BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Készülhet az intercity+ prototípusa

Szeptember végén indul két másodosztályú intercity (IC) vasúti személykocsi prototípusának gyártása a MÁV-Gépészet Zrt. szolnoki bázisán. Az egyenként mintegy 320 millió forintba kerülő járműveket a tervek szerint 2012 végén levizsgáztatva veszi át a MÁV-Start Zrt.

A MÁV Zrt. igazgatóságának jóváhagyásával megkezdődött két másodosztályú IC+ személykocsi tervezése a MÁV-Gépészet Zrt.-nél. A vasúti járművek javításával, karbantartásával és felújításával foglalkozó leányvállalat önerőből finanszírozza a kocsinként 320 millió forint körüli költségeket, de uniós támogatásra is pályázik. „Ez az ár jóval alacsonyabb annál, mint amilyen ajánlatokat a MÁV-Start a nemzetközi piacról beszerzett” – mondta Zaránd György, a MÁV-Gépészet vezérigazgatója a beruházás ismertetésekor.

A gyártás szeptember végén kezdődik a közelmúltban felújított, kibővített és motorvonat összeszerelésre is alkalmassá tett szolnoki járműjavítóban. A beruházás értékének akár a 80 százaléka is származhat hazai beszállítóktól, de a tárgyalások még folynak.

Ha beválnak a Startnál az óránként 200 kilométeres közlekedésre alkalmas és az uniós szabványok szerinti biztonsági, kényelmi és utastájékoztatási eszközökkel ellátott, nemzetközi forgalomra is alkalmas prototípusok, beindulhat Szolnokon a sorozatgyártás. Ez a telephelyen várhatóan 150-200 főnek jelentene munkát és ugyanennyinek a beszállítóknál. Mivel a személyszállító vasúttársaság személykocsicsaládban gondolkodik, kedvező esetben rendelhet a szolnoki IC-ből a fenti mellett első osztályú, étkező- és vezérlőkocsikat is. Információink szerint ilyen komfortfokozatú IC-személyvagonok beszerzésére kíván tendert kiírni a GYSEV is, amelyen természetesen a MÁV-Gépészet is indulni kíván.

Lesz hamarosan IC-felújítási pályázat is. Lejárt ugyanis az az 50 IC-kocsi korszerűsítésére vonatkozó opció, amelynek lehívását a Dunakeszin működő Bom-bardier–MÁV Kft. hiába várta.

A MÁV-Gépészet számára az IC-fejlesztés új kitörési pont lehet, mivel rendelésállománya a jövőben folyamatosan szűkül azáltal, hogy a jelenlegi elavult gördülőállomány korszerűsítése egyben a karbantartási igények csökkenését is jelenti. Egy V43-as mozdonyt például kétnaponta kell átvizsgálni, egy Taurust csak 14-15 naponta.

Márpedig új járművekre szükség van. A személykocsipark átlagéletkora közel 30 év. A személykocsik fiatalítása a motorvonatokkal indult az elmúlt években. Közeleg a folytatás is: a MÁV-Start 70+18 villamos motorvonat beszerzését tervezi, a MÁV-Trakció által kezelt mozdonypark pedig éppen most gazdagodik 25 TRAXX-szal. Opciója van további 25 mozdonyra is, de a lehívásról még nincs döntés.

A MÁV-Gépészet a közelmúltban zárt le egy hárommilliárd forintos beruházási programot. Ennek során korszerű fényezőcsarnokot, forgóvázmosó és -fényező kabint, a motorvonatok keréknyomásmérésére alkalmas berendezést, felújított üzemcsarnokokat adott át. Bezárta a gazdaságtalanul működő budapesti Északi Járműjavítót – ezzel évi 1-1,2 milliárd forintot takarított meg –, annak eszközeit pedig Szolnokra telepítette. Villamosította a szolnoki vasútállomás és a járműjavító között a vágányt, így a felújítandó mozdonyok és motorvonatok önerőből járhatják be a járműjavítót, s azokat a helyszínen lehet üzembe helyezni és kipróbálni. Ez az alapja annak is, hogy a cég a jövőben beszerzendő villamos motorvonatok összeszerelésére eredményesen pályázhasson.

A társaság három év alatt 23 százalékkal csökkentette telephelyei számát, egyben ingatlanbérleti költségeit is. A 2007-ben még 5400 fős létszáma mára 4200-re esett, árbevétele azonban folyamatosan évi 43 milliárd forint körül maradt. „A mostani állapot sem tekinthető véglegesnek. Sok múlik azon, hogy a MÁV-Start milyen ütemben fejleszti a járműparkját. További dolgozókat azonban már nem akarunk elbocsátani, ezért van szükségünk új megbízásokra a MÁV csoporton kívülről is” – válaszolt a Világgazdaságnak Zaránd György.

A MÁV-on kívülről 2007-ben csak 200 millió forintnyi rendelést kapott a társaság, tavaly 2,5 milliárdot, s már 2012-re is van egy 900 milliós rendelése a szintén szolnoki Stadler Trains Magyarországtól. (A FLIRT motorvonatok ötévenkénti forgóváz-karbantartását fogja elvégezni.)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.