Az idei év első hat hónapjának tapasztalatai alapján megállni látszik a hazai sörpiac évek óta tartó visszaesése.
A nyárral eljött a sörfogyasztás csúcsszezonja, a nagy magyarországi sörfőzdék az év első hat hónapjának eredményei alapján abban reménykednek, hogy az idén akár már túl is juthat a piac a mélypontján.
„A gyengén sikerült első negyedév után a második negyedében már biztatóan alakult a forgalmunk, így 2011 első hat hónapjában összességében hoztuk a tavalyi hasonló időszaki számokat. A bázis azonban nagyon alacsony, hiszen a 2010-es év rendkívül nehéz volt a sörgyártók számára” – mondta lapunknak Kiss Éva, a Heineken Hungária Zrt. kommunikációs menedzsere. Hozzátette: az eddigi idei eredmények alapján látnak reményt arra, hogy végre megállhat a hazai sörpiac tíz éve tartó visszaesése. „Annak ellenére, hogy a csökkenés mértéke lelassulni, megállni látszik, az idei év első 5 hónapjában is közel 2 százalékos visszaesés érzékelhető a tavalyi év hasonló időszakához képest” – mondta lapunknak Sükösd Zsuzsa, a Borsodi Sörgyár jogi és vállalati kapcsolatok igazgatója. „Tavaly azonban a rossz időjárás erőteljesen befolyásolta a kedvezőtlen eladási eredményeket, így még nem lehet megítélni, hogy a mostani javulás az elmúlt hónapok kedvezőbb időjárása miatt következett-e be, vagy már esetleges fellendülésről beszélhetünk” – árnyalta a képet Kovács Sándor Lóránt, a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalatfejlesztési igazgatója.
Sükösd Zsuzsa elmondása szerint az értékesítési csatornák közül a szuper- és hipermarketek forgalma tovább erősödött, azonban mind a kisboltok, mind a vendéglátás forgalma tovább mérséklődött az év eddigi részében 2010 első hónapjaihoz képest. A piacon a fogyasztás csökkenése mellett továbbra is igaz az, hogy az alacsony árfekvésű sörök forgalma növekszik.
A sörök palettáján belül az ízesített sörök, úgynevezett „radlerek” megjelenése és előretörése volt az egyik legnagyobb változás az elmúlt két évben. A hasonló termékek részesedése mára elérte a 2-4 százalékot, ami az alkoholmentes sörökéhez hasonló szeletet jelent a teljes tortából. „Ugyan még mindig kicsi az ízesített sörök piaci szegmense, azonban erőteljesen bővül” – mondta Kiss Éva, hozzátéve: az idei évben a citromos és a narancsos Sopronival, valamint az alkoholmentes citromos Gösser bevezetésével erősítettek ezen a területen a 2009-ben bevezetett citromos Gösser után. A kommunikációs menedzser szerint a vállalat stratégiájának középpontjában továbbra is az innováció áll majd, így a közeljövőben további újdonságokkal jelenhetnek meg a piacon. Az ízesített sörök térnyerése tovább erősödhet a nyáron. „Ekkor fogy el az éves sörforgalom kétharmada, a sörpiac erős szezonalitására jellemző az is, hogy ilyenkor inkább a könnyebb, szomjoltóként is fogyasztható söröket keresik, például a lagert, a búzasört és a gyümölcsös termékeket”– véli Sükösd Zsuzsa. Utóbbi piaci szegmensre fókuszálva a Borsodi a tavaly bevezetett citromos Borsodi Friss sörcsaládot az idén két új ízzel, a grapefruittal és az almával bővítette, és bekerült a választékba a Borsodi Búza is.
Más stratégiát választott a Dreher, a vállalat a klassszikus, egyértelműen a sör kategóriába sorolható termékekre koncentrál a jövőben is. „A teljes piacnak ez teszi ki még körülbelül a 97 százalékát, erre összpontosítunk, és itt igyekszünk megfordítani a csökkenő trendeket” – mondta Kovács Sándor Lóránt. „A termékkínálatunk változatlan, ami igen széles palettát jelent: félbarna, barna és búzasöröket, illetve idesorolnám az olyan sörkülönlegességeket is mint a Pilsner Urquell és a Miller márkáink. A mi célunk a sörkultúra felvirágoztatása, ezt szerintem nem feltétlenül csak termékinnovációval lehet elérni. Jó példa erre az Aranypéntek akcióink elindítása, ami meghatározó lehet a vendéglátós partnereink jövőjét tekintve” – tette hozzá. Utóbbi célja, hogy a fogyasztók az otthoni sörözés helyett visszatérjenek a vendéglátóegységekbe. A Heineken Hungária Zrt. is folytatja az intenzív marketingtevékenységét, többek közt a vendéglátóhelyeken történő sörözést népszerűsítő Soproni Tökéletes csapolás kampánnyal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.