A dimenzióváltás új életet lehelhet a televízió piacba, ahol az utóbbi években jelentős lemorzsolódás figyelhető meg az árakban, ennek nyomán csökken az iparági szereplők profitrátája is. Kiutat jelenthetnének az egyenként több ezer dollárért eladható 3D-s készülékek. A háromdimenziós piac a bevezetés évében, 2010-ben még nem igazolta a gyártók felfokozott várakozásait.
Az amerikai IHS iSuppli számításai szerint a tavalyi 4,2 millió után az idén 23,4 millió 3D-TV kerülhet a kiskereskedelembe. Ezt egyebek mellett arra alapozzák a szakértők, hogy az idén elindult az árak lemorzsolódása, az év eleje óta közel 10 százalékkal lettek olcsóbbak a készülékek. További árcsökkenést valószínűsítenek az elemzők arra alapozva, hogy az újabb modellek már a kevésbé költséges passzívzáras szemüveggel érkeznek.
A háromdimenziós készülékekhez ugyanis többféle szemüvegváltozatot is terveztek a mérnökök, és még nem dőlt el, melyiket használja majd szabványként a tévéipar. Ezen támadt az utóbbi időben egyre komolyabb nézeteltérés a világ két legnagyobb lapostévé gyártója, az LG Electronics és a Samsung Electronics között. Mindkét dél-koreai cég már a nyitásnál ott volt a piacon, ahol tavaly a Samsung volt a piacvezető 37,2 százalékkal, az LG 5,6 százalékos részesedésre tudott akkor még szert tenni. Tavaly még az úgynevezett aktív záras (active shutter glass – ASG) technológiájú szemüveg volt a legelterjedtebb, ezt használja ma is a Samsung.
Időközben azonban az LG mérnökei előjöttek egy saját fejlesztéssel, amit FPR (film patterned retarder) technológiának neveztek el. Ezek a szemüvegek jóval könnyebbek az ASG-nél, töltés nélkül is működnek, lényegében olyanok, mint amilyeneket a háromdimenziós mozikban eddig is viseltek a nézők. Egyéb előnyei között a szakértők még azt is felsorolják, hogy az FPR szemüvegek egyszerre juttatják el a képet mindkét szemre, míg az ASG változat felváltva jeleníti meg a képet egyik vagy másik szemen. Így az előbbi hosszabb távon is pihentetőbb nézést biztosít.
A dimenzióváltást segítheti, hogy a gyártók változtatnak marketing megközelítésükön is, a 3D-s megjelenítést ma már sokkal inkább többletfunkcióként tüntetik fel, semmint a televíziózás radikálisan új megközelítéseként.
A tartalomipar is igyekszik kitenni magáért, Hollywood az idén legalább 50 darab 3D-s alkotást ígér, de jönnek az új technológiával a fizetős tévécsatornák is, az elemzők szerint 2015-re már legalább száz lesz belőlük. Az elsők között a sport, a film és a zenecsatornák váltanak dimenziót.
Mindent visz a 3D
Mindezek eredményeként az előrejelzések szerint jövőre már a világon eladott tévékészülékek több, mint az egyötöde lehet háromdimenziós, 2015-re pedig a lapostévé kínálat zöme 3D-s lesz. A 40 colos és annál nagyobb képátmérőjű lapostelevíziók pedig néhány éven belül már csak 3D-s változatban lesznek kaphatók.
A kilátásokkal kapcsolatban a közelmúltban ezt nyilatkozta a Világgazdaságnak Laurent Abadie a Panasonic európai elnöke: "Úgy gondolom, három-öt éven belül már a háromdimenziós tartalmak dominálnak mind a filmek, mind a tévéműsorok, illetve a számítógépes játékok sorában. Vannak olyan előrejelzések is, amelyek szerint három-négy éven belül a háztartások negyede-ötöde már 3D-s házimozi-rendszerekkel lesz felszerelve. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital vezetője pedig egyelőre úgy látja, hogy a 3D-s tv-k iránt itthon még nem nagy az érdeklődés. Ennek oka egyrészt a többi tévéhez viszonyítva magas ár, illetve az itthon elérhető 3D-s tartalom hiánya. Érezhető áresés prognosztizálható nálunk is ebben a kategóriában, az is azonban csak az év végén, aminek nyomán várható fordulat a 3D-s tv-k keresletében itthon is.
Összességében azonban a szakértők abban mindenképpen egyetértenek, hogy mind a világban, mind nálunk igazából a szemüveg nélküli 3D-s készülékek eredményezhetnek komolyabb felfutást ezen a piacon. Az igazán jó minőségre ebben a kategóriában viszont néhány évet még várnunk kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.