Manapság már a budapesti vásárlóközönségnek sem furcsa látvány egy-egy pop-up store, ugyanis egyre több nyílik ezekből a csak pár hétig, hónapig létező kiskereskedelmi formából. A kifejezést vagy magát a jelenséget – ha nagyon akarjuk – „ideiglenes” vagy „felbukkanó” boltként lehetne magyarosítani. A terjedőben lévő kiskereskedelmi koncepció lényege: olyan üzletekről van szó, amelyek ismert – vagy ismertségre törekvő – márkákat kínálnak, és csak rövid ideig tartanak nyitva, általában bevásárlóközpontok megüresedett bérleményeiben vagy használaton kívüli utcai üzlethelyiségekben alakítják ki az értékesítési pontokat.
A legutóbbi nyitás a Mammut bevásárlóközpontban volt pár hete, ahol az egyébként magyar tervezők munkáit kínáló webshopot is üzemeltető OurStyle Boutiqe jelent meg egy üzlethelyiségben. „A bolt klasszikus pop-up store-ként indult, a berendezésünk is erre utal. Az üzletet e hó elején nyitottuk, s az eddigi tapasztalatok szerint augusztus végéig – a tervezett nyitva tartás lezárultáig – nagyon sokan keresik fel annak különlegessége miatt is” – mondta el a Világgazdaságnak Henger Dóra, az OurStyle Boutiqe egyik alapítója. „Úgy gondolom, a Mammutnak is kitűnő lehetőség, hogy ilyen formában mutathatjuk be a feltörekvő magyar tervezők munkásságát” – tette hozzá a szakember.
A következő pop-up store-ok a szeptember végén nyíló KöKi Terminálban várhatók. A fejlesztő R-CO legutóbbi közlése szerint a létesítményben az üresen álló és kiadatlan üzlethelyiségeket akár egy-két évre is feltölthetik ezzel a módszerrel, így a 70–100 négyzetméteres boltokat független, magyar, általában forráshiányos vállalkozók szerényebb díjazás fejében foglalhatják el, akikkel a megállapodott idő után piaci alapon tárgyalják újra a bérleti szerződéseket.
A pop-up store-ok kialakulásáig 2004-ig kell visszatekintenünk. Először Amerikában és Nagy-Britanniában jelentek meg, s mára világszerte elterjedtek. Magyarországot az idén érte el
a trend, februárban a Nanushka megnyitotta első pop-up üzletét a Deák Ferenc utcai Fashion Streeten – mondta Bárkányi Loránd, a GVA Robertson kiskereskedelmi divíziójának vezetője.
Jellegzetességük, hogy az üzlet berendezésére és megjelenésére nem költenek sokat, a lehetőségekhez mérten minimális beruházással próbálják meg kialakítani a belső teret, így igen kreatív és egyedi dizájnelemekkel találkozhat a vásárló. Annak ellenére, hogy ezek az egységek általában kisebb alapterületűek és csak ideiglenesen működnek, mégis nagy vásárlói forgalmat képesek generálni. A bevásárlóközpontoknak ez az értékesítési forma lehetőséget nyújt üresen álló üzlethelyiségeik ideiglenes megtöltésére, a pop-up boltok nyitását támogató internetes marketingnek köszönhetően közvetve az adott központok is reklámot kapnak, ezenkívül a látogatószám növekedésével is számolhatnak. Mindemellett a pop-up store-ok időszakos megjelenése színesíti a központ bérlői mixét.
Bárkányi Loránd szerint az üzemeltetőkről általában elmondható, helyi divattervezők, kisebb márkák forgalmazói, illetve olyan webshoptulajdonosok, akik termékeiket szeretnék személyesen, fizikailag is eljuttatni a vásárlóikhoz. „Divattervezők és bérbeadással foglalkozó tanácsadók, valamint ügynökök együttműködésével hasznosítani lehetne az üresen álló üzlethelyiségeket. Élve ezzel a trenddel a nagy márkák lendületet és valami extrát adhatnának az imázsuknak, a vásárlók felé történő kommunikációnak és meglévő üzleteiknek” – véli a szakember.
A Jones Lang LaSalle szakértői szerint a pop-up store-ok megjelenése elsősorban a globális gazdasági válságra, azon belül is a visszaeső kiskereskedelmi forgalomra vezethető vissza. „Egy csökkenő vagy stagnáló fogyasztói piacon kevés márka hajlandó vagy mer elköteleződni és új üzletet nyitni, ez pedig megnehezíti a bevásárlóközpontok bérbeadását” – tudta meg a Világgazdaság az ingatlan-tanácsadó társaságtól. A rövidebb távú szerződések előnyösek a helyet biztosító bevásárlócentrum tulajdonosainak, hiszen csökken az üres helyiségek száma a plázában, ugyanakkor jó a bérlőnek is, mivel nem köteleződik el hosszú távon egy bizonytalan gazdasági környezetben, ahol nem biztosított a sikeressége. Egészséges piaci körülmények között, növekvő gazdaságot és kiskereskedelmi fogyasztást feltételezve nem valószínű, hogy a pop-up store-ok előnyeivel élhetnek majd bérlők, illetve hogy szükségük lesz rá, mivel alapvetően mind a tulajdonosnak, mind a bérlőnek hosszú távú szerződést érdemes kötni – vetíti előre a kiskereskedelmi részleg munkatársa.
l A felesleg kiárusítása: a pop-up technika kiváló módszer lehet az online kereskedőknek elfekvő készleteik kiárusítására
l Piacfelmérés: a vállalkozások az eltervezett, nagyobb költséggel járó portfólióbővítés előtt képet kaphatnak a megcélzott árukészlet fogadtatásáról
l Új ötlet bemutatása: függetlenül attól, hogy az adott bolt terméket vagy szolgáltatást kínál, visszajelzést kaphat a célcsoport elvárásairól, így változtathat koncepcióján
l Költségkímélés: egy pop-up bolt megnyitása beruházást igényel, de a szokásos, a klasszikus üzleteket jellemző költségek nagyban lecsökkenthetők
l A felesleg kiárusítása: a pop-up technika kiváló módszer lehet az online kereskedőknek elfekvő készleteik kiárusítására
l Piacfelmérés: a vállalkozások az eltervezett, nagyobb költséggel járó portfólióbővítés előtt képet kaphatnak a megcélzott árukészlet fogadtatásáról
l Új ötlet bemutatása: függetlenül attól, hogy az adott bolt terméket vagy szolgáltatást kínál, visszajelzést kaphat a célcsoport elvárásairól, így változtathat koncepcióján
l Költségkímélés: egy pop-up bolt megnyitása beruházást igényel, de a szokásos, a klasszikus üzleteket jellemző költségek nagyban lecsökkenthetők-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.