BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb csapás a pénztárcákon: drágulnak a ruházati cikkek

Már régóta hallani arról, hogy a világgazdaság lassan ugyan, de kilábal a 2008 végén kezdődő gazdasági válságból. Ez azonban a fogyasztói árak emelkedését jelentheti. Az AP beszámolója szerint a ruházati cikkek ára idén átlagosan 10 százalékkal lehet magasabb, mint 2010-ben

A világgazdaság válságból történő kilábalásával párhuzamosan nő a termékek/ szolgáltatások iránti igény, ami így áremelkedést hozhat. A ruházati termékek ára már lassan egy évtizede folyamatosan csökken, elsősorban az előállítási költségek, az alacsony munkadíjak miatt.
A ruházati alapanyagok árakban azonban minden eddiginél nagyobb ugrás következett be: a pamut ára több mint kétszeresére emelkedett tavaly, s történelmi csúcsot ért el.

A szintetikus alapanyagok ára 50 százalékkal emelkedtek, mivel a gyártók előszeretettel alkalmazták őket a természetes alapanyagok helyettesítőjeként. Az alapanyagárak az előállítási költségek – gyártótól függően – 25-50 százalékát teszi ki, a munkadíj pedig 20-40 százalékra rúg.

Szakmai becslések szerint a ruházati cikkek ára idén átlagosan 10 százalékkal emelkedik. A legnagyobb gyártók, mint a Levi Strauss & Co., a Wrangler farmereket készítő VF Corp., a J.C. Penney Co. és a Nike is tervez áremelést idén. Az, hogy ez milyen mértékű lesz azt a cégek az éves jelentések publikálása után teszik közzé.

A drágább előállítási költségek befolyásolják azt is, hogy milyenek lesznek a termékek: például a gyártók egyre több szintetikus anyagot – egyebek mellett műszálas pamutot -használnak, s a farmerek is vékonyabb szövésűek lesznek. A vásárlók idén kevesebb színből válogathatnak – számol be az AP.

A kiskereskedők abban bíznak, hogy a tavaly év végi bevásárlási lendület 2011 elejére is kitart. Az áremelkedés elsősorban az alsó-középosztály igényeit kielégítő üzleteknek okoz fejtörést.

Az AP által megkérdezett vásárlók úgy vélekedtek, míg korábban egy ingből, vagy farmerből egyszerre kettőt is megvettek, ma már inkább spórolnak és beérik egy-egy darabbal is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.