BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A színes tévé érkezéséhez mérhető korszakváltás előtt állunk

A háromdimenziós(3D) televíziózás elterjedése Magyarországon is hozhat akkora változást, mint korábban a fekete-fehérről a színes sugárzásra való áttérés - vélik a Bellresearch szakértői.

A dimenzióváltást lehetővé tevő eszközök már egyre nagyobb kínálatban állnak a hazai nézők rendelkezésére is, bár a technológia sok minden ok miatt még nem terjed túlzottan nagy mértékben. Pedig a késztetés alapból adott lehet, hiszen minket magyarokat "nehézsúlyú" játékosoknak tartanak a tévépiacon, a hazai háztartásokból nem hiányozhat a televíziókészülék, ráadásul a különféle felmérések szerint ötből négy magyarországi háztartásban rendelkeznek valamely szolgáltatónál fizetős televíziós szolgáltatással.

A múlt év elején jelentek meg először a kiskereskedelemben és egyszerre több márka képviseletében az első háromdimenziós televíziók a világpiacon. Az elemzők igen óvatosak voltak az ezekből eladható darabszámot illetően. Volt olyan szakértő, aki másfél milliót, de volt olyan is, aki négymilliót jelzett előre 2010-re, ez a nagy felbontású digitálistévé- (HDTV) piacnak alig a három százaléka.

A valóság végül is közelebb áll az utóbbihoz, az év vége felé ugyanis felgyorsultak az eladások, az utolsó negyedévben 2,3 millió 3D-s tévé talált gazdára. Nagyobb ütemű növekedésre nem nagyon lehetett számítani, hiszen egyrészt még mindig hiányos a 3D-s tartalomkínálat, másrészt a tavalyi készülékmodellek még speciális és nem túl olcsó szemüveghez voltak kötve. Ez évtől jönnek a segédeszköz nélküli 3D-s márkák, a tartalomipar is lépni kíván, Hollywood több mint 50 háromdimenziós filmet ígér. A szakértők szerint végső soron a tartalom tudja legitimálni a technológiát.

Fennáll ugyanakkor a veszély, hogy a megfelelő tartalmak ellenére a tévénézők lassabban nyúlnak a zsebükbe a dimenzióváltáshoz. Az elmúlt években ugyanis már eléggé beruháztak a készülékek lecserélésébe, egyre többen nézik a műsorokat a korszerűbb, energiatakarékosabb, szebb moziélményt nyújtó kétdimenziós lapostévéken. A kutatók becslése szerint az idén az LCD-, a plazma- és LED-tévék penetrációja várhatóan eléri a 20 százalékot.

Ma még kevés a nagyfelbontású (HD) csatornák kínálata, ráadásul a prémium csatornákért is a hazai tévés tábor alig 5 százaléka fizet - derül ki a Magyar Infokommunikációs Jelentésből. Ez is azt mutatja, hogy még a HD-képes televízióval rendelkezők többsége sem használja ki készüléke képességeit, jobb esetben szimpla digitális adást, vagy jó esetben DVD-t néz rajta. A lakossági fizetős tévészolgáltatás penetrációja dinamikusan növekedett az elmúlt évtizedben. A penetráció idén várhatóan eléri a 80 százalékot.

Mindeközben a magyarországi piac már az érettség jeleit mutatja. A felmérések szerint ugyanis tavaly alig 70 ezerrel nőtt a fizetős tévét használó háztartások száma. A versenyhelyzetet jól mutatja, hogy egyre erőteljesebb a szolgáltatók közötti árverseny. A piacot a műholdas előfizetések hajtják, de egyre többen választják az IPTV-t is. A piaci változások "vesztese" a kábel technológia, az erre előfizetők számának kismértékű csökkenése figyelhető meg. A már most is fizetős tévével rendelkezők túlnyomó többsége elégedett a szolgáltatójával, nagyon kevesen gondolkodnak váltásban, hacsak a versenytársak elő nem rukkolnak valami kedvező csomagajánlattal, de hatékony módszer lehet a közvetlen megkeresés is, amivel manapság élnek is a hazai szolgáltatók.

A digitális átállásról a hazai háztartások több mint felében hallottak már, de a többségük mégis kivár, ennek oka az elemzők szerint főként az információhiányból következik. Bár folyamatosan nő az ingyenes digitális földfelszíni platform(DVB-T), a szolgáltatást kínáló Antenna Hungária mindaddig nem számíthat a nézőszám még jelentősebb megugrására, amíg az érintett háztartások televíziós képernyőjének elsötétülése megtapasztalható közelségbe nem kerül - vélik a szakértők.

A múlt év végére a DVB-T -hálózat lakossági lefedettsége elérte a 95 százalékot, a szabadon fogható csatornákat tartalmazó MinDig TV szolgáltatást használók száma meghaladta a 160-170 ezret – mondja Tóth András, az Antenna Hungária kommunikációs vezetője. A cég 2010. május végén MinDig TV Extra néven elindította a fizetős, jelenleg már 11 csatornát tartalmazó szolgáltatását is. A MinDig TV vételére képes eszközök száma 2010 végére a háztartásokban meghaladta az 500 ezret, a boltok kínálatában zömében már csak a digitális földfelszíni sugárzás vételére alkalmas tévékészülék kapható.


 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.