések körében is megfigyelhető a hazai piac éretté válása, az utóbbi három évben ezen a területre a telítettség közeli stagnálás a jellemző. A képet némileg árnyalja ugyanakkor, hogy egyre népszerűbbek a vállalati mobilflották.

A válság hatására a költségeiket jelentősen faragó hazai vállalkozások a vezetékes telefonálás kiadásaival is takarékoskodnak, ami gyorsítja az évek óta egyébként is apadó piaci szegmenst.

A hazai vállalatok együttvéve mintegy 1,3 millió, átlagosan pedig 8 darab mobiltelefon-előfizetéssel rendelkeznek, amelynek meghatározó része havidíjas konstrukció, a feltöltő kártyák szerepe továbbra is jelentéktelen, nem éri el az egy százalékot. 

 A tíznél több főt foglalkoztató cégeknél a mobiltelefonhasználat eléri a 95 százalékot, az 1-9 fős vállalkozásoknál ugyanakkor alig haladja meg a 60 százalékot, mivel ebben a kategóriában magas azoknak az üzleti célokra is használt előfizetéseknek a száma, amelyek egyébként magánelőfizetésként regisztráltak - derül ki a BellResearch által készített Magyar Infokommunikációs Jelentés legújabb elemzéseiből.

A piac természetes telítődése miatt tavaly a SIM-kártyák állományának bővülése lelassult, jóllehet a számuk az üzleti szegmensben már így is több mint a kétszerese a vezetékes fővonalakéinak - mutatnak rá a BellResearch kutatói.

Összességében az állomány felét a költéseknek pedig közel kétharmadát a mikro- és kisvállalatok adják.

A telítődő piacon a szolgáltatók között éles árverseny alakult ki, különösen a nagy- és középvállalati szegmensben, ahol a jelentős mobilflották miatt a cégek egyedi megállapodások révén meghatározó alkupozícióval rendelkeznek. Az üzleti mobiltelefon-előfizetések közel négyötödét zárt felhasználói csoport részeként használják. A cégek túlnyomó többsége csak egy szolgáltatóval áll kapcsolatban: mindössze 5 százalékuk fizet elő két vagy három szolgáltatónál. A piackutató felmérése szerint az idén legfeljebb a vállalat 5 százaléka tervez új mobil-előfizetést. A szolgáltatók azonban összességében az üzleti piacon éves szinten 4-5 százalékos bevételcsökkenéssel számolhatnak.

A hazai vállalkozások közel 60 százaléka rendelkezik még fixtelefon-előfizetéssel. Több, mint a kétötödük szerint a cégük tevékenysége nagymértékben a vezetékes telefonra utalt. Míg a 10-nél több főt foglalkoztató vállalatok körében szinte teljes ellátottságról beszélhetünk, addig az 1-9 fős mikrovállalatoknak csak a fele előfizető.

Az üzleti vezetékes piacon az internetalapú (VOIP) hangelőfizetések markáns bővülése a jellemző, bár a hagyományos (PSTN) szerződések aránya még megközelíti az 50 százalékot - mutatnak rá a BellResearch kutatói.

Az üzleti vezetékes hangpiac 2003 óta folyamatosan csökken, a zsugorodás mértéke évről évre nő. A folyamat irreverzibilis, legfeljebb az apadás dinamikája tompítható.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.