BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itt tart most a 20 éves Magyar Suzuki - Fotó

Húsz éve alapította a Suzuki Motor Corporation egyetlen európai termelő leányvállalatát, a Magyar Suzuki Zrt.-t.

Ősszel kezdődik Esztergomban annak a Swift sportmodellnek a sorozatgyártása, amelyet a jövő vasárnap záruló Genfi Autószalonon mutatott be a Suzuki Motor Corp. A Magyar Suzukinál tavaly nyár óta készülő harmadik generációs Swiftnek világautó szerepet szánt a japán cég, ezért nemcsak az említett Swift-S révén bővül a kínálati paletta, hanem a dízelmotoros változattal is, amelynek a gyártásba állítása januárban kezdődött meg. A sportváltozathoz Japánból érkezik egy új fejlesztésű 1,6 literes benzines erőforrás, míg a dízelmotort az indiai Maruti Suzuki szállítja.

A 14 milliárd forintos induló zöldmezős beruházás óta a japán világcég több mint 280 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre, és az első Swift 1992. októberi elkészülte óta 1,9 millió gépkocsi hagyta el az esztergomi gyár szerelőszalagjait.

A gyár folyamatos fejlesztése során a legjelentősebb időszak a 2003–2008 között volt, amikor a Suzuki Corp. két legfontosabb célkitűzése volt az európai disztribúciós hálózat kiépítése, valamint a magyar leányvállalat felkészítése a 300 ezres gyártási darabszámra. Ez utóbbi csaknem teljesült 2008-ban, amikor a gyár 281 686 gépkocsit szállított a megrendelóknek.

A csúcsteljesítmény elérését a 2008 végén az autóipart – s ezen belül elsősorban a kisautógyártókat – komolyan sújtó gazdasági világválság akadályozta meg. Így tavaly előtt 180 ezer, az elmúlt évben pedig 170 ezek autó készült Esztergomban. A piac zuhanása miatt ma jelentős kihasználatlan kapacitása van a Magyar Suzukinak, amely 2007-ben még hatezer embernek adott munkát, ám a létszám a közelmúltban 3500-ra apadt. A válság miatt annyira visszaesett az európai kisautópiac, hogy két éve vissza kellett állni az ötnapos, két műszakos termelési rendszerre. Ezt megelőzően, 2007–08-ban hat napon át három műszakban termelt a gyár.

A gyártás öt nagyobb üzemegységben – prés-, hegesztő-, festő-, lökhárító- és szerelőüzem – folyik. Esztergomban a 2008-as 6,43 milliárd forintot követően 2009-ben 35,37 milliárdot fordítottak beruházásokra azzal a céllal, hogy a hegesztőüzemben százszázalékos legyen a robotizáltság.

A Magyar Suzuki nem csupán az európai piacot látja el, hanem bizonyos mennyiséget szállít Japánba, Oroszországba, Ukrajnába és néhány közel-keleti és észak-afrikai országba – például Izraelbe vagy Marokkóba – is.

A gyártás és az export mellett a vállalat anyagcégtől importált gépkocsik, motorkerékpárok és csónakmotorok értékesítésével is foglalkozik. A Magyar Suzuki Zrt. jelentős szerepet játszik a régió motorkerékpár és robogókereskedelmében is: nyolc környező ország (Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Románia, Bosznia, Koszovó és Montenegró) piacát látja el motorokkal.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.