A fogyasztók várakozása – mely a választásokkal is összefüggő magas szintről 2010 októbere óta lassan, de folyamatosan csökken – márciusban kifejezetten zuhant. Az üzleti szférában a válságot kísérő pesszimizmus 2009 tavaszán az iparban kezdett a legmarkánsabban oldódni, s itt a várakozások javulása 2011. februárig szinte folyamatos volt. A mostani visszaesés is ebben az ágazatban volt a legkisebb. 2010 közepétől a belföldi piacon érdekelt kereskedelmi és szolgáltató cégek optimizmusa is erőre kapott, csak az építőipari várakozások maradtak el tartósan és jelentősen a többi ágazatétól. Márciusban viszont ezekben az ágazatokban erősödött fel a leginkább a pesszimizmus.
Az ipari bizalmi index 2011 márciusában kissé csökkent az előző hónaphoz képest. Bár az előző időszak termelésének megítélése javult, a következő időszak kilátásait gyengébbnek látták a válaszadók. A rendelésállomány – ezen belül az export – és a saját termelésű készletek megítélése minimálisan lett rosszabb. Az építőipari bizalmi index márciusban jelentősen csökkent, értéke lényegében visszatért a januári szintre. Az előző három hónap termelési színvonaláról alkotott vélemény nem változott, de a rendelésállományról és a foglalkoztatásról alkotott érezhetően romlott.
A kereskedelmi várakozások márciusban a februári enyhe mérséklődést követően annál nagyobb mértékben csökkentek tovább. A rendelésállomány megítélése zuhant, de a készletszint és az eladási pozíció enyhén javult. Az üzleti szférán belül márciusban a szolgáltatói várakozások esetek a legnagyobb mértékben. Ebben a várható forgalom megítélésnek romlása játszotta a legnagyobb szerepet, de sokat romlott az előző háromhavi létszám megítélése is.
Az ipar kivételével mindenhol erősödött az áremelési szándék. Az építőiparban a csökkenő termelői árakra számítók aránya ugyan továbbra is meghaladja a növekvő árakat valószínűsítőkét, de e két arány különbsége hónapok óta csökken. A kereskedelmi cégek körében egy hónap alatt nőtt az áremelést tervezők aránya, s az árnövelés átlagos mértéke is kissé emelkedett. Jelentősen erősödött a fogyasztók inflációs várakozása. Az iparban a foglalkoztatási szándék kissé javult, a kereskedelemben és a szolgáltató cégeknél némileg, az építőiparban érezhetően romlott. Sokkal erősebb lett a lakosság munkanélküliségtől való félelme. Minden ágazatban és a fogyasztók körében is látványosan romlott a magyar gazdaság kilátásainak megítélése.
A GKI fogyasztói bizalmi index egyetlen hónap alatt utoljára 2008 októberében, a válság kitörésekor zuhant a 2011 márciusihoz hasonlót. Szintje azonban most sokkal magasabb az akkorinál. A lakosság saját pénzügyi helyzetének következő egy évét különösen rossznak látta, de pesszimistább lett a következő egy évben várható megtakarítási képességének megítélésével kapcsolatban is.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építőipar és a szolgáltató szektor várakozásait veszi figyelembe. (A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a közszolgáltatások területén működő vállalkozások egyelőre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között.)
A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi helyzetének jelenlegi és várt alakulására, az ország gazdasági helyzetének jelenlegi és várt alakulására, valamint a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlására vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják.
Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építőipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére és várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.