A dimenzióváltást lehetővé tevő eszközök már egyre nagyobb kínálatban állnak a hazai nézők rendelkezésére is, bár a technológia sok minden ok miatt még nem terjed túlzottan nagy mértékben. Pedig a késztetés alapból adott lehet, hiszen minket magyarokat "nehézsúlyú" játékosoknak tartanak a tévépiacon, a hazai háztartásokból nem hiányozhat a televíziókészülék, ráadásul a különféle felmérések szerint ötből négy magyarországi háztartásban rendelkeznek valamely szolgáltatónál fizetős televíziós szolgáltatással.
A múlt év elején jelentek meg először a kiskereskedelemben és egyszerre több márka képviseletében az első háromdimenziós televíziók a világpiacon. Az elemzők igen óvatosak voltak az ezekből eladható darabszámot illetően. Volt olyan szakértő, aki másfél milliót, de volt olyan is, aki négymilliót jelzett előre 2010-re, ez a nagy felbontású digitálistévé- (HDTV) piacnak alig a három százaléka.
A valóság végül is közelebb áll az utóbbihoz, az év vége felé ugyanis felgyorsultak az eladások, az utolsó negyedévben 2,3 millió 3D-s tévé talált gazdára. Nagyobb ütemű növekedésre nem nagyon lehetett számítani, hiszen egyrészt még mindig hiányos a 3D-s tartalomkínálat, másrészt a tavalyi készülékmodellek még speciális és nem túl olcsó szemüveghez voltak kötve. Ez évtől jönnek a segédeszköz nélküli 3D-s márkák, a tartalomipar is lépni kíván, Hollywood több mint 50 háromdimenziós filmet ígér. A szakértők szerint végső soron a tartalom tudja legitimálni a technológiát.
Fennáll ugyanakkor a veszély, hogy a megfelelő tartalmak ellenére a tévénézők lassabban nyúlnak a zsebükbe a dimenzióváltáshoz. Az elmúlt években ugyanis már eléggé beruháztak a készülékek lecserélésébe, egyre többen nézik a műsorokat a korszerűbb, energiatakarékosabb, szebb moziélményt nyújtó kétdimenziós lapostévéken. A kutatók becslése szerint az idén az LCD-, a plazma- és LED-tévék penetrációja várhatóan eléri a 20 százalékot.
Ma még kevés a nagyfelbontású (HD) csatornák kínálata, ráadásul a prémium csatornákért is a hazai tévés tábor alig 5 százaléka fizet - derül ki a Magyar Infokommunikációs Jelentésből. Ez is azt mutatja, hogy még a HD-képes televízióval rendelkezők többsége sem használja ki készüléke képességeit, jobb esetben szimpla digitális adást, vagy jó esetben DVD-t néz rajta. A lakossági fizetős tévészolgáltatás penetrációja dinamikusan növekedett az elmúlt évtizedben. A penetráció idén várhatóan eléri a 80 százalékot.
Mindeközben a magyarországi piac már az érettség jeleit mutatja. A felmérések szerint ugyanis tavaly alig 70 ezerrel nőtt a fizetős tévét használó háztartások száma. A versenyhelyzetet jól mutatja, hogy egyre erőteljesebb a szolgáltatók közötti árverseny. A piacot a műholdas előfizetések hajtják, de egyre többen választják az IPTV-t is. A piaci változások "vesztese" a kábel technológia, az erre előfizetők számának kismértékű csökkenése figyelhető meg. A már most is fizetős tévével rendelkezők túlnyomó többsége elégedett a szolgáltatójával, nagyon kevesen gondolkodnak váltásban, hacsak a versenytársak elő nem rukkolnak valami kedvező csomagajánlattal, de hatékony módszer lehet a közvetlen megkeresés is, amivel manapság élnek is a hazai szolgáltatók.
A digitális átállásról a hazai háztartások több mint felében hallottak már, de a többségük mégis kivár, ennek oka az elemzők szerint főként az információhiányból következik. Bár folyamatosan nő az ingyenes digitális földfelszíni platform(DVB-T), a szolgáltatást kínáló Antenna Hungária mindaddig nem számíthat a nézőszám még jelentősebb megugrására, amíg az érintett háztartások televíziós képernyőjének elsötétülése megtapasztalható közelségbe nem kerül - vélik a szakértők.
A múlt év végére a DVB-T -hálózat lakossági lefedettsége elérte a 95 százalékot, a szabadon fogható csatornákat tartalmazó MinDig TV szolgáltatást használók száma meghaladta a 160-170 ezret – mondja Tóth András, az Antenna Hungária kommunikációs vezetője. A cég 2010. május végén MinDig TV Extra néven elindította a fizetős, jelenleg már 11 csatornát tartalmazó szolgáltatását is. A MinDig TV vételére képes eszközök száma 2010 végére a háztartásokban meghaladta az 500 ezret, a boltok kínálatában zömében már csak a digitális földfelszíni sugárzás vételére alkalmas tévékészülék kapható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.