A svéd márka tulajdonosa, a holland Spyker cég keddi közlése szerint a kínai autógyár 150 millió euróval száll be a vállalatba: 120 millió értékben közel 30 százalékos részesedést kap a Saabban, a fennmaradó 30 millió hitel. Ez lehetővé teszi, hogy a cég kifizesse beszállítóit, és újraindítsa az április 6. óta szünetelőben lévő gyártást. Maga a Spyker is szerzett némi pénzt a vállalat jelenlegi tulajdonosaitól, és további támogatást remél az Európai Beruházási Banktól is.
A Saab már a második nagy múltú svéd autógyár, amely kínai befolyás alá kerül: a Volvót a Geely csoport tavaly márciusban vásárolta meg az amerikai Fordtól.
A Spyker 2010 elején állapodott meg a Saab megvételéről. Összesen 74 millió dollárt fizetett a GM-nek, és 326 millió dollár értékű elsőbbségi Saab-részvényt bocsátott ki az amerikai cég számára.
A Spyker 2010-ben 32 ezernél is kevesebb Saab-gyártmányú autót értékesített, holott 50 ezerre számított. A társaság a gyenge üzletmenet hatására idén márciusra készpénzzavarba került, a rendezetlen számlák miatt pedig több beszállító felfüggesztette az együttműködést, az autógyártás így végül leállt.
A Hawtai terepjárókat és személyautókat gyárt: évente 350 ezer darabot, amit négy éven belül egymillióra tervez felfuttatni, s ezzel a kínai autópiac egyik meghatározó márkája kíván lenni.
A Saabot a kínai cég mellett a tulajdonos régi partnere, egy orosz üzletember mentheti meg. Vlagyimir Antonov orosz üzletember már korábban megkapta svéd hatóságok engedélyét arra, hogy 30 millió eurót fektessen be a bajba jutott Saab autógyártó cég anyavállalatába. Az orosz milliárdos egyébként már tavaly eladta a Saab tulajdonosában, a Spykerben szerzett részvényeit, ezzel a feltétellel vásárolhatta meg ugyanis a holland vállalat a Saabot a General Motorstól. A CIA szerint ugyanis az üzletember kapcsolatban áll az orosz maffiával. Antonov befektetését még jóvá kell hagynia a svéd kormánynak, és az Európai Befektetési Banknak, amely 400 millió eurót nyújtott a Saab feltámasztására. A svéd állam a hitel garantőreként komoly beleszólással bír az autógyártó sorsába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.