Nem biztos, de nem is kizárt, hogy a nyár végéig végleges formájában átadják a Margit hidat. A kivitelező MH 2009 Konzorcium bízik abban, hogy a sokadik módosítással augusztus 31-re tolt határidőt már tartani tudják, de számításba kell venni a bürokrácia útvesztőit is. A cég képviselői a híd Margit-szigetre levezető szárnyának hétfő esti terheléspróbáján tájékoztattak minderről.
Tavaly augusztus 23-a lett volna a híd ideiglenes átadásának első határideje, vagyis mintegy egy év állt volna rendelkezésre az építkezés 2009. augusztus 21-re tervezett megkezdésétől. Az azonban hamar kiderült, hogy az időpont nem tartható, hiszen augusztus helyett csupán novemberben tudták elkezdeni a munkálatokat. A kivitelező ekkor javasolta, hogy az augusztusi tervet csúsztassák át 2010. december 17-re. Azonban a további akadályok miatt ez még tovább tolódott, ahogy a 2011. március 31-i, véglegesnek kijelölt határidő is. Ezt sem sokáig tartották, felmerült egy június 13-i dátum is, jelenleg pedig úgy néz ki, a mostani hónap utolsó napja lehet a végpont.
A cég képviselői lapunk kérdésére elmondták azt is: a bírósági döntésre várnak, ki kell-e fizetniük a késés miatt a fővárosnak a mintegy 2,6 milliárd forintos kötbért. Úgy gondolják azonban, hogy nem, mert a korábbi városvezetés késlekedése miatt kerültek csúszásba még a rekonstrukció kezdetekor. 2009-ben ugyanis két és fél hónappal az eredetileg tervezett időpont után adta ki a főváros az összes engedélyt, amely a munka megindításához szükséges. Ezt akkor a Városháza a bürokratikus tempóval indokolta.
A csúszás azonban többet is jelentett a két és fél hónapnál: az építők kérdésünkre arról beszéltek, hogy emiatt nem tudták 2009–10 fordulóján, a téli időjárásban elvégezni azokat a munkákat, amelyeket hónapokkal korábban, a nyári, kora őszi körülmények között kellett volna, s ezért kerültek késési spirálba. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a Margit híd műemlékvédelmet is élvez, vagyis emiatt is drágább és lassabb az építése, mint normál esetben lenne. Azt már a bíróságnak kell eldöntenie, hogy pusztán ezek az okok magyaráznak-e közel egyéves késést.
Nem ez azonban az egyetlen peres ügy a hídfelújítás kapcsán. A konzorcium – amelyet a Közgép, az A-Híd Építő, valamint a Strabag alkot – első és másodfokon is pert nyert az index.hu ellen, miután a hírportál szerint kötelesek lettek volna kiadni a projekt anyagi részleteit. Ám a döntés szerint nem közfeladat a hídfelújítás, mivel magáncég végzi.
Ennek az ügynek a tárgyalásán hangzott el, hogy a Fővárosi Önkormányzat fix átalányáras szerződést kötött a céggel, vagyis a részletes számlákat még ők sem kapják meg. Emiatt pedig azt sem lehet tudni, hogy az alvállalkozók kifizetésével hogy áll a konzorcium. Annyi azonban biztos, hogy mindeddig egyetlen jogi eljárást sem kezdeményeztek ellenük. A főváros még a beruházás megindításakor létrehozott egy honlapot, amelyen a projekt pontos költségeit is figyelemmel lehetett volna követni – ennek a címén most hibaüzenet fogadja az érdeklődőket.
A projekt teljes nettó költsége a módosított szerződés szerint 20,8 milliárd forint, ez az áfával együtt 26,8 milliárdos összértéket jelent. Az, hogy a sajtóban 30 milliárdos szám forgott, annak tudható be, hogy bizonyos tartalékot is félretettek a nem várt esetek kezelésére. A teljes összegből maga a hídfelújítás csak 19,6 milliárd, és az ehhez tartozó áfa, a maradék az ideiglenes villamospályára és a díszkivilágításra kellett.
„A hidak többségének állapota kritikusnak mondható” a kiadvány szerint, s ha nem kezdenek bele a felújításba, akkor néhány év múlva egyszerre kerülhetnek olyan állapotba, hogy részlegesen vagy akár teljesen le kelljen zárni őket. Információink szerint ebben a választási ciklusban legfeljebb a Petőfi hídra, nagyon szerencsés esetben talán a Lánchídra lesz pénz.
„A hidak többségének állapota kritikusnak mondható” a kiadvány szerint, s ha nem kezdenek bele a felújításba, akkor néhány év múlva egyszerre kerülhetnek olyan állapotba, hogy részlegesen vagy akár teljesen le kelljen zárni őket. Információink szerint ebben a választási ciklusban legfeljebb a Petőfi hídra, nagyon szerencsés esetben talán a Lánchídra lesz pénz. A szerződés fontosabb ismert részletei Forrás: mf.index.hu
Az MH 2009 Konzorcium tagjai:
– Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt.
– A-Híd Építő Zrt.
– Strabag-MML Kft.
Vállalási ár: 20,882 milliárd forint + áfa
Végső határidő: 2011. augusztus 31. (március 31-ről módosítva)
Kötbér hibás teljesítés vagy késedelem esetén: max. az ajánlati ár 12 százaléka -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.