A jövő év elején egy új kiskereskedelmi formátum, egy többszintes outlet pláza nyitja meg kapuit Budapest belvárosában a Róbert Károly körúton a korábbi Material Center helyén – tudta meg a Világgazdaság. A korábbi fejlesztés a magyar lakóingatlan-boom idején épült, de az elmúlt időszakban elveszítette piacát és vásárlóit, miután a lakóingatlan-eladás az elmúlt öt évben folyamatosan csökkenő tendenciát mutat. A tulajdonosok a rentábilis és hatékony kihasználás érdekében profilváltás mellett döntöttek, így a Budapest melletti outlet centerek mintájára egy outlet „pláza”, a Grand Fashion Outlet kialakításáról határoztak.
A tapasztalatok szerint a magyar vásárlók körében jelentős kereslet mutatkozik a divatos és márkás ruhaneműk iránt, azonban fontos feltételük, hogy a lehető legolcsóbban juthassanak hozzá. A fejlesztő Metropolitan Group ennek az igénynek akar megfelelni a legnagyobb világmárkákat kínáló kereskedők felkutatásával.
„A ház négy emeletén körülbelül ötven üzlettel nyit újra, ezek szerencsés kialakítása és jó műszaki, illetve esztétikai állapota lehetővé teszi, hogy a bérlők viszonylag alacsony beruházás mellett alakíthatják ki üzleteiket” – mondta el a Világgazdaságnak Csörgő Anita, a bérbeadással és a ház újrapozicionálásával kizárólagosan megbízott Colliers International Hungary kiskereskedelmi divíziójának a vezetője.
Az ingatlan-tanácsadó társaság jellemzően rövidebb távú szerződéseket, három-öt éves megállapodásokat köt, 12–20 eurós négyzetméterenkénti bérleti díjakkal. A ház 18 ezer négyzetméteréből 6,5 ezer négyzetméteren kap majd helyet a ruházati outlet, további kétezer négyzetméteren a korábbi funkcióhoz hasonlóan dizájn-, illetve enteriőrüzletek bérelnek helyet, melyek döntően belsőépítészeti kiegészítőket kínálnak majd. A Material Center több lábon áll, a házban megtalálhatók magas kiadottságú irodák, gokartpálya, konferencia- és fitneszközpont is, így a válságos időszakot ennek megfelelően sikeresen tudta átvészelni.
Azon a piacon, amelyet kevés számú fejlesztés és a meglévő bérlők visszafogott terjeszkedése jellemez, nem meglepő, hogy egy-egy bevásárlóközpont újrapozicionálja magát. A DTZ ingatlan-tanácsadó felmérése szerint utoljára 2002–03-ban volt ilyen alacsony a fejlesztői aktivitás, mindösszesen hatezer négyzetméter új területet (Blaha Lujza tér – Ablon) adtak át az első fél évben. Az elkövetkező két évben várhatóan 150 000 négyzetméterrel bővül Magyarország retailállománya, ennek több mint a fele – Váci1, Hegyvidék Bevásárlóközpont, KöKi Terminál, CET – a többi városhoz képest a nagy kereskedelmi ellátottságú fővárosban épül. Az első hat hónapban a kiskereskedelmi forgalom minimálisan ugyan, de fél százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához képest. A jövőre vonatkozó kilátások vegyesek; erősödhet a vásárlóerő, például a személyi jövedelemadó csökkenése miatt, mely pozitív irányban befolyásolhatja a piacot, ugyanakkor a befektetőket és a Magyarországon eddig még nem jelen lévő márkákat visszatartja a gazdaságpolitikai bizonytalanság.
Material Center
A 2005. őszi megnyitásakor a kategóriájában Magyarországon egyedülálló volt a Material Építő és Design Center. A bevásárlóközpontok analógiájára kínáltak mindent, amire az építkezés vagy a lakberendezés során szükségünk lehet. Az akkori nyilatkozatok szerint a budapesti áruház mintájára további nyolc vidéki Material Center nyitását tervezte a beruházó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.