Valerij Golubev szerint "a világgazdasági helyzet jelenleg nem a legkedvezőbb, ezért, mint mondta, jelentős csökkenést regisztrálnak a gázfogyasztásban az európai piacon. Golubev az Itar-TASZSZ tudósítása szerint elmondta: ezért a gázszektornak olyan adófeltételekre lenne szüksége, mint az olajvállalatoknak. Utalt arra, hogy a konszern jelenleg komoly befektetési feladatokkal szembesül.
"A befektetési programunk összege jelenleg megközelíti az egytrillió rubelt"- szögezte le a menedzser, hozzátéve, hogy további kiadásokra lesz szükség, ha a hagyományos gázmezőkön is folytatni akarják a kitermelést. A Gazpromnak az új gázmezők, például a Szahalin és a Jamal projektek kárára kell további összegeket fordítania a hosszabb ideje működő területek további kiaknázására. A menedzser megjegyezte, hogy mindezek a feladatok, továbbá az a tény, hogy a Gazprom az orosz költségvetés feltöltésének egyik legfontosabb forrása, kereskedelmileg nehéz helyzetben hozzák a céget.
Ezek a panaszok azért érdekesek, mert az orosz energiaóriás májusban tovább növelte az Európába irányuló földgázszállításait. Alekszej Miller korábban közölte: áprilisban az európai export növekedése 20 százalékos, májusban pedig már 30 százalékos, és jelenleg a napi kiszállítások a téli termelési rátáknak felelnek meg. Az export növekedése részben annak köszönhető, hogy a fogyasztók olcsóbb gázzal szeretnék feltölteni a földalatti tározókat. A Gazprom szerint a piacon jól érezhető, hogy Líbia jelenleg nem termel gázt, Japán pedig a fukusimai katasztrófát követően emelte importját, hogy ellensúlyozza a kieső energiatermelést.
Az európai gázkereslet stabil, sőt, növekszik, többek között éppen a legfontosabb partnernek tekintett Németországban. A jelenlegi tervek szerint Berlin 2022-re teljesen megszünteti az atomenergia-felhasználást, ez pedig azt jelenti, hogy a kieső energiát más forrással, például gázzal kell pótolni. Még az év vége előtt megkezdődhet a szállítás az Északi Áramlat gázvezetéken keresztül. A több mint 1 200 kilométer hosszú vezeték elkerüli a hagyományos gázszállítási útvonalat, ezzel Ukrajnát is, így Kijev jelentős bevételtől eshet el, mivel nem részesül a gáztranzitdíjból.
A Gazprom a múlt hónapban rekord bevételről számolt be, az Exxont és a Chevront is felülmúló eredményt a gázmonopólium a magas olajáraknak köszönheti, amelyek a hosszút távú európai szállítási szerződésekben a gázár alapját jelentik. Ezzel párhuzamosan a Gazprom fokozatosan emeli árait a hazai piacon is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.