Akár 30 százalékkal is nőhet a folyékony tejtermékek iránti globális kereslet a 2010 és 2020 közötti időszakban – áll a Tetra Pak tegnap publikált legfrissebb, száz ország tejfogyasztási szokásait feltérképező tanulmányában. A felfutás hátterében három fő tendencia, a globális gazdasági növekedés, az urbanizáció, valamint a fejlődő országok középosztályának dinamikus bővülése áll.
A trend nem új keletű, de a most közölt mérték meglehetősen ambiciózus. Mindez ugyanis azt jelenti, hogy a világ jelenlegi 270 milliárd liternyi éves tejfogyasztása az évtized végére eléri a 350 milliárdot. Igaz, a tanulmány is elismeri, ez a növekedés nem mindenhol lesz tapasztalható. Iparági előrejelzések szerint ugyanis Észak-Amerikában és Európában a tejfogyasztás kismértékben ugyan, de csökken a jövőben. A prognózis szerint Magyarországon – az elmúlt években tapasztalható mérséklődést követően – lassú növekedésnek indul a tejfogyasztás.
A világ azonban egyre több tejet akar. A megugró tejkereslet egyik legfontosabb tényezője a fejlődő, feltörekvő országok növekvő igénye. Ezek közül az egyik legkifejezettebb a Kínában a 2000-es évek eleje óta tapasztalható, egyre fokozódó „tejőrület”. Az ázsiai országban hódító divat hatására a nyugati életformát utánozó kínaiak jóval több tejet és tejterméket fogyasztanak a korábbinál. Különösen a különféle sajtok népszerűek.
E divat oka az a hiedelem, hogy a nyugati ember erejének, egészségének oka a hús és a tej nagy mennyiségű fogyasztása. A trend már egy évtizede is érezhető volt, a 2002–05 között pedig nem kevesebb mint 65 százalékkal növekvő kínai tejfogyasztás hamar kimerítette a korábban még elegendőnek bizonyuló ausztrál tejpor- és tejzsírraktárakat. Nagyjából az elmúlt évtized közepétől állt elő az a helyzet, hogy Kína tej- illetve tejtermékigényét már nem képes kielégíteni Ausztrália és Új-Zéland.
Néhány évvel ezelőtt Peking tehát új források után nézett, ezeket elsősorban az Egyesült Államokban, Kanadában és Európában találta meg. A távol-keleti kereslet azonban egyelőre még csak korlátozottan fizetőképes, igaz, ez a trend is változóban van. A komolyabban feldolgozott, minőségi, csomagolt tejtermékeket – mint például a joghurt, a sajt és a dobozos tej – a kínaiak és indiaiak többsége még nem engedheti meg magának, de rohamosan nő azok száma, akik már keresik ezeket az élelmiszereket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.