Az elöregedő munkaerő és a műszaki egyetemre jelentkezők számának csökkenése miatt körülbelül 70 ezer mérnöki állás betöltetlen Németországban. Iparági elemzők szerint csupán a német autóiparban a következő két évben akár 10 ezer is lehet a betöltetlen mérnöki állások száma. Ez komolyan visszavetheti a világpiaci versenyben az elektromos autók fejlesztésén dolgozó nagy német márkákat. Szakértők szerint kevés a jól képzett villamos- vagy informatikai mérnök is, ugyanakkor szakmai előrejelzés szerint 2020-ig a villamosmérnökök iránti igény évente 22 százalékkal nő, ám a végzős hallgatók száma eközben 11 százalékkal csökken.
Ám nemcsak mérnökökből van hiány Németországban, hanem egyre kevesebben végeznek gépipari szakiskolákban. A BMW például 800 jól képzett alkalmazottat venne föl a közeljövőben lipcsei gyárába, a Porsche pedig az onnan 17 kilométerre lévő gyárának létszámát bővítené ezer fővel. A Porsche ebbe a gyárba külföldön keres 130 elektro- és gépészmérnököt, de harmincra még ebben az évben szükség lenne. A BMW pedig házon belül képzi tovább a főiskolai végzettségű műszakiakat mérnökökké.
A Bloomberg tudósítása szerint ma az a helyzet, hogy egy fiatal mérnökhallgató mindössze két helyre küldi be ajánlatát, és meg is kapja az állást, ahol az első évben több mint 40 ezer eurót fog keresni.
A válság enyhülésével tavaly javulni kezdtek a munkavállalók lehetőségei Németországban, így a nagy autóipari cégeknek át kell gondolniuk a stratégiájukat annak érdekében, hogy magukhoz kössék a szakképzett munkaerőt.
Ezért egyre inkább külföldre és mind távolabbra is tekintenek az autógyártók: nem ritka, hogy Kínában és Indiában toboroznak magasan képzett munkaerőt. Ezért a kormányzat fontolgatja, hogy a jelenlegi évi 66 ezer euróról lecsökkenti azt a minimális munkabérszintet, amely feljogosítja a külföldi munkavállalókat, hogy az országban maradjanak. Annak érdekében ugyanis, hogy ne lehessen éhbérért alkalmazott külföldiekre cserélni a helyi mérnököket, ma még minimálbért írnak elő a külföldiek számára.
Matthias Wissmann, a német járműipari szövetség elnöke szerint a német gyártók a válságból megerősödve kerültek ki, főként amiatt, hogy a nehéz években is jelentős összegeket költöttek beruházásokra, és az alkalmazotti létszám nagy részét is megtartották. Ennek megfelelően az idén jelentősen nőtt a német személyautó-gyártók teljesítménye.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.