BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hajszálnyira a csődtől a Saab - Nincs bírósági védelem

A svéd luxusmárka még közelebb került a tényleges csődhöz, miután az illetékes bíróság elutasította az ellenőrzött átstrukturálásra vonatkozó kérelmet.

A Saab tulajdonosa, a Swedish Automobile AB csődvédelmet kért a vanersborgi bíróságtól, amely lehetővé tette volna, hogy az autógyár a General Motorshoz hasonlóan felügyelet mellett alakulhasson át. A bíróság azonban elutasította a csődvédelemre vonatkozó kérelmet, azt állítva, hogy a vállalat által benyújtott dokumentumok ezt nem támasztják alá.

Bár a bírósághoz beadott iratokban a Saab úgy érvelt: csődbe megy, amennyiben a bíróság nem biztosítja számára a védelmet, Viktor Muller vezérigazgató a The Wall Street Journal szerint azt mondta: erről egyelőre korai beszélni. Az Európai Befektetési Bank a múlt évben 400 millió eurós hitellel járult hozzá a Saab megmentéséhez, az összegre a svéd állam nyújt garanciát. Ebből 240 millió eurót már el is költött a cég egy modellfejlesztési tervre.

A svéd márka trölhattani gyára április óta nem működik, a vállalat hónapok óta nem fizeti ki a dolgozók bérét. A Saab munkatársai azért ragaszkodtak a csődeljárás beindításához, mert így jogosultakká válhatnak az állami munkanélküli segélyre.

A vállalat augusztus közepén bejelentette, hogy nem jelenik meg a frankfurti autószalonon, mert minden forrását a gyártásra kívánja fordítani. A cég minimum 600 ezer dolláros tartozást halmozott fel a szállítókkal szemben és a svéd állami vagyonkezelő akár zárolhatja is a vállalat vagyonát, amennyiben a tartozásokat nem fizeti meg. A márka két kínai konszern segítségével biztosítaná jövőjét: a Pang Da és a Youngman összesen 245 millió eurót fektet a Saabba, amiből három új modellt vezetne be a cég. Áprilisban elhatározták, hogy eladják és visszabérelik a cég ingatlanait azért, hogy így jussanak gyorsan forrásokhoz.

Az elmúlt évben 30 700 Saab autó kelt el a világpiacon a tervezett több mint 50 ezerrel szemben. A tulajdonosi kör a jövő évre 120 ezer eladását és ezzel a nyereségesség elérést tervezi. A márka 2006-ban értékesítette fennállása óta a legtöbb autót, 133 ezret, amikor mögötte állt a General Motors, és még szó sem volt világválságról.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.