Több éves veszteség után ismét örömmel vehetnek részt a detroiti autógyártó óriások a hazai pályán tartott kiállításon. A GM két milliárd dolláros profittal zárta a harmadik negyedévet és november 16-án, pár hónappal azután, hogy kilépett a csődvédelemből, a világ legnagyobb tőzsdei kibocsátást hajtott végre.
A Chrysler kínálata tavaly annyira gyenge volt, hogy nem is tartott sajtótájékoztatót Detroitban, ehhez képest most hétfőn két, nagy várakozással kísért modellt is bemutat és növelte piaci részesedését. Emellett hamarosan további lehetőségek nyílnak meg előtte, hiszen immár teljesen integrálódott a társtulajdonos Fiattal, olyannyira, hogy az olasz konszern vezetője, Sergio Marchionne úgy nyilatkozott: semmi változást nem hozna a két cég működésébe, ha hivatalosan is fuzionálnának.
A Ford pedig külön büszke lehet teljesítményére, hiszen nem csak hogy az egyetlen amerikai gyártó, amely nem szorult állami segítségre, de ismét meg is szerezte a második helyet a piacon az Egyesült Államoknak a Toyota mögött. A Ford piaci részesedése két éve folyamatosan növekszik.
"Az egész egy nagy, visszatérési bulihoz lesz hasonló" – fogalmazott az amerikai cégek helyzetéről az AFP-nek Jeff Schuster, a JD Power elemzője. Az amerikai autóeladások a két évvel ezelőtti, több mint húsz éve nem látott crach után tavaly 11 százalékkal emelkedtek és elérték a 11,6 millió gépkocsit. A Center for Automotive Research véleménye szerint az a tény, hogy a jelenlegi, válságra jellemző eladási szintek mellett is profitot termel a három detroiti óriás, azt mutatja, hogy drámaian változott a szektor helyzete. David Cole, a szervezet igazgatója úgy véli, ha az iparág visszatér a 13-15 millió darabos éves eladásokhoz, ismét rendkívül nyereségessé válhat az autógyártás.
Ami az idei kínálatot illeti: egy tucat cég jelenik meg a kiállításon és 30-40 világpremierre kerül sor, a központban a zöld autókkal. A Toyota kiterjeszti a Prius termékcsaládot egy új egyterűvel, a GM bemutat egy új szubkompaktot és egy Buickot és megjelenik a sokat reklámozott elektromos autója, a Chevrolet Volt is. A Ford szintén közzéteszik majd a villanyautókra vonatkozó terveit, a kínai BYD pedig megmutathatja az E6 elektromos szedánt, ami már az idén a kereskedőkhöz kerülhet.
Az IHS Automotive ugyanakkor emlékeztet arra: nagy a kockázat, hogy a vásárlók nem tartanak igényt ezekre a fejlesztésekre. Tavaly 2,8-ről 2,4 százalékra esett vissza a hibridek eladása az Egyesült Államokban. És bár a költséghatékonysággal reklámozzák a gyártók a kompaktokat, kérdés, hogy mi fontosabb az amerikaiaknak: az alacsony ár vagy a nagyobb tér és a kényelem. "A terepjárók könnyedén kerülhetnek ki győztesen " – véli az IHS szakembere, hiszen aránylag takarékosak és könnyedén elfér bennük öt-nyolc utas és a csomagok.
A folyamatot igazolják a tavaly évvégi értékesítési adatok is. Október végéig a kiskocsi forgalombahelyezések száma 1,5 százalékkal 1,616 millióra csökkent, viszont a középkategória értékesítése egytizedével 2,408 millióra, a luxusszegmensé pedig 7,2 százalékkal 743 ezerre bővült. Ugyanakkor jó egyharmaddal több kelt el az Amerikában közepes méretűnek számító SUV-okból, de még az európaiaknál jóval nagyobb, hatalmas motorral hajtott „full size” pickupok forgalma is 14 százalékkal 1,334 millióra bővült. Hiába: évtizedek óta a sok esetben luxus felszereltségű pickupok (platós kisteherautók) valamint az ötméteres terepjárók (SUV) földje Amerika.
Megfordult tehát a trend, részben annak köszönhetően is, hogy egy gallon benzin (egy amerikai gallon 3,7 liter) ára jó ideje stabilan 3 dollár alatt van. Mert a hatalmas kocsik iránti kereslet – hónapokkal a hitelválság kitörése előtt – akkor fordult zuhanásba, amikor már négy dollárba került egy gallon benzin és ez a rekord árszint (akkori árfolyamon 170 forintba került egy liter) sokkolta az amerikaiakat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.