Az elmúlt évek tendenciái azt mutatják, a karácsonyi nagybevásárlások különösen kedvelt helyszínei a hipermarketek. Forgalmát tekintve továbbra is ennek a bolttípusnak nő leginkább a jelentősége a decemberi szezonban. A karácsonyi sütés-főzéshez kapcsolódó termékekből – vaníliás cukorból, puding porból, margarinból – továbbra is többet vásárolunk az év utolsó hónapjában az év során mért átlagos havi fogyasztáshoz képest.
Egyre kevesebbet költöttünk az elmúlt három karácsonyi szezonban. Míg 2004 és 2006 között a decemberi hónapban 25 százalékkal nőtt meg a forgalom az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz viszonyítva, addig 2007-ben ez a szám 20 százalék volt, 2008-ban 16 százalék, míg tavaly már csak 11 százalék – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Consumer Tracking felmérésének adataiból.
„Az idei karácsonyra vonatkozó várakozások kapcsán az eddigi negatív trend visszafordulni látszik, a korábbi évek gyengülő forgalma helyett enyhe növekedést várunk, amely elsősorban a szezonalitásnak tudható be” – mondta el Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.
A karácsonyi ajándékok beszerzésénél, illetve az ünnepekre való felkészülésnél előszeretettel vásárolunk a szélesebb termékválasztékkal rendelkező, kedvezőbb árszintet kínáló csatornákban, elsősorban a hipermarketekben. Az elmúlt évek tendenciái alapján elmondható, hogy a karácsonyi nagybevásárlások különösen kedvelt helyszínei a hipermarketek. E csatorna látogatottsága is megemelkedik a decemberben; míg egy-egy hónap során a magyar háztartások 50-60 százaléka látogat el valamilyen hipermarket áruházba, addig decemberben ez az arány a 70 százalékot közelíti. A hagyományos csatornába tartozó kisboltok esetében ilyen mértékű vevőkör bővülés nem figyelhető meg. Forgalmát tekintve is ennek a bolttípusnak nő a jelentősége leginkább az év végi szezonban.
December során az ünnepi előkészületekhez kapcsolódó sütési- illetve főzési alapanyagokból hagyományosan többet vásárolunk. Az év során mért átlagos havi fogyasztáshoz képest decemberben harmadával többet vásárolunk margarinból, vajból, puding- és desszertporokból, valamint tejszínből. Az ünnepre készülődve a sütőpor és egyéb sütési kellékek forgalma is megnő.
Az ünnepekhez és a vendégváráshoz a legtöbb családban az alkoholos italok kínálása, fogyasztása is hozzátartozik. Mind a bor mind az égetett szeszesitalok fogyasztása megnő. A tavaly a bor piaca kevésbé érezte meg a csökkenést, körülbelül másfélszer annyi bor fogyott decemberben, mint egy átlagos hónapban. Az égetett szeszes italok forgalma is nőtt tavaly decemberben, ha az év többi hónapjához viszonyítjuk, viszont a korábbi éveknél kisebb mértékben.
A házi készítésű finomságok mellett a csokoládé is hozzátartozik az ünnepekhez és az ajándékozáshoz. Decemberben több csokoládét vásárolunk, mint az év egy átlagos hónapjában, de a tavalyi pesszimista fogyasztói hangulat, már az édességek piacát is szűkítette. A szezon azért fellendülést hoz a többi hónaphoz képest: az ajándékozásokhoz kapcsolódóan a többi csokoládé típusból is többet vásárolunk a havi átlagnál: ötödével több táblás csokoládét és közel dupla annyi bonbont.
A szezonális édességek, vagyis a szaloncukor, a csokoládé figurák, valamint a Mikulás csomagok a decemberi csokoládé forgalom több mint felét adják. A tavalyi évben valamennyi szezonális csokoládétermékből kevesebb fogyott, mint 2008-ban, egyetlen növekvő kivételt a mikulászsákok adták. A kompakt, egyszerű ajándékozásra egyre nagyobb igény mutatkozik, hiszen a vevők többsége szeretné a bevásárlásait minél gyorsabban és egyszerűbben letudni.
A ruházati termékek esetében is kiemelt jelentőséggel bír a karácsonyi szezon. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai szerint a magyar háztartások ruházati cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut az év utolsó két hónapjára, és az elmúlt három év csökkenése tavaly már megállt. Míg 2005-2007 között a karácsonyi (november-december) időszakban átlagosan 40 százalékkal magasabb forgalmat realizáltak a kereskedők a ruházati piacon az egész évre jellemző kéthavi átlaghoz képest, addig 2008 utolsó két hónapjában – az első válság által érintett időszakban – azonban már csak 30 százalék volt ez a többletforgalom. A tavalyi évben korábban kezdett akcióknak köszönhetően a november-decemberi forgalom már újra forgalomtöbbletet hozott, azonban a szezonális ruhaforgalom 37 százaléka akcióban fogyott el 2009-ben.
Kimondottan erős a karácsonyi szezon a kiegészítők tekintetében. Az elmúlt években több mint duplája volt az értékbeli forgalom az egész évre jellemező kéthavi átlaghoz képest. A sportruházat is nagyon népszerű ilyenkor: a szokásos havi mennyiség közel dupláját költötték a háztartások erre a kategóriára karácsonykor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.