Évről évre növekszik a játékosok száma a világ legnagyobb teniszpiacán, ugyanis az Egyesült Államokban mintegy 30 millióan játszanak rendszeresen az USTA (az Egyesült Államok Teniszszövetsége) felmérése szerint. A sportág a tengerentúlon akkor lett még népszerűbb – éves viszonylatban 25 százalékot növekedve –, amikor Roger Federer berobbant a köztudatba 2003-ban. Az azóta eltelt időszakban az USA-ban évi 8-10 százalékos bővülést könyvelhet el a játékosok számát tekintve a sportág. Magyarországon a rendszeres teniszezők számát 150 ezer körülire taksálják. Ezek a számok már önmagukban is mutatják az önálló teniszüzlet nagyságát és lehetőségeit.
A sportág sokáig a versenyek jegyáraiból és a magas televíziós közvetítések jogdíjaiból is kitűnően megélt, mégis a sportszer- és a kapcsolódó márkák számára számított elsődleges marketingfelületnek. A rendszeres játékhoz felszerelés, pályák, edzők kellenek, valamint a többi elengedhetetlen kiegészítő árucikk és szolgáltatás forgalmát is nagymértékben generálja. Minimum egy póló, egy sort, egy pár zokni, egy csuklóvédő, egy pár cipő, fejpánt, egy ütő és 10 doboz labda, 52 órányi pályabérlet szükséges, melyek így összesen megközelítik a 150 ezer forintot is. Ennek fényében könnyen kiszámolható, hogy a hazai teniszsport évente 22,5 milliárd forintos piac.
A profi teniszsport ezzel a pozíciójával nem elégedett meg, túllépett korábbi önmagán, önálló üzletággá vált, sőt évek óta már teljes egészében a média része is lett. A versenyzők nem pusztán sportolók, hanem ünnepelt sztárok, nevük gyakorlatilag önálló márkaként ismert, így a szponzorok hatalmas összegeket öntenek a sportágba. A szponzorációs iparággal foglalkozó IEG társaság szerint az amatőr és a profi tenisz világába globálisan 600 millió dollár áramlott 2010-ben – beleértve a nemzeti és a helyi megállapodásokat is –, ez 3,2 százalékos emelkedés az előző évhez képest.
A teniszt a válság sem érintette igazán. A társaság szakértője, William Chipps úgy nyilatkozott, hogy a sportág sikerrel pótolta a kieső pénzügyi szolgáltatókat és autógyártókat sör- és rövidital-gyártó cégekkel.
A tenisz más iparágakat is pörget, sikerét pedig jórészt annak köszönheti, hogy maga a sport teljesen korfüggetlen. A turizmusban betöltött szerepe is jelentős ott, ahol tartanak nagy érdeklődésre számot tartó versenyeket, igaz, messze alulmúlja a futball vagy kerékpározás népszerűségét, ellenben a drága helyáraknak köszönhetően a tenisz tartja magát mint
a sportturizmus egyik húzóága. A párizsi, wimbledoni, valamint a US Open és az Australian Open turistáknak szóló programcsomagjaiban szerepel a versenypályákon tett próbajáték és erőfelmérés is.
A statisztikák szerint olykor 600 ezer turista kíváncsi személyesen például a US Open eseményeire. Közülük legalább annyian fizettek komplex utazási ajánlatokért, mint ahányan egyéni utazóként érdeklődtek. A komplex US Open-utak iránt érdeklődőknek borsos, 1000 és 10 000 dollár közötti összeget kell fizetniük, a választott szálloda színvonalától és a stadionban található ülőhelyek elhelyezkedésétől függően. A sportturisták egyéb extra szolgáltatásokat is megrendelhetnek, mint például a tranzitjárat a szálloda és a stadion között, esti színházlátogatás vagy limuzinos városnézés New Yorkban.
A teniszezők éves költségeiről Szávay menedzsere elmondta: a WTA-ranglistán az első 50-ben szereplő, az edzőjét a versenyekre magával vivő teniszezők éves kiadása 18–30 millió forint között mozog.
Ha egy versenyző az edzőjét magával viszi a tornákra, akkor költségei jelentősen megnőnek, hiszen plusz egy repülőjegy, szállodai szoba árát is fedeznie kell. Előfordul a top 50-ben lévő játékosoknál is, hogy nem megy a tréner egy adott tornára. Gyakori megoldás az is, hogy 2-3 játékossal egy edző tart a viadalokra, azonban ezek leszervezése komolyabb előkészületet igényel. Szávay Ágnes általában trénerével utazik.
Az első számú magyar női teniszezőnek erre az évre nincsenek még aláírt szponzorációs szerződései. A tavalyi fő támogatóval, a Gaz de France Suezzel még folynak a tárgyalások a támogatás idei meghosszabbításáról – mondta Lányi András. (A Mol 2009 végén szüntette meg kétéves szerződését a világranglistán akkor viszszacsúszó Szávayval.) A teniszütőt biztosító Wilson, illetve a ruházatot adó Fila természetesen anyagilag is támogatja Szávayt, azonban ennek mértékéről nem kívánt nyilatkozni a játékos menedzsere.
A teniszezők éves költségeiről Szávay menedzsere elmondta: a WTA-ranglistán az első 50-ben szereplő, az edzőjét a versenyekre magával vivő teniszezők éves kiadása 18–30 millió forint között mozog.
Ha egy versenyző az edzőjét magával viszi a tornákra, akkor költségei jelentősen megnőnek, hiszen plusz egy repülőjegy, szállodai szoba árát is fedeznie kell. Előfordul a top 50-ben lévő játékosoknál is, hogy nem megy a tréner egy adott tornára. Gyakori megoldás az is, hogy 2-3 játékossal egy edző tart a viadalokra, azonban ezek leszervezése komolyabb előkészületet igényel. Szávay Ágnes általában trénerével utazik.
Az első számú magyar női teniszezőnek erre az évre nincsenek még aláírt szponzorációs szerződései. A tavalyi fő támogatóval, a Gaz de France Suezzel még folynak a tárgyalások a támogatás idei meghosszabbításáról – mondta Lányi András. (A Mol 2009 végén szüntette meg kétéves szerződését a világranglistán akkor viszszacsúszó Szávayval.) A teniszütőt biztosító Wilson, illetve a ruházatot adó Fila természetesen anyagilag is támogatja Szávayt, azonban ennek mértékéről nem kívánt nyilatkozni a játékos menedzsere. Profinak lenni Magyarországon Magyarországon több szempontból sem kedvezők a körülmények a profi teniszezők számára – mondta lapunknak Lányi András, Szávay Ágnes menedzsere. Először is nagyon kevés kemény borítású pálya van, ez azért komoly hátrány, mert nehezíti a teniszezők felkészülését a nemzetközi versenyekre. Szintén nem kedvező Magyarország éghajlati adottsága, míg nálunk télen az elenyészően kevés fedett pályán vagy sátrakban lehet teniszezni, addig Spanyolországban vagy Olaszországban egész évben a szabad ég alatt tudnak készülni a sportolók.
Emellett Magyarországon alig tartanak komolyabb versenyeket, így a teniszezőknek állandóan külföldre kell utazni, és ez növeli a költségeiket. A megfelelő minőségű versenyek közül egyedül a Római Teniszakadémián évente egyszer megrendezett WTA Tour-versenyt lehet említeni, így Szávay Ágnest – a válogatott találkozókat nem számítva – csak ekkor láthatja a hazai közönség.
A tizenéves teniszezőknek rendezett Futures-versenyekből is csak egy-két tornát rendeznek hazánkban, míg a környező országokban, például Horvátországban vagy Romániában számos ilyen versenyt tartanak. A Futures-tornáknak amúgy komoly sportturisztikai értéke van, hiszen Horvátországban például tavasszal és ősszel rendeznek nagyobb sorozatokat ezekből a versenyekből a tengerpart mentén, ezekre 300 fiatal teniszező is érkezik külföldről családtagjaikkal együtt, akik az ottani hotelekben szállnak meg, meghosszabbítva ezzel a szállodai szezont. Hasonló 4-5 versenyből álló sorozatot a Balaton környékén is meg lehetne rendezni a szállodák bevonásával – hangsúlyozta Lányi András. Lenne érdeklődés a világklasszisok iránt A Sport TV Wimbledonból közvetít, valamint a budapesti WTA-versenyt (WTA = Hivatásos Női Teniszszövetség) – általában az MTV-vel közösen –, a Tennisclassics rendezvényt, az ATP Tour 500-as (ATP = Hivatásos Teniszezők Szövetsége) és az ATP Tour 250-es tornáit tűzi műsorára – mondja Máté Pál, a Sport TV főszerkesztője. A szakember szerint a tenisz nézettségét az események hossza és az ebből adódó bizonytalanság miatt nagyon nehéz mérni, de voltak kiemelkedő nézettségű mérkőzéseik, ugyanis egy-egy rangos teniszmeccs néhány tízezer rendszeres nézőt vonz.
Kevés az olyan cég, amely kifejezetten teniszközvetítések környezetében akar reklámozni, azonban rengeteget javítana a sportág magyarországi nézettségén, ha lenne egy-két világklasszis teniszezőnk. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.