Járattörlés, túlfoglalás vagy két óránál hosszabb késés esetén (kivéve a szélsőséges időjárási körülményeket vagy a természeti katasztrófákat) a busztársaságnak az utas választása alapján vagy vissza kell térítenie a jegy teljes árát, vagy további költségek felszámolása nélkül más útvonalon kell biztosítania az utazást. Emellett ha a társaság csak a jegyár visszatérítését ajánlja fel, az utas a jegyár 50 százalékának megfelelő kártérítésre is jogosult. Járattörlés vagy a három óra menetidőnél hosszabb utazásoknál a 90 percnél tovább tartó késések esetén a busztársaságnak megfelelő ellátást (hideg vagy meleg étel, üdítő) kell biztosítania.
A buszút során bekövetkező baleseteknél halál vagy sérülés esetében utasonként akár 220 ezer eurós kártérítést kell fizetnie a busztársaságnak. Ha az utat meg kell szakítani, illetve ha baleset vagy késés miatt éjszakázniuk kell az utasoknak, a busztársaságnak legfeljebb két éjszakára szóló, maximum 80 euró/éj összegű szállodai elhelyezést is biztosítani kell. Ez alól akkor mentesül a társaság, ha a szélsőséges időjárási körülmény vagy természeti katasztrófa miatt nem tudja biztosítani a járatot.
A sérült vagy elveszett poggyász esetén legfeljebb 1200 euró lehet a kártérítés összege, míg a fogyatékkal élők mozgását segítő eszközök megrongálódásánál a fizetendő kártérítésnek nincs felső határa.
Miután a rendeletet a tagállamok miniszterei már januárban jóváhagyták, így a szabályozás a közzétételt követő két évvel lép majd hatályba. A rendelet kihirdetése ez év nyara előtt várható, így 2013 nyarán már alkalmazzák a jogszabályt. Mindamellett a rendelet hatályba lépésétől számítva a tagállamok további négy év mentességet adhatnak a kisebb társaságoknak, illetve olyan cégeknek, amelyek szolgáltatásaik jelentős részét az EU-n kívül végzik. A négyéves mentesség pedig egyszer meghosszabbítható.
A téma EP-raportőre, az olasz Antonio Cancian a parlamenti szavazás után elmondta: a szabályozás kidolgozásánál figyelembe vették a busztársaságok válság miatt romló pénzügyi helyzetét, és nem akartak túlságosan nagy anyagi terhet rakni a – számos esetben kis- és középvállalkozások által működtetett – társaságokra. A néppárti képviselő szerint az utasok jogai és a kkv-k érdekei között sikerült megfelelő egyensúlyt kialakítani. A brit konzervatívok pedig amiatt elégedettek az elfogadott szabályozással, hogy az nem a légitársaságok esetében kirótt kártérítési összegeket alkalmazza majd a sokszor csak helyi vagy regionális járatokat üzemeltető busztársaságok esetében. Az eredeti tervekben ugyanis még magasabb kártérítési összegek szerepeltek, ami miatt akár arra kényszerülhettek volna a kisebb helyi szolgáltatók, hogy egyes járataikat megszüntessék.
Tavaly novemberben fogadták el a hajón utazók jogairól szóló uniós rendeletet is, így a mostani autóbuszokra vonatkozó szabályozással együtt már az összes közlekedési módra kiterjed az uniós védelem, ugyanis a repülőgépen, illetve a vonaton utazók jogaira vonatkozó jogszabály már korábban hatályba lépett. A hajón utazókra vonatkozó rendelet 2012 végén lép hatályba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.