BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hyundai-importőrnél a Jaguar

A holland AutoBinck magyar leányvállalata indiai tulajdonban lévő brit luxuskocsimárkák értékesítését társította eddigi dél-koreai márkájához. A társaság vidéken regionális szervizhálózatot épít ki.

Október óta új cég képviseli a magyar piacon a Jaguar és a Land Rover/Range Rover-családot. A holland AutoBinck Holding nyerte el a prémium autómárkák importőri jogát és erre a munkára egy új céget alapított British Automotive Hungary Kft. néven. Az AutoBinck Holding egy másik leányvállalata, a Hyundai Holding Hungary Kft. a dél-koreai márka képviseletét is ellátja Magyarországon.

A prémium és tömegmárkák első látásra furcsának tűnő párosításának előzményeiről a Hyundai Hungary és a British Automotive Hungary ügyvezető igazgatója, Markó Zoltán a Világgazdaságnak elmondta, a Jaguar Land Rover csoport tulajdonosa, a Tata konszern átalakulása egy éve jutott olyan pozícióba, hogy a képviseleti hálózatot alkalmassá tegye a következő öt évben piacra kerülő új modellek hatékony terjesztésére, illetve a márkaszervizháttér biztosítására. Így régiónk 15 országából hétben volt mostanában importőrváltás.

A magyar piacra januárban meghívásos pályázatot írtak ki, amelyre hivatalos volt az AutoBinck is. A cég hazánkban 2007 óta képviseli a Hyundait. A pályázat során természetesen azt is vizsgálták, hogyan kezelte a cég az elmúlt négy év során a dél-koreai márkát, amely mindössze 0,5 százalékos piaci részesedést ért el 2007-ben. A Hyundai évről évre négy-öt pozíciót lépett előre, és piaci részesedése mára meghaladja a 3 százalékot. Idáig azonban nem vezetett sima út, hiszen a válság 2008 őszi kitörését követően a 33 márkakereskedőből a következő év derekára 21 maradt. Azok az egységek szűntek meg, amelyek a válság előtti években kevés tőkével, esetleg bérelt ingatlanon igyekeztek ráugrani a konjunktúrára.

„Szerencsére a Hyundai éppen akkoriban határozta el, hogy modernizálja és egységesíti európai hálózatát, és ehhez anyagi támogatást adott a kereskedőknek” – mondta Markó Zoltán, hozzáfűzve, hogy ma 29 kereskedő van Magyarországon, de az elmúlt két évben 12 új kereskedés lépett be, mert minőségi cserék is voltak időközben. „Pénzügyileg stabil márkakereskedőkkel szerződtünk, de az újonnan belépők egyike sem létesített zöldmezős beruházást, mert az öngyilkosság lett volna. Új partnereink több márkával, több telephelyen dolgozó kereskedők. Debrecenben például a Mercedes-, Győrben a BMW-díler keresett kiegészítő, de nem versenytárs márkát a prémium márka mellé” – foglalta össze az ügyvezető igazgató, kiemelve, hogy az AutoBink magyarországi indulása idején futott fel a Hyundai rüsselsheimi technikai és dizájnközpontja, amely minden Európában piacra kerülő modellt a helyi igényekhez igazít.

A központ komolyan részt vett a márka azóta igen sikeressé vált „i” modellcsaládjának fejlesztésében. Ilyen előzmények után nyerte el a Jaguar/Land Rover-képviseleti jogot a cég, amelynek vezetője hangsúlyozta: a Nagykőrösi úti vezérképviselet nyolcállásos szervize mellé vidéken regionális szervizhálózatot kell kiépíteni, hogy egy olajcseréért ne kelljen Budapestre jönni. Egy jól működő többmárkás autójavító műhelyben pedig viszonylag egyszerű megteremteni a Jaguar/Land Rover-márkaszerviz feltételeit.

Igaz, egy normál személyautóra szakosodott műhely önmagában azért nem megfelelő, mert a Land Roverhez legalább két olyan emelő kell, amelynek a teherbírása négy tonna. A LR Defender közműszolgáltató cégeknél használt kivitel ugyanis komoly felszerelést cipel, hiszen átjátszóállomások vagy távvezetékek javítását-karbantartását végzik, távol az aszfaltúttól. Egy meghibásodás esetén nem lehet elvárni, hogy a jármű egytonnás alkatrész- és szerszámkészletét kirakodják a javítás előtt.

Másrészt a gyártó és az importőr egyetértett abban, hogy új értékesítési pontokat egyelőre nem érdemes létesíteni. Egyrészt azért, mert viszonylag nagy beruházást igényel a Jaguar előírásainak megfelelő szalon kialakítása, másrészt a két márka ma még nem elég erős ahhoz, hogy önálló kereskedésük eltartsa magát. A jövőtől ugyanakkor nem tart Markó Zoltán, hiszen a prémium kategóriás autók forgalma igen erős: a legkeresettebb négy márka november végéig többet adott el, mint tavaly a teljes évben.

Európára igazítva

Az amerikaiak sokkal kevésbé igényesek az utastér kárpitozására: kemény, kopogós, nem is túl szép, fényes műanyagokat használnak a műszerfalborításra. Európa a finomabb, puhább igényesebb anyagokat kedveli. Másrészt át kell hangolni a futóművet is, hiszen ott a szigorú sebességkorlátozások, a vezetéskultúra jelentős eltérése miatt a puha, ringó felfüggesztés és gyengébb fékek is megfelelnek. Itt a keményebb, sportosabb, jobban irányítható kocsikat szeretik, ezért az európai kivitelek féktárcsaátmérője nagyobb az amerikainál. Ugyanakkor kontinensünkön nem csupán a szén-dixoid-kibocsátás mértéke fontos, hanem az üzemanyag-takarékosságra is jobban figyelnek, hiszen majdnem kétszer annyiba kerül a benzin, mint odaát.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.