BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína és maffia - Egyre zűrösebb a Saab megmentése

A Saab új partnere, a kínai Hawtai elutasított a svéd diplomáciai testület egyik tagjának állítását, miszerint kétséges, hogy a befektető megmentheti a Saabot.

A hét elején ismertetett szerződésben a Hawtai vállalta, hogy 150 millió eurót fektet be a készpénzhiánnyal küszködő Saabba partnerség keretében, amelyhez a feldolgozás, technológia és értékesítés terén alapítandó vegyes vállalatok is tartoznak.

A Svenska Dagbladet svéd lap szerint azonban Stockholm kínai nagykövete arra figyelmeztette a külügyminisztériumot, hogy a Hawtai valószínűleg felfújta a termelésére vonatkozó adatokat, az elnök-vezérigazgatóit pedig az utóbbi években többször lecserélte. Lars Freden svéd nagykövet állítólag azt mondta, hogy a Hawtai tíz éve működik, és csak egy éven át gyártott autókat a saját márkaneve alatt, ezzel azt sugallva, hogy a cég nincs felkészülve a Saab megsegítésére.

"Nem kaptunk semmiféle (panaszt) hivatalos csatornákon keresztül" - szögezte le Gao Hongjun, a Hawtai PR-részlegének vezetője az AFP-nek nyilatkozva. Mint mondta, lehetetlen a vállalati adatokat manipulálni, hiszen azokat a hivatalos autóipari szervezetek nyilvánosságra hozzák. A szóvivő emellett hangsúlyozta, hogy a vállalat nem cserélte le a felsővezetését, hanem egy új leányvállalathoz telepítette át őket. "Még mindig a vállalatnál vannak. Bármikor be lehet jönni hozzánk és megnézni őket" - mondta a szóvivő. A Hawtai cáfolta a saját márkás indulásra vonatkozó értesülést is, mondván: már 2004-ben is gyártottak terepjárókat a Hawtai neve alatt (korábban a Hyundainak dolgoztak).

A Saab szóvivője szerint a média szerencsétlen módon interpretálta a diplomata jelentését, Eric Geers sietett leszögezni, hogy Freden jelen volt az üzlet megkötésének pekingi bejelentésekor is többször is gratulált a Saab-tulajdonos Spyker vezérének.

Mint arról beszámoltunk, a megállapodás, amelynek keretében a Hawtai 29,9 százalékot vásárol a Spykerből, az utolsó pillanatban mentette meg a svéd luxusmárkát. A Saab trolhattani gyárában hetek óta akadozik a termelés, mivel a cég a beszállítói számlákat sem tudja kifizetni. Hogy készpénzhez jusson, a Spyker eladja és visszabérli a Saab ingatlanjait és a finanszírozásba az orosz Vlagyimir Antonov is beszáll 30 millió euróval.

A Saab finanszírozásában résztvevő mindkét tényező megítélése kérdéses, hiszen a fenti incidens mellett a másik befektető, Antonov a CIA látókörébe került állítólagos maffia-kapcsolataival. Az orosz milliárdos már tavaly eladta a Saab tulajdonosában, a Spykerben szerzett részvényeit, ezzel a feltétellel vásárolhatta meg ugyanis a holland vállalat a Saabot a General Motorstól.

A 74 millió dollár készpénzről és 326 millió dollárt érő elsőbbségi részvényről szóló adásvétel után pontosan egy évvel, február 24-én a Spyker Cars bejelentette, szándéknyilatkozatot írt alá arról, hogy eladja a Spyker Automotive üzletág vagyonát a CPP Global Holdings Limited brit magánvállalatnak, amely véletlenül Vlagyimir Antonové, aki februárban vásárolta meg 32 millió euróért a Spyker kicsi és szintén veszteséges szupersportkocsi-gyártó részlegét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.