A 2010. negyedik negyedéves adatok alapján a lakossághoz hasonlóan a vállalkozások jövőképe is borúsabb lett. A hazai mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évre vonatkozó várakozásait jelző mutató.
„A K&H kkv bizalmi index másféléves növekedést követően már 2010. harmadik negyedévében megtorpant, a negyedik negyedévben azonban jelentős, 10 pontos esést ért el, így egyértelműen elmondható, hogy – 2008 harmadik negyedévéhez hasonlóan - trendfordulóhoz érkeztünk a jövőbeli várakozásokat illetően” – magyarázta Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.
A legutóbbi felmérés alkalmával a vállalati hitelkamatok és a közterhek változásának megítélésével kapcsolatosan romlottak leginkább a várakozások. Ennek oka, hogy a jegybanki alapkamat tavaly év végi növelésével összhangban durván 2 százalékos hitelkamat növekedést prognosztizálnak a vállalkozások, a közterheket illetően pedig gyakorlatilag megfordult a csökkenést illetve növekedést várók aránya, és immár a növekedésre számítók vannak többségben (37 százalék).
A kormányzati gazdaságpolitika megítélésének romlása leginkább annak tudható be, hogy az elmúlt három hónap intézkedéseit a megkérdezett kkv-k 27 százaléka negatívan ítélte meg, ugyanakkor a kormányzat következő egy évi munkáját a cégek 40 százaléka továbbra is kifejezetten vállalkozásbarátnak gondolja.
Árbevétel alapján jelentős különbség mutatkozik a kkv szektor cégei között. A mikrovállalkozásoknál gyakorlatilag a lakossághoz hasonló mértékű bizalomvesztés tapasztalható, ezzel együtt pedig a kkv-kon belül az ő várakozásaik a legnegatívabbak (17 pontos esés).
A mikrovállalkozásoknál kisebb mértékben, de a kisvállalkozások bizalma is megrendült, hiszen az eddigi enyhén optimista várakozások negatívba fordultak (mínusz 7 pont). Eközben azonban a szektor nagyobb, 300 millió forint éves árbevételt meghaladó cégei továbbra is optimisták (15 pont), mindössze enyhe megtorpanást figyeltünk meg körükben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.