BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jóval közelebb került a Közel-Kelet

Rövidesen növelné az új budapesti járat kapacitását, és agresszívan terjeszkedik a Qatar Airways

BŐVÍTÉS. Már az idén bővülhet a Qatar Airways hétfőn indított új budapesti járatának kapacitása – az útvonalon jelenleg hetente négyszer közlekednek gépek a dohai központ és Ferihegy között, egy rövid bukaresti megállóval. Mint azt Akbar al-Baker, a légitársaság ügyvezető igazgatója egy szűk körű háttérbeszélgetésen a Világgazdaságnak elmondta, csupán átmeneti repülőgéphiány miatt döntöttek úgy, hogy a január 17-én indított budapesti és bukaresti járataikat összekötik, a tervek szerint azonban már szeptembertől közvetlen Budapest–Doha és Bukarest–Doha járatként üzemeltethetik őket az eddigi Budapest–Bukarest–Doha helyett. Elképzeléseik szerint ekkortól már napi egyre sűrítenék a járatszámot Budapestre, a kicsit távolabbi jövőben pedig széles törzsű repülőgépek válthatják fel az útvonalon jelenleg üzemelő keskeny törzsű Airbus A320-as modelleket.

Az ügyvezető igazgató elmondta, hogy a budapesti járat eddigi foglaltsági mutatói a várakozásaiknak megfelelően biztatóan alakulnak. „A budapesti járattal a magyarországi ki- és beutazó forgalom előtt új csatlakozási lehetőségek nyíltak meg a Közel-Keletre, vagy az ázsiai és csendes-óceáni térség felé. A magyar utasoknak a jövőben nem kell az ellenkező irányba, a zsúfolt európai légi központok valamelyike felé elindulni, ha ezekbe a térségekbe utaznak, illetve az onnan érkező utazóknak is könynyebb a dohai központon át Magyarországra jönni” – emelte ki a cégvezető. A magyar főváros egyébként az európai városok sorában a huszonharmadik, nemzetközi szinten pedig a 97. úti célja a légitársaságnak.

A jelenleg 94 repülőgépből álló flottával rendelkező Qatar Airways a jövőben is folytatni kívánja az elmúlt évekre jellemző agresszív terjeszkedési stratégiáját, a célja pedig az, hogy 2013-ra 120 kiemelt desztinációt szolgáljon ki 120 modern repülőgéppel. A légitársaság flottája jelenleg is az egyik legfiatalabb a világon – a gépek életkora kevesebb mint négy év –, minden repülőt lecserélnek ötéves kora előtt. A folyamatos megújulás biztosítása érdekében 80 darab Airbus A350-es, 60 Boeing 787-es és 32 Boeing 777-es típusú repülőgépet rendeltek meg, az utóbbi géptípus szállítása 2007 novemberében kezdődött meg. A Qatar Airways tavaly február óta összesen 12 új nemzetközi útvonalat nyitott meg, 2011 első felében pedig további három úti céllal bővítik a hálózatukat. „Az agresszív terjeszkedési stratégiánkkal maximálisan kihasználjuk a globális recessziót: amíg a versenytársak járatokat szüntetnek meg, költségeket csökkentenek, elbocsátanak, addig mi bővítünk” – mondta az ügyvezető igazgató, aki szerint mindehhez a Qatar Airways mögött álló rendkívül profitábilis cégcsoport tud elegendő nyújtani. A Qatar Airways Grouphoz tartozik a Qatar Airways Cargo légi szállítmányozási cég, a csoport egyik leányvállalata üzemelteti a dohai repteret, külön cég működteti az ott lévő duty free boltokat, saját vállalat végzi a repülőgépek és utasok földi kiszolgálását, valamint az utasok étkeztetését, emellett a csoporthoz tartozik Katar monopolhelyzetben lévő alkoholkereskedője is.

A Világgazdaság kérdésére Akbar al-Baker elmondta: az eddigi 14 éves működése alatt 7 évben maga a légitársaság is nyereségesen üzemelt, a legutóbbi üzleti évben 210 millió dollár profitot termelt, az ideiben pedig ennél is „sokkal többet” várnak (az üzleti év április 1-jétől március 31-ig tart a cégnél). Véleménye szerint jól mutatja a társaság nyereségességének fejlődését, hogy eddig évről évre mintegy 47 százalékkal nőtt a társaság EBITDA-ja. Mindezek fényében a légitársaság azt tervezi, hogy 2012-ben elsődleges nyilvános forgalomba hozatallal (IPO) tőzsdére megy a papírjaival. NM

A Qatar Airways számokban

Alapítás éve: 1994

Tulajdonosi szerkezet: Katar állam kormánya 50 százalék, magánbefektetők 50 százalék

Nemzetközi hálózat: 97 úti cél

Flottaállomány: 94 repülőgép

Alkalmazottak száma: 13 ezer fő (+ 6 ezer a leányvállalatoknál)

Forrás: cégközlés

Tulajdonosi szerkezet: Katar állam kormánya 50 százalék, magánbefektetők 50 százalék

Nemzetközi hálózat: 97 úti cél

Flottaállomány: 94 repülőgép

Alkalmazottak száma: 13 ezer fő (+ 6 ezer a leányvállalatoknál)

Forrás: cégközlés-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.