A kaliforniai nagyváros négy éve 260 műanyag karosszériás, földgázhajtású CompoBust rendelt, és opciós szerződést kötött további 740 busz vásárlására. Az összesen ezerdarabos kontingensből eddig 393 került a tengerentúlra. Ezek mind 45 lábas kompozit buszok, most azonban kisebbek gyártására nyílt remény.
Kalifornia állam pénzügyi nehézségei ugyanis hatással vannak Los Angelesre is, így csökkent az autóbusz-beszerzés támogatására fordítható költségvetési keret. Emellett a nagyvárosban a busztársaság a munkanélküliség következtében visszaeső utasszám miatt ritkította a járatsűrűséget, így később öregszik el a járműpark, ezért a korábbi 12 helyett 14-15 évig használják a buszokat. A csökkenő utasszám révén pedig elegendők a kisebb járművek is, ezért írták ki az új pályázatot, amely szerint a karosszéria acél és műanyag (kompozit) is lehet. Ha ez utóbbit sikerül gazdaságosabban gyárthatóvá tenni, akkor árban versenyképes lenne az olcsóbb fémtestű járművekkel, így akár nyerhet is a tenderen a NABI, s a kaposvári gyár visszaveheti elküldött alkalmazottait.
A pályázat feltételeinek megfelelő műanyag karosszériás busz kifejlesztésére, illetve a gyártási feltételek megteremtésére egy összesen kétmillió dolláros fejlesztéssorozatot hajtott végre a NABI, amely eddig közel ötmilliárd forintot fordított a 2002 óta működő kaposvári üzemre, ahol összesen több mint 600 kompozit autóbusz-karoszszériát gyártott.
A cég budapesti gyárában is voltak elbocsátások: tavaly óta 300-ról 120-ra csökkent a létszám. Ennyi ember elég arra, hogy a NABI acélvázas autóbuszokat gyártó üzeme a jövő év júniusáig lekötött dízel-, hibrid és CNG-gáz-hajtású autóbuszok megrendeléseit elkészítse egy-egy kaliforniai és floridai város számára. Emellett Boston is rendelt tíz csuklós és 18 darab 42 lábas szóló autóbuszt.
Ilyen megrendelési és foglalkoztatási gondok közt mutatta be új elővárosi-helyközi buszát a NABI. Az előd modellt, a városi Siriust 2,5 millió dolláros fejlesztés révén az amerikai piacon nagy sikert aratott NABI BRT formatervét és konstrukciós alapjait felhasználva hozták létre nyolc hónap alatt. Az alapkonstrukció lehetővé teszi, hogy városi, elővárosi, helyközi szóló vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz- vagy akár hidrogénhajtású kivitelt is elkészítsenek belőle – hangsúlyozta Baranyai Ferenc, a NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. vezetője.
A csütörtökön bemutatott változatra 100 millió forintot meghaladó összeget fordított a társaság, hiszen a háromajtós városi kivitellel szemben a kétajtós elővárosi-helyközi busz az eltérő kerékméret miatt más alvázat is kapott. A NABI-buszok karosszériája Magyarországon készül, míg a végszerelés az Alabama állambeli Annistonban történik a NABI Inc. üzemében.
Alternatív meghajtás
A BKV a Volvo legújabb fejlesztését, a 7700 Hybrid autóbuszt teszteli egy héten át a 8-as autóbuszok útvonalán – közölte a közlekedési társaság. A 12 méteres autóbusz fogyasztása – a 215 lóerős Volvo dízel- és a 160 lóerős elektromos motor révén – 35 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos dízelmotoros járműveké. Ez az első hibrid busz Magyarországon, ám gázüzeműből már körülbelül 60 jár az utakon. Az áprilisban alakult Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter adatai szerint egy gázbusz üzemanyagszámlája éppen harmadával kisebb, mint a dízeleké, ha 12 éves szolgálati idővel és 800 ezer kilométeres futásteljesítménynyel kalkulálunk.
Emellett összesen 2,2 milliót fizettek, ezért megkapták a NABI csoport valamennyi eszközét (az amerikai NABI Inc.-et, valamint a mátyásföldi és a kaposvári gyárat), átvették a cég valamennyi dolgozóját és teljes megrendelés-, valamint garanciális kötelezettségállományát. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.