A Rolls-Royce repülőgépipari és mérnöki csoport hivatalosan is leállította az elektromos repülő taxival kapcsolatos projektjét csaknem három évvel azután, hogy a Spirit of Innovation kísérleti jármű 345,4 mérföld per órás sebességével megdöntötte az elektromos hajtóművel felállított addigi rekordot.
A szomorú hírt a hajtóműgyártó ipari konglomerátum múlt héten jelentette be azzal, hogy a döntést már jóval korábban, szeptemberben meghozták a Rolls-Royce Electrical Advanced Air Mobility részleg bezárásáról.
A döntés nem rengette meg a Rolls-Royce londoni tőzsdén jegyzett árfolyamát. Ennek az a magyarázata, hogy az utasszállító repülőgépek piaca olyannyira pezseg, hogy a cégnek nem éri meg ilyen futurisztikus ideákra pazarolnia az erőforrásait, főleg amikor a kínai konkurencia előretörése ezen a téren is megállíthatatlannak látszik.
A hajtóműipar viszont konjunkturális szakaszát éli, az utazási igények pandémiát követő megtöbbszöröződéséhez ugyanis nem áll rendelkezésre kellő számú repülőgép. Igaz, ebben beszállítói problémák és a Boeing tartósnak látszó válsága is központi szerepet játszik. Tehát a tradicionális iparágba érdemes csatornázni a fejlesztési forrásokat is, annak a hozama ugyanis eleve biztosítva van.
A Rolls-Royce amúgy hatalmas lelkesedéssel indította el a projektet annak idején. Biztosak voltak benne, hogy az elektromos erő- és meghajtórendszerek vezető szerepet fognak betölteni a fejlett légi mobilitás területén, lehetővé téve a hangtalan függőleges fel- és leszállást, csökkenve a károsanyag-kibocsátást, redukálva az üzemanyag-fogyasztást. Akár egészen a zéróig.
Akkoriban azt kommunikálta a cég, hogy a városi légi mobilitás, például a légi taxik és az elektromos fel- és leszálló járművek (eVTOL) a 2020-as évek közepére a levegőbe emelkednek, és milliárdos piacot teremtenek. Igen, ez így is lesz, elsősorban Kínában és a Közel-Kelet kőgazdag olajbirodalmaiban.
A Rolls-Royce elektromos repülőgépeit eredetileg legfeljebb négy személy szállítására vagy könnyű teherszállításra tervezték. Az elképzelés szerint az akkumulátortechnológia fejlődésével és az új hibrid-elektromos koncepciók bevezetésével az eVTOL-ok és a minirepülők alkalmazása még fenntarthatóbbá válik, és képesek lesznek nagyobb hatótávolságokat repülni nagyobb sebességgel.
A tervek azonban megváltoztak, amint a projektet szívügyének tartó korábbi Rolls-Royce-főnök, Warren East elhagyta a vállalatot. Vele ellentétben az új vezérigazgató, a tavaly januárban színre lépő török Tufan Erginbilgic kételkedett a magas költségek megtérülésében, és bizonytalan volt a fejlesztés időigényét illetően is.
Noha a projekt elvileg életképes, és maga a brit kormány is beleölt jó néhány millió fontot, mégsem akadt vevő rá, amikor tavaly Erginbilgic meghirdette a fejlett légi mobilitási részleget. A kudarcot követően most végleg (?) az asztalfiókba süllyesztették a dokumentációt.
Erginbilgic ugyanakkor megnyugtatta a részvényeseket, hogy ütemesen és intenzíven folytatódik a Rolls-Royce átalakítása
vállalkozássá. Persze korántsem az intenzív osztályon, hiszen a részvényárfolyam az idén majdnem a duplájára nőtt, visszaigazolva az új vezérigazgató elképzeléseinek helyességét. A vállalat jelezte, hogy az idei üzleti évre vonatkozóan 2,1–2,3 milliárd font üzemi eredményre és 2,1–2,2 milliárd font szabad cash flow-ra számít, a korábbi célszámok tehát érvényben maradnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.