Ingatlanfejlesztés. A Duna-parti CET-palota december elejére tervezett nyitása várhatóan negyedévet csúszik, legkorábban 2011 márciusában nyílhat meg – tudta meg lapunk Márton Imrétől, a Közraktárak épületegyüttesét fejlesztés-hasznosító Porto Invest Kft. ügyvezető igazgatójától. A késés okaként elsősorban műszaki-engedélyeztetési problémákat jelölt meg, a Világgazdaság értesülései szerint azonban a CET-ben helyet kapó üzletek bérleti jogának értékesítése sem halad az elvárt tempóban. Magukat megnevezni nem kívánó forrásaink szerint már csak a ki nem adott boltok miatt is kínos lenne most átadni az épületet.
„Jelenleg a bérbe adható területeknek mintegy 38 százalékára van aláírt szerződés, további 30-40 százalék vonatkozásában pedig intenzív bérleti tárgyalások zajlanak” – nyilatkozta a beruházó főváros részéről Bagdy Gábor pénzügyekért felelős főpol-
gármester-helyettes. „Minden erőnkkel azon vagyunk – tette hozzá –, hogy a beruházás a tervezett minőségben mihamarabb befejeződjön, a kulturális és kereskedelmi hasznosításra szerződő bérlők megkezdjék helyisé-
geik kialakítását, és megnyithassuk végre a budapestiek előtt ezt az emblematikus fejlesztést.”
Kérdés mindazonáltal, ki jár rosszul a késéssel, illetve ki viseli az elhúzódó beruházás költségeit. Erre azért nem könnyű válaszolni, mert a Közraktárak kulturális és kiskereskedelmi profilú fejlesztését megrendelő tulajdonos Fővárosi Önkormányzatot és Porto Invest Kft.-t hármas PPP-szerződés kapcsolja egymáshoz: az utóbbi egyszerre fejlesztője, finanszírozója és üzemeltetője a létesítménynek, miközben a főváros mindvégig tulajdonosa marad a teleknek, illetve a CET-palotának. (A Porto Invest ezeknek a feladatoknak egy részénél harmadik fél segítségét veszi igénybe: a finanszírozást 90 százalékban az MKB állja, a kivitelezést a West Hungaria Bau Kft. végzi, míg az üzlethelyiségek bérbeadása a Cushman & Wakefield dolga.) Ennek megfelelően a pénzáramlás is többirányú a felek között. A bevételi oldalon a projekt által termelt bérleti díjak az önkormányzatot illetik – a Porto Invest szedi be, de egy az egyben továbbítja a fővárosnak –, ám a számítások szerint az első nyolc évben ezek nagy részét a főváros vissza is fizeti szolgáltatási díj formájában a Porto Investnek. Sőt, az első két évben az sem kizárt, hogy a bérleti díjakból származó bevétel még nem fogja elérni a szolgáltatási díjat – erre az esetre a fejlesztési megállapodás az első évben maximum 500 ezer, a második évben legfeljebb 200 ezer eurós díjkiegészítést állapít meg a Porto Investnek. „Hogy a késésnek milyen következményei lesznek a szerződéses teljesítésben foglaltakra nézve, arról akkor fogunk tudni nyilatkozni, amikor már látjuk a végét” – mondta Bagdy Gábor.
„A CET fejlesztési konstrukcióját annak idején úgy alakítottuk ki, hogy a projekt során a főváros mindvégig kontrollhelyzetben legyen” – hangsúlyozta Ikvai-Szabó Imre, a korábbi városházi vezetés pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettese. A modell Nyugat-Európában bevett gyakorlat: „Ilyen konstrukcióban készült például a Figueras– Perpignan vasúti alagút is” – hozott föl egy konkrét előzményt. A projekt finanszírozási alapja szerinte ma is biztos, a gondot a világválság nyomán lecsökkent hazai kereslet jelenti: a kisebb várható forgalom miatt a kiskereskedők ódzkodnak bővíteni meglévő bolti kapacitásaikat. „Ez azonban kizárólag a Porto Investet érinti: az üzletek bizományosaként őt sújtják a ki nem adott üzletek miatt elmaradó jutalékok, ráadásul a 25 évre kötött PPP-szerződés legkockázatosabb első nyolc évében a szolgáltatói díja a CET bérleti bevételeinek a függvénye. Ha a CET-nek nem sikerül hoznia az elvárt forgalmat, a Porto Invest nem kapja meg a teljes szolgáltatói díjat.” (A mintegy 12 ezer négyzetméternyi kiskereskedelmi terület bérleti díja maga is részben forgalomfüggő: ha az árbevételük nő, több bérleti díjat fizetnek, így a Porto Investnek járó szolgáltatói díj is emelkedik. A Porto Invest tehát nemcsak a boltok kiadásában, hanem a minél sikeresebb működésükben is érdekelt.) Ikvai-Szabó Imre szerint ebben a helyzetben a fővárosnak könnyítenie kellene a Porto Invest terhein, csak hogy mielőbb át lehessen adni az épületet, a késésből fakadó erkölcsi kárt ugyanis a közszféra viseli: „Magyarország uniós elnökségének több rendezvénye, köztük a Duna-konferencia is az épületben kapna helyett, ehhez azonban át kéne adni az épületet”.
A CET-projektnek egyébként éppen a kulturális profilja hordoz magában bizonytalanságokat. A főváros eddig is jelentős bérletidíj-csökkentésekkel próbálta csalogatni a kulturális profilú szolgáltatókat: a 700 négyzetméteres könyvesboltot havi 4 eurós négyzetméterenkénti díjjal adják ki – ennyiért máshol legfeljebb raktárt kapni. A kulturális eseményeknek helyt adó, a CET mintegy harminc százalékát kitevő nagytermeket a CET Event Kft. bérelte ki a megvalósíthatósági tanulmányban tervezettnél jóval alacsonyabb áron. „Ennek a bérleti szerződésnek a kereskedelmi tartalmát felül fogjuk vizsgálni” – jelezte Bagdy Gábor. ZsA
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.