BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Rolls-Royce Spirit of Innovation

A Rolls-Royce ejtette az ígéretes légitaxi-projektjét

Földet ért az álom, nem lesz a Rolls-Royce hajtóműgyártó óriásnak elektromos repülője. Vagy legalábbis nem most, mert az új vezérigazgató lesöpörte az asztalról a légitaxi-projektet, s a döntés ezúttal őt igazolta. Kínában örülhetnek, a Rolls-Royce kiesésével eggyel kevesebb riválissal kell megküzdeniük.

A Rolls-Royce repülőgépipari és mérnöki csoport hivatalosan is leállította az elektromos repülő taxival kapcsolatos projektjét csaknem három évvel azután, hogy a Spirit of Innovation kísérleti jármű 345,4 mérföld per órás sebességével megdöntötte az elektromos hajtóművel felállított addigi rekordot.

Rolls-Royce Spirit of Innovation
 A Rolls-Royce Spirit of Innovation a világ leggyorsabb elektromos légi járműve (volt) / Fotó: Rolls-Royce

A szomorú hírt a hajtóműgyártó ipari konglomerátum múlt héten jelentette be azzal, hogy a döntést már jóval korábban, szeptemberben meghozták a Rolls-Royce Electrical Advanced Air Mobility részleg bezárásáról

A döntés nem rengette meg a Rolls-Royce londoni tőzsdén jegyzett árfolyamát. Ennek az a magyarázata, hogy az utasszállító repülőgépek piaca olyannyira pezseg, hogy a cégnek nem éri meg ilyen futurisztikus ideákra pazarolnia az erőforrásait, főleg amikor a kínai konkurencia előretörése ezen a téren is megállíthatatlannak látszik.

A Rolls-Royce inkább más irányokba repül

A hajtóműipar viszont konjunkturális szakaszát éli, az utazási igények pandémiát követő megtöbbszöröződéséhez ugyanis nem áll rendelkezésre kellő számú repülőgép. Igaz, ebben beszállítói problémák és a Boeing tartósnak látszó válsága is központi szerepet játszik. Tehát a tradicionális iparágba érdemes csatornázni a fejlesztési forrásokat is, annak a hozama ugyanis eleve biztosítva van.

Az elektromos hajtómű  remek ugyan, de egyelőre nem piacképes / Fotó: Rolls-Royce

A Rolls-Royce amúgy hatalmas lelkesedéssel indította el a projektet annak idején. Biztosak voltak benne, hogy az elektromos erő- és meghajtórendszerek vezető szerepet fognak betölteni a fejlett légi mobilitás területén, lehetővé téve a hangtalan függőleges fel- és leszállást, csökkenve a károsanyag-kibocsátást, redukálva az üzemanyag-fogyasztást. Akár egészen a zéróig. 

Akkoriban azt kommunikálta a cég, hogy a városi légi mobilitás, például a légi taxik és az elektromos fel- és leszálló járművek (eVTOL) a 2020-as évek közepére a levegőbe emelkednek, és milliárdos piacot teremtenek. Igen, ez így is lesz, elsősorban Kínában és a Közel-Kelet kőgazdag olajbirodalmaiban.

Új vezér, új elképzelések

A Rolls-Royce elektromos repülőgépeit eredetileg legfeljebb négy személy szállítására vagy könnyű teherszállításra tervezték. Az elképzelés szerint az akkumulátortechnológia fejlődésével és az új hibrid-elektromos koncepciók bevezetésével az eVTOL-ok és a minirepülők alkalmazása még fenntarthatóbbá válik, és képesek lesznek nagyobb hatótávolságokat repülni nagyobb sebességgel.  

A tervek azonban megváltoztak, amint a projektet szívügyének tartó korábbi Rolls-Royce-főnök, Warren East elhagyta a vállalatot. Vele ellentétben az új vezérigazgató, a tavaly januárban színre lépő török Tufan Erginbilgic kételkedett a magas költségek megtérülésében, és bizonytalan volt a fejlesztés időigényét illetően is.

Noha a projekt elvileg életképes, és maga a brit kormány is beleölt jó néhány millió fontot, mégsem akadt vevő rá, amikor tavaly Erginbilgic meghirdette a fejlett légi mobilitási részleget. A kudarcot követően most végleg (?) az asztalfiókba süllyesztették a dokumentációt.

Erginbilgic ugyanakkor megnyugtatta a részvényeseket, hogy ütemesen és intenzíven folytatódik a Rolls-Royce átalakítása

  • nagy teljesítményre képes,
  • rugalmas,
  • versenyképes
  • és növekvő

vállalkozássá. Persze korántsem az intenzív osztályon, hiszen a részvényárfolyam az idén majdnem a duplájára nőtt, visszaigazolva az új vezérigazgató elképzeléseinek helyességét. A vállalat jelezte, hogy az idei üzleti évre vonatkozóan 2,1–2,3 milliárd font üzemi eredményre és 2,1–2,2 milliárd font szabad cash flow-ra számít, a korábbi célszámok tehát érvényben maradnak.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.