BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Türelmetlen Rába-részvényesek - Jöhet a meglepetés az államnak

Váratlan eredmény is születhet a Rába-közgyűlésen, hiszen az állami tulajdoni hányad addig 16 százalék marad, míg Brüsszel nem hagyja jóvá az állami részvényvásárlást.

Április hatodikán tartja a Rába éves rendes közgyűlését, amelyen nem várt döntések is születhetnek. A november 11. és december 12. közötti állami felvásárlást követően ugyan 22,1 százalékra csökken a Rába-részvények közkézhányada, ha lezárul az uniós versenyfelügyeleti eljárás, ám ma még 84 százalék a közkézhányad, állami tulajdonban pedig csupán 16 százalék van. És nem biztos, hogy az értesüléseink szerint tegnap indult brüsszeli eljárás a közgyűlésig lezárul.
Már nagyon várják a pénzüket azok a kisrészvényesek, akik éltek a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) által a Rába-részvények megvásárlására tett ajánlattal. Lehet, hogy közülük nem sokan mennek majd el a Rába-közgyűlésre. De ha a Portfólión fórumozó tulajdonosi csoport minden tagja regisztrálja magát a közgyűlésre, meglepetést okozhatnak az állam, mint vásárló számára, például ha – a tavalyi közgyűlési döntéssel szemben – ezúttal osztalék kifizetésére tesznek javaslatot.

A vagyonkezelő december 14-i közleményében a 2-4 hónapos európai uniós engedélyezési eljárás utánra ígérte, hogy 5 munkanap alatt fizet a beadott részvényekért. De az MNV és leányvállalatai, valamint a Rába és leányvállalatai összesített, 2010-es árbevételi adatai alapján az állami részvényvásárlást a magyar mellett az osztrák és a német versenyhatóságoknak is engedélyezniük kell, mivel azok cégeivel bonyolítja le a legnagyobb forgalmat az MNV-hez tartozó közel 300 vállalat. Ilyen esetben lehetőség van arra, hogy csupán egy versenyfelügyeleti eljárás induljon, és ezt a versenyhatósági engedélyt az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatósága adja meg az EU egész területére.

A nyilvános ajánlattétel lezárultával a Nemzeti Vagyonkezelő kérte is, hogy Brüsszel járjon el, de az uniós bürokrácia szerint az Európai Bizottságnak az összes tagállam versenyhatóságától kellett engedély ahhoz, hogy megkezdhesse az eljárást. A karácsonyi időszak miatt az engedélyek csak január közepére futottak be. A versenyfelügyeleti eljárás azonban csak március 8-án kezdődhetett, miután a bizottság – annak ellenére, hogy az állami tulajdonszerzés versenyjogi aggályokat nem vet fel – három alkalommal kért további adatokat az MNV-től. Az MNV a múlt pénteken adta be az utolsó, a harmadik hiánypótlást. A vagyonkezelőnek ugyanis a teljes körű adatszolgáltatáshoz még egy sor adatot kellett bekérnie a Rábától, valamint a Rába olyan megrendelőitől, mint a Honvédelmi és a Belügyminisztérium.

Öröm az ürömben, hogy – az MNV-től származó értesülésünk szerint – Brüsszel jelezte, gyorsított, legfeljebb 25 munkanapig tartó engedélyezési eljárást indít. Így tehát a kisbefektetők április közepére megkaphatják a pénzüket, bár a Portfólión fórumozók közül többen túl hosszúnak tartják a várakozást.

Hiszen novemberben 815 forintos ígérvényért adták be a papírjaikat, míg február 29-én azonnal kaphattak volna 780-at, amikor nem csupán a Rába-árfolyam ugrott fel a két nappal korábbi 657 forintról, hanem a cég részvényeinek teljes napi forgalma is, mégpedig 3 millióról 96,6 millió forintra.

Az előző nap a Magyar Nemzetben és a Népszabadságban megjelent cikkek szerint ugyanis a Hadfelszerelési ipar-korszerűsítési terv (Hadik-terv) keretében a Honvédelmi Minisztérium vezetése komoly szerepet szán a Rábának. A Rába Jármű Kft. és beszállító partnerei a Magyar Honvédség tenderén 2003-ban a különböző kivitelű és teherbírású katonai terepjárók kategóriában 15 évre elnyerték a kizárólagos beszállítói státust.

Kérdéses azonban, hogy honnan lesz a honvédelmi tárcának pénze a katonai járműállomány korszerűsítésére, amikor csak megszorítási tervekről hallani. Arról nem is beszélve, hogy a csökkenő megrendelések miatt a Rába Jármű Kft. 2010-es 6,1 milliárdos forgalma tavaly 5,5 milliárd forintra mérséklődött, de – mint az elmúlt évben 39,3 milliárdos árbevételt elért Rába-csoport közleménye hangsúlyozta – a gyengébb belföldi teljesítményt az európai piacokon elért kimagasló eredmény ellensúlyozta. Az export elsősorban polgári értékesítést jelent, mivel a társaság fő tevékenysége a katonai járműgyártás. Ez az üzletág azonban nem köti le a teljesen a kapacitást, ezért 2007-ben erőteljes piackutatásba és üzletszervezésbe fogott a Rába Holding vállalata. Rövidesen meg is kezdődött különböző építőipari gépek vázszerkezetének – úthenger és dömper alvázak – valamint jármű főegységek, alkatrészek szállítása főleg német és angol megrendelésre.

Gyors év végi erősödés

A világválság 2008. őszi kitörése óta a legmagasabb negyedéves árbevételét érte el a Rába csoport 2011 utolsó negyedében. A 12,94 milliárd forintos bevétel csaknem 26 százalékkal haladja meg a 2010 azonos időszakában elért összeget. A tavalyi negyedik negyedév során a járműipari cégcsoport üzemi eredménye meghaladta a 1,7 milliárd forintot, ami 187 százalékos növekedésnek felel meg. Így az egész évet tekintve a társaság – amely mindhárom üzletágának üzemi eredménye pozitív lett, 9,9 százalékos növekedés mellett 39,3 milliárd forint árbevételt, illetve 23 százalékos emelkedéssel, 3,85 milliárd EBITDA eredményt ért el. Az adózott eredmény 2011-ben - 465 millió forintra rúgott.

A stagnáló belföldi bevételek mellett a növekedés motorját az európai export jelentette.

A futómű üzletág forgalma 14,8 százalékkal, 24 milliárd forintra nőtt, miután másfélszeresére nőttek az európai eladások, míg az amerikai értékesítés 10 százalékkal. Az alkatrészüzletág forgalma több mint 11 százalékkal bővülve 10,8 milliárd forintot ért el. A járműüzletág árbevétele 5,5 milliárd forintra mérséklődött. A Rába csoport 2011-es árbevételének 64,7 százaléka származott exportértékesítésből.

A stagnáló belföldi bevételek mellett a növekedés motorját az európai export jelentette.

A futómű üzletág forgalma 14,8 százalékkal, 24 milliárd forintra nőtt, miután másfélszeresére nőttek az európai eladások, míg az amerikai értékesítés 10 százalékkal. Az alkatrészüzletág forgalma több mint 11 százalékkal bővülve 10,8 milliárd forintot ért el. A járműüzletág árbevétele 5,5 milliárd forintra mérséklődött. A Rába csoport 2011-es árbevételének 64,7 százaléka származott exportértékesítésből. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.