BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itt tart most a 20 éves Magyar Suzuki - Fotó

Húsz éve alapította a Suzuki Motor Corporation egyetlen európai termelő leányvállalatát, a Magyar Suzuki Zrt.-t.

Ősszel kezdődik Esztergomban annak a Swift sportmodellnek a sorozatgyártása, amelyet a jövő vasárnap záruló Genfi Autószalonon mutatott be a Suzuki Motor Corp. A Magyar Suzukinál tavaly nyár óta készülő harmadik generációs Swiftnek világautó szerepet szánt a japán cég, ezért nemcsak az említett Swift-S révén bővül a kínálati paletta, hanem a dízelmotoros változattal is, amelynek a gyártásba állítása januárban kezdődött meg. A sportváltozathoz Japánból érkezik egy új fejlesztésű 1,6 literes benzines erőforrás, míg a dízelmotort az indiai Maruti Suzuki szállítja.

A 14 milliárd forintos induló zöldmezős beruházás óta a japán világcég több mint 280 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre, és az első Swift 1992. októberi elkészülte óta 1,9 millió gépkocsi hagyta el az esztergomi gyár szerelőszalagjait.

A gyár folyamatos fejlesztése során a legjelentősebb időszak a 2003–2008 között volt, amikor a Suzuki Corp. két legfontosabb célkitűzése volt az európai disztribúciós hálózat kiépítése, valamint a magyar leányvállalat felkészítése a 300 ezres gyártási darabszámra. Ez utóbbi csaknem teljesült 2008-ban, amikor a gyár 281 686 gépkocsit szállított a megrendelóknek.

A csúcsteljesítmény elérését a 2008 végén az autóipart – s ezen belül elsősorban a kisautógyártókat – komolyan sújtó gazdasági világválság akadályozta meg. Így tavaly előtt 180 ezer, az elmúlt évben pedig 170 ezek autó készült Esztergomban. A piac zuhanása miatt ma jelentős kihasználatlan kapacitása van a Magyar Suzukinak, amely 2007-ben még hatezer embernek adott munkát, ám a létszám a közelmúltban 3500-ra apadt. A válság miatt annyira visszaesett az európai kisautópiac, hogy két éve vissza kellett állni az ötnapos, két műszakos termelési rendszerre. Ezt megelőzően, 2007–08-ban hat napon át három műszakban termelt a gyár.

A gyártás öt nagyobb üzemegységben – prés-, hegesztő-, festő-, lökhárító- és szerelőüzem – folyik. Esztergomban a 2008-as 6,43 milliárd forintot követően 2009-ben 35,37 milliárdot fordítottak beruházásokra azzal a céllal, hogy a hegesztőüzemben százszázalékos legyen a robotizáltság.

A Magyar Suzuki nem csupán az európai piacot látja el, hanem bizonyos mennyiséget szállít Japánba, Oroszországba, Ukrajnába és néhány közel-keleti és észak-afrikai országba – például Izraelbe vagy Marokkóba – is.

A gyártás és az export mellett a vállalat anyagcégtől importált gépkocsik, motorkerékpárok és csónakmotorok értékesítésével is foglalkozik. A Magyar Suzuki Zrt. jelentős szerepet játszik a régió motorkerékpár és robogókereskedelmében is: nyolc környező ország (Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Románia, Bosznia, Koszovó és Montenegró) piacát látja el motorokkal.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.