– Mikor döntenek a beruházásról, és mikor tartják a vezeték kapacitásai lekötését célzó aukciót (open season)?
– Még ebben az évben meglesz a beruházási döntés. Amint megszületnek az első szállítási szerződések, a Nabucco Gas Pipeline International (NGPI) megtarthatja a tagországok energiahatóságaival és az Európai Bizottsággal egyeztetett első open seasont, szintén még az év vége előtt. 2011 nagyon fontos év lesz a Nabucco történetében. Úgynevezett egyablakos rendszerben kínáljuk majd fel a vezetéki kapacitásokat. Ez azt jelenti, hogy a piaci szereplő az NGPI-nél jelenti be a vásárlási szándékát. Az ügyletet az NGPI tárgyalja le és köti meg a szerződést az azeri vagy iraki határon lévő átvételi ponttól a teljes útvonalra, így országonkénti tranzitmegállapodásra nem is lesz szükség.
– Mennyibe kerül majd a néhány éve 7,9 milliárd eurósra becsült projekt?
– A kapacitásaukcióra végeznünk kell a kiadásokat befolyásoló számos tényező elemzésével, pontos dátumot nem tudok mondani. A mostaninál nem számottevően, de magasabb végeredmény várható.
– A Nabucco-részvényesek mindegyikének 1,7 milliárd eurós garanciát kell majd felmutatni. Elvárás, hogy a garanciát az állam adja?
– Részvényesenként vizsgáljuk a helyzetet. Állami tulajdonú tagjainknál (Botas, EAD, Transgas) kézenfekvőnek tűnik az állami garancia, de más a helyzet a tőzsdecégeknél (Mol, OMV, RWE). Minden részvényre más-más koncepciót kell kidolgozni, amelynek alapján majd összeáll a teljes finanszírozás. Pillanatnyilag nem tudom megmondani, mely cégeknek kell majd állami garanciát felmutatniuk.
– Mi a határidő?
– A végső beruházási döntés előtti, tehát még egy idei időpont.
– Elsőként honnan érkezhet gáz a Nabuccón Európába?
– A mostani tárgyalások alapján azeri és iraki, majd türkmén, második lépésben pedig nem kizárható az sem, hogy – orosz gáz is érkezzen a Nabuccóba. Irán egyelőre nincs terítéken, mert nettó gázimportőr, s mert meg kell várni az ottani politikai helyzet stabilizálódását. Ugyanakkor a Nabucco sok forrásra alapoz, tehát minden közép-ázsiai és közel-keleti gáz fogadására nyitott.
– Már tárgyalnak is az orosz gáz importjáról?
– Az NGPI-nek nincs közvetlen kapcsolata az orosz szállítókkal, azt nem tudom, hogy a részvényeseink tárgyalnak-e. Utóbbiak Azerbajdzsánra és Irakra összpontosítanak. Bárhonnan érkezik is először gáz a Nabuccóba, általa alternatív forrású gáz jut majd Törökországba és Európába.
– Az azeri gáz nagyon kelendő, a Gazprom megvenné az összeset, de az AGRI-projekt is azeri gázra alapoz. A nagy érdeklődés nem hajtja fel nagyon ennek az árát?
– Nem tartok tőle, mert a Nabucco a tervezés alatt lévők közül a legéletképesebb és a legversenyképesebb vállalkozás. Majdani használói több eladó közül válogathatnak, például a gáz ára, a vezetéktársaság szolgáltatásai, a szállítási költségek, a politikai kockázat, a szállítás stabilitása, megbízhatósága és más szempontok alapján.
– Megeshet, hogy a számottevő vezetékberuházást nem igénylő AGRI-projekt elcsábítja a Nabuccótól a majdani beruházókat…
– Az AGRI-n érkező gáz drága lesz a beruházáshoz szükséges gázcseppfolyósító és LNG-visz-szagázosító létesítmények költségei miatt. Mellesleg az AGRI-nak és az orosz Déli Áramlatnak még a megvalósíthatósági tanulmánya sem készült el, ilyennel csak a Nabucco rendelkezik. Márpedig e tanulmány nélkül nem nevezhető egyetlen projekt sem megvalósíthatónak.
– Hogyan hatnak a Nabucco előkészületeire az észak-afrikai és közel-keleti zavargások?
– Közvetlenül sehogy. Az energia- és a szállítási biztonság miatti aggodalom erősödése, az árak emelkedése viszont ráirányítja a figyelmet az olyan alternatív szállítási megoldások fontosságára, mint a Nabucco.
– Lehet, hogy az összes tervezett nagy európai vezetékprojekt megvalósul?
– Nem hiszem, vagy legalábbis nem egyszerre. Azt viszont igen, hogy közülük a Nabucco a legesélyesebb. Erős a politikai támogatása, illetve azeri részről komoly jelzést jelent, hogy az Európai Bizottság elnöke, José Manuel Barroso nemrég megállapodott Ilham Alijev azeri elnökkel az azeri gáz Európába történő szállításáról.
– Nem válnak-e fölöslegessé az alternatív vezetékek, ha az orosz–ukrán kapcsolatok rendeződésével Ukrajna ugyanolyan megbízható tranzitútvonal lesz, mint régen?
– Remélem, az Ukrajnán keresztüli tranzit mielőbb teljesen biztonságossá válik, de Európának annál több gázra van szüksége, mint amennyi azon az útvonalon továbbítható. Az évi 31 milliárd köbméter kapacitású Nabucco egyébként sem lenne képes a 150 milliárd köbméteres orosz importot kiváltani, annál nagyobb szükség van a kiegészítő kapacitásaira. Európának az Oroszországból érkező, a Nabuccón keresztüli, az észak-afrikai és az északi-tengeri gázra egyaránt szüksége van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.