BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Akciókkal támadnak a webboltosok

Érezhető forgalomnövekedést hozott a részt vevő vállalatok többségének az első Dotcommerce day. Az ilyen jellegű akciók a következő években feltehetőleg felértékelődnek, hiszen ezek adhatnak újabb lökést a magyarországi elektronikus kereskedelem fejlődésének.

Az ötletgazda és a résztvevők is sikeresnek értékelték az első hazai Dotcommerce dayt, amelynek keretében közel 400 webes kereskedő kínálta jelentős kedvezménnyel termékeit egy napig, november utolsó csütörtökén. A kezdeményezés elsődleges célja az volt, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét az elektronikus kereskedelem előnyeire, a csatlakozó webboltok számára pedig forgalomnövekedést biztosítson már a karácsonyi vásárlási roham előtt, ezt pedig látszólag sikerült elérni – magyarázta a pozitív visszajelzéseket az akciót megálmodó Neo Interactive kreatív digitális ügynökség ügyvezetője, Soós Gergely. Bár a Dotcommerce day hatása a hasonló amerikai akciókétól messze elmaradt, így is több tízezer internetező élt a kedvezményes vásárlás lehetőségével: a Neo Interactive adatai szerint az akciók közötti keresést biztosító oldalon 200000 körüli látogatást regisztráltak, a látogatók többsége pedig tovább is kattintott valamelyik kereskedő akciós oldalára.

A vásárlói érdeklődés az esetek jelentős részében az értékesítési adatokban is megmutatkozott, igaz, a forgalomra gyakorolt jótékony hatást nagyban befolyásolta a termék jellege és a kedvezmények mértéke is. A kezdeményezés egyik legnagyobb résztvevőjénél, a hazai internetes műszaki áruházak piacán meghatározó Extrem Digitalnél például közel 10 százalékos növekedést hozott az akció a napi megrendelésszámban, azaz minden tizedik vásárló a kedvezmények közötti keresést biztosító oldalról érkezett. Várkonyi Balázs, a társaság ügyvezető igazgatója jelezte: a rendelésszám növekedésének mértéke – ahhoz képest, hogy ez volt az első Dotcommerce day – jelentősnek mondható, fontos azonban megjegyezni, hogy az amerikai tapasztalatok alapján még van hová fejlődni. A hasonló tengerentúli akciók során ugyanis nemritkán az átlagos forgalom tízszeresét is lebonyolítják a kereskedők egy nap alatt. Az ügyvezető szerint van esély arra, hogy itthon is hasonlóak lesznek az arányok, ehhez azonban mindenképpen a kezdeményezés komolyabb promóciójára van szükség.

Az átlagosnál enyhén nagyobb forgalmat ért el november 24-én az akcióban szintén részt vevő Bookline is, ugyanakkor Starcz Ákos, a társaság vezérigazgatója felhívta a figyelmet, hogy a kezdeményezésnek számukra inkább imázsszempontból volt jelentősége. A vezérigazgató jelezte: a Bookline számára fontos, hogy az e-kereskedelem a köztudatba napi szinten beépüljön, s a Dotcommerce day ebben segít, éppen ezért remélik, hogy a nap hagyománnyá válik, és a jövőben minél nagyobb ismertséget szerez nemcsak a szakma, hanem a felhasználók körében is.

Hasonlóan presztízsjelleggel csatlakozott a programhoz a netpincer.hu is. Perger Péter cégvezető a Világgazdaságnak jelezte: annak ellenére, hogy számukra a karácsonyi szezon – amelynek kezdetére a Dotcommerce dayt időzítették – nem kiemelkedően fontos, hiszen nem hoz számottevő forgalomnövekedést, a terveik szerint a jövőben is részt vesznek a programban.

A kereskedők aktivitása nem meglepő, szakértők szerint ugyanis a Dotcommerce dayhez hasonló kezdeményezések amellett, hogy komoly marketingértékkel bírnak az érintett cégek számára, az elektronikus kereskedelem hosszú távú bővüléséhez is hozzájárulhatnak. A GKIeNet idei kutatása szerint hazánkban eddig nagyjából 1,2 millió ember vásárolt már a neten, és további 1,2 millió tervezi ezt. Mindez azt jelzi, hogy az ágazat továbbra is komoly növekedési potenciállal bír, ennek kiaknázásához azonban nagyon fontos a gyakran még mindig visszatartó erőként megjelenő negatív előítéletek legyűrése. Az akcióknak ebben lehet meghatározó szerepük, tapasztalatok alapján ugyanis a fogyasztókat csak az első vásárlásra nehéz rávenni, ezt követően viszont már bátrabban rendelnek az interneten. A 20-30, esetenként 50 százalékos kedvezmények pedig már elegendőnek bizonyulhatnak az első netes vásárláshoz.

Kis Gergely, a GKIeNET ügyvezető igazgatója szerint éppen ezért – az elmúlt évekhez hasonlóan – a jövőben is az árérzékenység lehet a növekedés motorja az elektronikus kereskedelemben. A szervezet előrejelzése szerint a tavalyi majd 35 százalékos bővülés után az idén újabb közel 20 százalékkal gyarapodhat a hazai e-commerce forgalom, s elérheti a 157 milliárd forintot. Kis Gergely szerint a növekedés üteme várhatóan 2012-ben sem lassul, jövőre az értékesítés 15-20 százalékos emelkedése várható.

Black Friday és Cyber Monday

A szervezők tudatosan időzítették a Dotcommerce dayt november végére, a fejlett országokban ugyanis jellemzően ilyenkor indul meg a karácsonyi bevásárlási roham. Az Egyesült Államokban november utolsó csütörtökje hálaadás, az ezt követő péntek pedig az úgynevezett Black Friday, amely az egész évben a legnagyobb kiskereskedelmi forgalmat hozó nap a világ vezető gazdaságában, s ennek megfelelően a kereskedők ilyenkor hatalmas kedvezményeket kínálnak (a fekete jelző arra utal, hogy a kiskereskedelmi szektor eredménye ilyenkor fordul nyereségbe, amit a könyvekben fekete tintával jeleznek, szemben a pirossal jelölt veszteséggel).

Az utóbbi években már a hálaadást követő első hétfőt is külön névvel illetik: ez a Cyber Monday, amikor az e-kereskedők az internetezőket csábítják hatalmas akciókkal online vásárlásra.

Az utóbbi években már a hálaadást követő első hétfőt is külön névvel illetik: ez a Cyber Monday, amikor az e-kereskedők az internetezőket csábítják hatalmas akciókkal online vásárlásra.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.