BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válság? Ismét az óriás modellek vezetik az amerikai piacot

Az autópiac fejlődése azt mutatja, hogy az USA erőteljesen kapaszkodik kifelé a válságból és ebben az évben szinte töretlenül bővül az eladási szint.

A Motorintelligence összesítése szerint az Egyesült Államokban október végéig a tavalyi tízhavi darabszámnál 5,3 százalékkal több, összesen 4,84 millió személyautó kelt el. Az efölötti méretkategória – a minibuszok, divatterepjárók valamint pickupok – együttes forgalma pedig 16,7 százalékos emelkedéssel elérte a 4,73 millió darabot.

Pedig januárban a földrész legnagyobb autószalonján, Detroitban az iparági guruk még úgy tartották, hogy a nagy kocsik forgalmának fellendülésére nincs is remény. Két év alatt ugyanis 5,5 millióval, 10,4 millióra csökkent az Egyesült Államokban eladott személyautók és az akként használt pickupok száma, és különösen ez utóbbiak bizonyultak a válság nagy veszteseinek. Ezekből ugyanis a tavalyelőttinél másfél millióval kevesebb fogyott az elmúlt évben, miután – átmenetileg –  az üzemanyagtakarékos személyautók iránt nőtt a kereslet.

Most pedig azt látjuk, hogy a kiskocsi forgalombahelyezések száma 1,5 százalékkal 1,616 millióra csökkent, viszont a középkategória értékesítése egytizedével 2,408 millióra, a luxusszegmensé pedig 7,2  százalékkal 743 ezerre bővült.

Ugyanakkor jó egyharmaddal több kelt el az Amerikában közepes méretűnek számító SUV-okból, de még az európaiaknál jóval nagyobb, hatalmas motorral hajtott „full size” pickupok forgalma is 14 százalékkal 1,334 millióra bővült. Hiába: évtizedek óta a sok esetben luxus felszereltségű pickupok (platós kisteherautók) valamint az ötméteres terepjárók (SUV) földje Amerika.

Megfordult tehát a trend, részben annak köszönhetően is, hogy egy gallon benzin (egy amerikai gallon 3,7 liter) ára jó ideje stabilan 3 dollár alatt van. Mert a hatalmas kocsik iránti kereslet – hónapokkal a hitelválság kitörése előtt – akkor fordult zuhanásba, amikor már négy dollárba került egy gallon benzin és ez a rekord árszint (akkori árfolyamon 170 forintba került egy liter) sokkolta az amerikaiakat. Olyannyira, hogy a vevők elfordultak a nagyméretű pickupoktól és a hatalmas műterepjáróktól, amelyekből 36, illetve 42 százalékkal vettek kevesebbet tavaly előtt májusban, mint a 2007 ötödik hónapjában.

Ma az amerikai gazdaság állapotát és a fogyasztók bizalmát egyaránt jellemzi, hogy mind az idei első tíz hónapban, mind októberben a legnagyobb darabszámban eladott modell a Ford F, valamint a Chevrolet Silverado pickup volt.



A fentiek alapján nem is csoda az a lendület, ahogyan a General Motors-papírokat fogadták a tőzsdén múlt szerdán. Igaz, a cég csinált is egy kis felhajtást: a Wall Streeten felsorakoztatta modellpalettáját, és egy Chevrolet Camaro V-nyolcas motorjának feldörrenése adta meg a jelet a kereskedés megkezdésére a hagyományos csengőhang helyett.

Az első kereskedési napon 478 millió részvény kelt el, 33 dolláros áron, és a cég dolgozói mellett a General Motors Co. kínai vegyes vállalati partnere, a SAIC is a vásárlók között volt. Másnap a kereskedés már 35 dolláron indult, 2 dollárral a kibocsátási ár fölött. A papír továbbra is hatalmas keresletet vonzott: 452 millió részvény cserélt gazdát, ami a NYSE teljes forgalmának 10 százaléka. A teljes amerikai piacon 1,5 százalékot emelt a GM kibocsátás – és ez aztán száguldásnak tekinthető. Nem is csoda a sikeres indulás, hiszen a GM 2004 óta az első nyereséges évét várja. A várhatóan 23,1 milliárd dolláros forrást jelentő tőzsdei bevezetés nyomán a washingtoni kormány tulajdonrésze 61 százalékról mintegy 33 százalékra csökken.

A Los Angeles Auto Show

A múlt péntektől vasárnap estig fogadja a látogatókat Észak-Amerika második legnagyobb autószalonja Los Angelesben. A kiállítás nagy látogatói számot vár, nem mellesleg a csütörtöki Hálaadás nappal kezdődő hosszú hétvége révén. Kéttucat világpremier mellett félszáz új electromos, hibrid és alternatív üzemanyaggal működő modell is szerepel a listán. A Los Angeles Auto Show szervezői ugyanakkor fontosnak tartották kiemelni, hogy 27 év kihagyás után a FIAT ismét a szalon kiállítói közt szerepel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.