BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Fiat vezére költözéssel fenyeget

A Fiat azzal fenyegetőzik, hogy Olaszországból az Egyesült Államokba vagy Kanadába helyezi gyártását, ha a szakszervezetek a csütörtökre és péntekre tervezett szavazáson nem hagyják jóvá a konszern és az érdekképviselet között tavaly december 23-án kötött megállapodást.

A vita tárgya a Torino közelében lévő Mirafioriban található Fiat-üzem. A Fiat és amerikai partnere, a Chrysler között tavaly novemberben létrejött szerződés keretében több mint  egymilliárd eurót fektetnek be az üzembe, azzal a feltétellel, hogy a szakszervezetek rugalmasabb műszakokat vállalnak, rövidebb szünetekkel.

Sergio Marchionne, a Fiat vezére az olasz média jelentése szerint kijelentette: "Ha a pénteki szakszervezeti szavazáson a "nem" győz, akkor a Fiat a gyártást az Egyesült Államokba vagy Kanadába helyezi át. "Ott ugyanis elismerik a befektetéseinket, s azt kérik tőlünk, hogy növeljük azokat és a gyártási kapacitásunkat is" – fogalmazott Marchionne az ORF jelentése szerint.

A Fiat tavaly év végén kötött megállapodást a szakszervezetekkel, amelyet kizárólag a baloldali FIOM-CGIL nem fogadott el. Eszerint a mirafori üzem dolgozóit a Fiat-Chrysler alkalmazná és így az ott dolgozókra nem vonatkozna a kollektív szerződés. A Torino mellett dolgozó 5 500 munkás a cég reményei szerint kisebb szünetekkel, több túlórával és éjszakai műszakokban is dolgozna, ugyanakkor a heti 40 órás munkahét változatlan marad.

Nem ez az első alkalom, hogy Marchionne összetűzésbe kerül a szakszervezettel. A vezérigazgató tavaly év végén azt mondta: "a Fiat tervezett, 2 milliárd eurós profitjából egyetlen egy euró sem származik Olaszországból". Hozzátette: a vállalat jobban működne az olasz termelőegységek nélkül, a cég nem tart hat meg örökké veszteséget okozó részlegeket - jelenti a Reuters.

Marchionne, aki 2004 óta vezeti a konszern, ígéretet tett arra, hogy 20 milliárd euró értékben fejleszt öt olasz gyárat, amelyek termelőképessége együtt sem teszi ki a cég egyetlen lengyelországi üzemének kapacitását. Ehhez a vezér hosszabb munkaidőt és rugalmasabb időbeosztást kért, amit viszont az olasz autóipari szakszervezetek nem voltak hajlandóak elfogadni.

A Fiat egyébként tavaly nyáron döntött arról, hogy újraindítja a Pomiglianóban található üzemét és Lengyelországból az olasz városba telepíti a Panda modell gyártását. A Nápoly melletti városban egyébként magasabbak a gyártási költségek, mint Lengyelországban, ráadásul a szakszervezetek több hónapig harcoltak az autógyárral azért, hogy ne vezessék be a tervezett hosszabb munkaidőt.

Marchionne szerint eddig 700 millió eurót fektettek a pomiglianói üzemre, a folyamat nem fejeződött be, de ha a gyár sorsa nem alakul megfelelően, kénytelenek lesznek Olaszországon kívüli telephelyeket keresni. A Fiat egyébként a tervek szerint 2014-ig megduplázza az Olaszországban legyártott autók számát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.