BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ryanair a Budapest Airportnak: Nem a takarítóval akarunk beszélni

A Financial Times Beyond Brics blogja összefoglalót közöl az ír fapados légitársaság és a Budapest Airport harcáról.

A Ryanair 26 új útvonalra tervez járatokat Budapestről, hat desztináció tekintetében már a Malév összeomlása előtt megkezdődtek a tárgyalások, a többi járat indítása jelenleg van terítéken. A fapados társaság jelenleg is értékesíti a jegyeket, miközben a Budapest Aiport (BA) azt állítja: még nem született megállapodás a két cég között.

Az ír légitársaság hétfőn kiadott sajtóközleményében élesen bírálta a reptér üzemeltetőjét, mivel az szerintük túl lassan reagált a Ryanairnek a Malév bedőlése kapcsán tett válaszlépéseire. A vállalat megfogalmazása szerint 300 millió euró értékű turizmus- és légiforgalom-mentő tervet valósítana meg Budapesten és kár lenne, ha a Budapest Aiport késlekedése mindezt akadályozná.

Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője egyenesen hazugságnak nevezte a Ryanair állításait és leszögezte: a Ryanair piszkos játékot játszott már azelőtt is, hogy megjelent volna a reptéren. A BA valóban ad kedvezményeket az új célállomásokra induló járatokra vagy a csúcsidőn kívüli résidőkre, de egy légitársaságot sem részesítenek előnyben – hangsúlyozta Hardy, mondván: a Ryanair mindenhová ingyen akar repülni. A szóvivő hozzátette: a légitársaság olyan járatokra ad el jegyeket, amelyeket még nem biztosított.

A Ryanair ezt az állítást cáfolja is, meg nem is. Honlapján nem jelzi, hogy bármelyik járata bizonytalan lenne és az FT blogjának kérdésére a cég szóvivője állította, hogy minden szükséges résidő biztosított, de hozzátette, hogy a budapesti bázis tekintetében még folynak a tárgyalások. Stephen McNamara felháborodottan tette fel a blognak a kérdést: hányszor hívta vissza a Budapest Airport vezérét a Ryanair menedzsere. "A vezérigazgatóval akarunk beszélni, nem a takarítóval" – fogalmazott a Ryanair szóvivője. A Ryanair meglátása szerint egyértelműen a BA hibája lesz, ha bármelyik járat nem indul el időben.

Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója az FT-blog megjelenését követően közzétett egy nyilatkozatot a helyzet tisztázása érdekében. Eszerint a reptér szívesen lát minden új légitársaságot, ugyanakkor a résidők elosztása nem a BA kompetenciája, így nem is kommentálhatják, ki rendelkezik slottal. Ugyanakkor a Malév kiesése kapcsán kialakult résre való tekintettel elfogadnak minden, az üzemeltetésre vonatkozó kérést.

A Ryanair harcai

A Ryanair nem először kerül összetűzésbe egy reptérrel vagy szervezettel. A cég ismert agresszív áralku-stratégiájáról, 2010 őszén éppen azért vonult ki a cég Budapestről, mert nem tudott alacsonyabb árat kiharcolni. Az ír fapados cég extrém ötletekkel is igyekszik növelni profitját, például a vezérigazgató elképzelése szerint a közeljövőben olyan repülőket is forgalomba helyeznek, amelyeken állva lehet utazni és a társaság bekerült a hírekbe azzal is, hogy bejelentette: díjat fog szedni a mosdók használatáért. Ezen felül O’Leary meglátása szerint semmi szükség másodpilótákra a repülőkön, hiszen úgyis számítógép irányítja a repülést. A Ryanair volt egyébként az egyetlen légicég, amely a 2010 júliusi izlandi vulkánkitörés kapcsán követelte az EU-tól, hogy vis maior esetén ne kelljen gondoskodnia az utasokról. 

Michael O’Leary

"Ötven éve nem volt háború Európában, mert az emberek túlzottan el vannak foglalva azzal, hogy a Ryanairrel repüljenek. Rengeteg embert viszünk a spanyol, olasz és görög tengerpartokra, ahol a pán-európai béke jegyében sokasodnak. Nekem kéne Nobel-békedíjat kapnom" – ez csak egy kis ízelítő a Ryanair vezérének mondásaiból. A vezérigazgató, akit médiahackjeinek megfelelően sokan Michael O’Reallynek neveznek, úgy véli, hogy a tehenei több károsanyagot bocsátanak ki, mint a légiflottája, a klímaváltozás elleni küzdelem pedig szemfényvesztés.

A menedzser egyébként nem csinál titkot abból, hogy gyakran felháborító bemondásaival a céget szolgálja: a két évvel ezelőtti pornográfnak minősített reklámjuk és akörül kialakuló botrány hatására 10 százalékkal emelkedtek a jegyeladások. O’Leary úgy véli, rossz PR nem létezik, legfeljebb csak ha az utasok biztonságáról van szó.

A menedzser egyébként nem csinál titkot abból, hogy gyakran felháborító bemondásaival a céget szolgálja: a két évvel ezelőtti pornográfnak minősített reklámjuk és akörül kialakuló botrány hatására 10 százalékkal emelkedtek a jegyeladások. O’Leary úgy véli, rossz PR nem létezik, legfeljebb csak ha az utasok biztonságáról van szó. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.