A kaliforniai nagyváros négy éve 260 darab műanyag karosszériás földgázhajtású CompoBust rendelt, és opciós szerződést kötött további 740 busz vásárlására. Az összesen ezer darabos kontingensből eddig 373 került a tengeren túlra.
Ezek a járművek a NABI jelenleg 150 fős kaposvári üzemében készülnek, ahol ugyanakkor megkezdődött egy olyan összesen 2 millió dolláros költségvetésű fejlesztés sorozat, amely révén egy új, szintén műanyagkarosszériás buszmodell gyártására is alkalmas lesz a kaposvári egység – mondta Baranyai Ferenc a NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. vezetője.
Kalifornia állam pénzügyi nehézségei természetesen hatással vannak Los Angelesre is, így csökkent az autóbuszbeszerzés támogatására fordítható költségvetési keret. Emellett a nagyvárosban a busztársaság a csökkenő utasszám miatt nem csupán ritkította a járatsűrűséget, hanem rövidesen újabb pályázatot ír ki a korábbiaknál kisebb méretű autóbuszok beszerzésére. Erre a pályázatra készül a NABI Kft. a kétmillió dolláros fejlesztéssel, ugyanakkor folytatja az ősszel bemutatott Sirius modellcsalád bővítését is.
Ősszel mutatkozott be az eddig szinte kizárólag amerikai megrendelésre dolgozó cég által a magyar és az európai piacra tervezett Sirius névre keresztelt városi autóbusz, ugyanakkor folyamatban van az elővárosi, helyközi és regionális közlekedési vonalakra szánt járművek fejlesztése. A Siriust nyolc hónap alatt hozták létre a 2,5 millió dolláros fejlesztés révén az amerikai piacon nagy sikereket aratott NABI BRT formatervét és konstrukciós alapjait felhasználva. Az alapkonstrukció lehetővé teszi, hogy városi, elővárosi, helyközi szóló- vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz, vagy akár hidrogén hajtású kivitelt is elkészítsenek belőle. A modularitás abból a szempontból is előnyös, hogy ha egy üzemeltető többfajta autóbuszt választ a családból, kisebb ráfordítással tudja karbantartani az azonos modulokból épült járműveket.
Eltérő előírások
Az Egyesült Államokban az autóbusz-szabványok nagyobb tengelytávot, nagyobb szélességet és nagyobb tengelyterhelést engedélyeznek. Európában az autóbuszok szélessége legfeljebb 255 centiméter lehet a kihajtott tükrökkel együtt, míg a tengerentúlon tükrök nélkül is 260 centiméter széles lehet a jármű.
A költségtakarékosság ugyanakkor kulcsszó az idei modellfejlesztés során is – hangsúlyozta Baranyai Ferenc, hozzáfűzve, hogy Los Angeles mintegy 400 darab, 40 lábas (12 méteres) buszokra hirdet meg közbeszerzési pályázatot, amelyek karosszériája acél és műanyag (kompozit) is lehet. Ha ez utóbbit sikerül gazdaságosabban gyárthatóvá tenni, akkor árban versenyképes lenne a fémtestű járművekkel, és a kompozit az előnyei révén – kis tömeg, nem rozsdásodik – nyerhet a tenderen.
A NABI szerencsére már készült ilyen méretű karosszériák gyártására: az egyik kaposvári szerszámgarnitúrát már erre a méretre létesítették, készülve az újabb piaci kihívásokra. Az említett kétmillió dollárból a mintajárműhöz be kell szerezni az alapanyagokat, majd a prototípust kiszállítani a NABI Inc. Alabama állambeli Annistonban lévő üzemébe, ahol a busz – a többi magyar gyártmányhoz hasonlóan – megkapja a motort, hajtásláncot, és bebútorozzák. Ezt követően még el kell küldeni a kötelező futástesztre, ami az amerikai forgalmazás feltétele.
Ha sikerülne elnyerni ezt a megrendelést, Kaposvár termelése ismét felpöröghetne. Amikor ugyanis Baranyai Ferenc értesült, hogy Kaliforniában is szűkültek a közbeszerzéseket támogató állami források, lassították a termelést heti 3,5-ről két buszra. Így az opciós keretből most le nem hívott 100 busz miatt nincsenek sem elfekvő alapanyagkészletek. A kft. az elmúlt évet 8 milliárd forintos árbevétellel is mintegy 500 millió adózott nyerséggel zárhatta. Ez az eset is mutatja, hogy nem szabad csupán az amerikai megrendelésekre számítani, és időben készült el az európai előírásoknak megfelelő Sirius busz.
A társaság tulajdonosa, az amerikai Cerberus Capital Management egy éve határozott a cég Budapesten született Sirius-tervéről. A NABI Kft. – amely a 2002-2004-es időszakban már 61 buszt adott el öt különböző Volán társaságnak – vissza akart térni a magyar autóbuszpiacra, hiszen a hazai állomány korossága miatt előbb-utóbb halaszthatatlan lesz a csere, ha nem akarják engedni az illetékesek, hogy végletesen romoljon a szolgáltatás színvonala, vagy hogy balesetveszélyes járművek róják az utakat.
Ugyanakkor a NABI budapesti, acélvázas autóbuszokat gyártó üzeme az első fél évre lekötött megrendelés állománnyal rendelkezik, többek között a Florida állambeli Broward és a coloradói Fort Collins városok számára készít dízel, hibrid és CNG gázhajtású autóbuszokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.