A felsoroltak alapján kegyelemdöfésként értékelhető az a minapi uniós határozat, amely szerint a Malévnak vissza kell fizetnie a magyar állam számára közel 100 milliárd forintot, mert e tőkejuttatás az uniós szabályok szerint tiltott állami támogatásnak minősül. A Malévnak nincs ennyi pénze, és az is nehezenhihető, hogy bármely szakmai befektető átvállalna ekkora kötelezettséget. Kiútnak a társaság felszámolása vagy csődbe vitele ígérkezhet.
Fellegi Tamás tavaly (még nemzeti fejlesztési miniszterként), de még az uniós döntés előtt is azt hangsúlyozta, hogy a cél nem a Malév, hanem a magyar légi közlekedés megmentése. A Malév helyét egy legalább 51 százalékban uniós érdekeltségű tulajdonosi hátterű és tiszta lappal indítandó, új légitársaság vehetné át. Lapunk korábbi értesülései szerint a kormány a cseh hátterű Travel Service-szel tárgyalt egy budapesti központú új nemzeti légitársaság indításáról, s már akkor felmerült, hogy a Malévot hagynák csődbe menni.
Az ügy ilyen formában való „rendezésének” az árát a Malév azon hitelezői és szállítói állnák, amelyeket a társaság már nem tud majd kifizetni. Ráadásul az is nyitott, hogy adott piaci körülmények között az új légitársaság meddig lesz nyereséges, vagy egyáltalán nyereséges lehet-e. A kis, nemzeti légitársaságok ugyanis nemzetközi példák alapján nem túl sikeresek, fajlagos kiadásaik ugyanis magasak a fix költségek miatt, s mert viszonylag nagy a rövid és kicsi a hosszú távolságú utak aránya. Életképesebbnek ígérkezik egy budapesti központú légicég, ha az egy nagyobb társaság vagy régiós partnerség részeként működik.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlése szerint azonban nem csődben, hanem szakmai befektető bevonásában gondolkodik. Ehhez a fenti támogatás-viszszatérítési kötelezettség ismeretében meglehetősen alacsony eladási árat kalkulálhat. Az Európai Bizottság határozata több hónap mozgásteret ad a kormánynak, tehát a tárca szerint lesz idő kiválasztani a „kellőképpen előkészített megoldások közül a legjobbat”. „A Malév napi működését nem befolyásolja az uniós állásfoglalás, járatai menetrend szerint közlekednek, beszállítóit továbbra is megállapodás szerint fizeti, és partnereinek az eddig megszokott szolgáltatásokat nyújtja. Az ehhez szükséges forrásokat a tulajdonosunk biztosította” – olvasható a társaság közleményében. A Malév 7 milliárd forinttal növelte bevételeit az utolsó negyedévben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.