BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árat csökkentettek az autógyártók

Az európai autópiac szűkülése és a csökkenő autóárak az iparág átszervezéséhez vezetnek – vélik a General Motors szakértői.

A Credit Suisse elemzője, Chris Ceraso szerint pedig ma más a helyzet, mint a 2009-es nagy eladáscsökkenés idején. Manapság ugyanis – a szuverén adósságválság és az euróövezet ezer gondja miatt – nem lesznek költségvetési pénzből finanszírozott autócsere-programok az
autóipar megmentése érdekében, mint az akkoriban történt. „Az árképzés is nyomás alatt van, miután a Volkswagen árcsökkentés révén elérte, hogy növekedett a piaci részesedése” – állítja Ceraso, hozzátéve: úgy tűnik, Európa ráébredt, hogy az eladáscsökkenés miatt be kell zárni autógyárakat.

A Reuters tudósítása szerint Rod Lache, a Deutsche Bank elemzője a General Motors Co. két pénzügyi vezetőjével – Dan Ammannel és James Davlinnal való találkozása után – kijelentette: a detroiti óriás egy „nagyobb autóipari csoport” jelentős termelőkapacitás csökkentését várja, jóllehet annak ideje még bizonytalan. Ideiglenesen munkahelyek megszüntetése is várható, például a fehérgalléros alkalmazotti állományban.

A GM pedig rövidítheti a munkahetet is – tette hozzá Colin Langan, az UBS szakértője. Az árcsökkenési trend valószínűleg folytatódik, ameddig nem szűkül a termelési mennyiség vagy mérséklődik a gyártókapacitás – írta elemzésében Peter Nesvold, a New York-i Jefferies & Co. részéről. Az iparág európai vezetői az idén a gyártás újabb 5 százalékos viszszafogását jósolják, s ez lesz a termeléscsökkenés ötödik éve.

Az elmúlt évben a General Motors üzemi vesztesége 747 millió dollárra rúgott Európában, s amint Karl-Friedrich Stracke, a GM Europe vezetője a genfi autószalonon nemrégiben bejelentette: két-három hónap múlva nyilvánosságra hozzák szerkezetátalakítási tervüket. Elemzőket idézve a hírügynökség azt írja, hogy a GM legalább egymilliárd dollár szán európai üzlatága felvirágoztatására.

A detroiti vállalat 420 millió dollárt fordít arra, hogy 7 százalékos részesedést vásároljon földrészünk második legnagyobb
autóipari csoportjában, a PSA/ Peugeot Citroënben. A befektetők azonban kétkedéssel fogadták az amerikai–francia szövetség tervét. „Véleményünk szerint a szövetséget illetően a legnehezebb feladat a kihasználatlan gyártókapacitás kezelése” – mondta Joseph Spak, az RBC Capital Markets elemzője.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.