BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerikai üzem a Dunaferrnél

Javulhat az ISD Dunaferr Zrt. által előállított termékek minősége és a gyártás hatékonysága is annak köszönhetően, hogy partnere, a Neo Industries új üzemet adott át a vasmű területén, 2,1 millió eurós beruházással. A dunaújvárosi társaság tavaly jelentősen csökkentette a veszteségét, és nőtt a bevétele is.

Az ISD Dunaferr Zrt. gyártási technológiájához kapcsolódó, 2,1 millió eurós beruházást adott át pénteken a társaság egyik partnere, a Neo Industries. Az amerikai cég hengerkrómozó és elektroeróziós előkészítő létesítménye a dunaújvárosi vasmű területén létesült. Ennek köszönhetően ezentúl helyben, a hideghengerműben végezhetők el azok a műveletek, amelyek miatt eddig a hengereket a Neo kassai üzemébe kellett szállítani. A korszerű technológiát képviselő beruházás révén csökkennek az ISD Dunaferr költségei, és javul termékei minősége is. Az ISD-vel való együttműködés stabilitását is jelzi, hogy a terjeszkedő Neo – amely a fenti projektre egy helyi kft.-t hozott létre – épp Dunaújvárosban alapította meg legújabb, immár kilencedik üzemét. A létesítmény kapacitásainak a felét a vasmű, másik felét a fémmegmunkáláskor hasonló hengereket használó Voest Alpine, az US Steel Serbia és az Alcoa társaság köti le. A Neo az évi 2,5 milliárdos forgalmú Heico amerikai világcég 45 iparvállalatának egyike. A Heico a légi-, a védelmi- és az elektronikai ipart szolgálja ki.

Az elmúlt évben az ISD Dunaferr már kifelé tartott a válságból. „Veszteségünk jelentősen csökkent, termelésünk elérte a válság előtti szintet, árbevételünk pedig körülbelül 1,1 milliárd dollár” – nyilatkozott a Világgazdaságnak Valerij Naumenko, a társaság vezérigazgatója. A vasmű főként az EU-ba exportál, ottani megrendelései a vevő országok GDP-változását jól tükröző arányban nőnek. A hazai kereslet azonban még ingadozik, az igények esetenkénti megugrása inkább a raktárak kiürülését jelzi. (A cégtől kapott adatok szerint a társaság értékesítésén belül az export aránya folyamatosan nő, tavaly elérte a 65 százalékot.) Valerij Naumenko az elmúlt évet azzal összegezte, hogy a társaság minden pénzügyi kötelezettségének eleget tett, beleértve az állammal szemben fennállókat is, rendben fizette a béreket és teljesítette a kollektív szerződésben előírtakat is.

Az idei acélpiacra szerinte túl sok tényező hat ahhoz, hogy előrejelzést adhasson. Ugyanakkor a Dunaferr folytatja fejlesztéseit, beruházásait: „Minden olyan munkát elvégezünk, amire a normális működésünkhöz szükség van.”

Vasúti szakmai körökben fel-felmerül a széles nyomtávú vasút Dunaújvárosig való elvezetésének gondolata. „Nagyon szívesen látnánk, de nagyon sokba kerülne. Nem tudom, hogy a magyar költségvetésben van-e erre elkülönített összeg. Azt hiszem, ha lesz is széles nyomtávú vasút Dunaújvárosig, már nem az én életemben” – reagált a felvetésre a vezérigazgató. Tovább bővíthető kikötője viszont van a társaságnak, igaz, még mostani kapacitásainak is csak a felét tudja kihasználni. A cég szívesen bevonna mást is a létesítmény üzemeltetésébe, de Valerij Naumenko szerint még nincs jelentkező.

Helyzeti hátrány

Tavaly 15 százalékkal, 1414 millió tonnára nőtt a világ acéltermelése a Nemzetközi Acélszövetség (IISI) adatai szerint. Minden jelentős acélgyártó ország két számjegyű bővülést mutatott fel. Ezen belül az alacsonyabb 2009-es bázisról indult EU és az USA erőteljesebben növelte termelését, mások kevésbé. A 24,5 százalékos uniós bővülésen belül a nagy-britanniai és a görögországi acélgyártás esett. „Az európai acélipar hátránya, hogy nincs alapanyag, és az energia is viszonylag drága. Ezért a nagyobb hozzáadott értékű termékek előállítására kell összpontosítania” – nyilatkozott nemrég Marczis Gáborné, a Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés igazgatója.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.