Hogyan tudnak megbirkózni a válsággal a fejvadász cégek? Ha megfogyatkoztak a megrendelések, nem tartanak a csődtől? Mikor várható fellendülés a karrierpiacon? Melyek a legkeresettebb menedzserpozíciók jelenleg? Ilyen és hasonló kérdésekre kértünk választ a karrierpiac néhány szakértőjétől. Bár a válság ezen a piacon is tarolt, az azért jól megmutatkozott, hogy a jól képzett, sok munkához értő szakemberek a legnagyobb krízisben is elkelnek. Sőt, minél nagyobb a baj, annál nagyobb szükség van az „aranyhalakra”, a szakma csúcsát megtestesítő munkaerőre. „Nincs elég megbízás” – jellemezte a helyzetet Pintér Zsolt fejvadász és karrierszakértő. Szerinte 2008 őszéig a humánpolitikai, munkaerő-piaci szolgáltatások terén többé-kevésbé kiegyensúlyozottak voltak a piaci viszonyok, viszont a válság radikális változást hozott.
Árulkodó számok Gyakorlatilag 2008 októberétől minimális mozgás van a piacon, ez is többnyire egyirányú: a munkáltatók folyamatosan építik le a munkaerőt. A potenciális megbízók 80-85 százaléka szinte teljes mértékben leállított minden humánfejlesztést, ideértve a bér- és kompenzációs tanácsadást, a különböző tréningeket, fejlesztéseket, illetve a humánpolitika egyéb összetevőire vonatkozó tanácsadást, külső szolgáltatást.
Tetszik, amit olvas? Fizessen elő a Manager Magazinra itt
A keresés volumene összességében 55–75 százalékkal esett vissza. Jelenleg minimális igény az alacsonyabban vagy közepesen kvalifikált területeken észlelhető. A közép- és felső vezetői, illetve a nehezen betölthető pozíciók jelöltjeinek közvetlen megkeresésen alapuló felkutatása, a fejvadászat terén mára szinte teljesen megszűnt a mozgás. Ahol mégis van, ott leginkább a fiatal, pályakezdő gépészmérnökök, informatikusok, pénzügyi, könyvelési szakemberek, valamint a „szokásos” fluktuáció miatt megüresedett munkakörök – területi képviselő, üzletkötő, recepciós, titkárnő stb. – iránt van kereslet. Csak néhány területen – FMCG, marketing, logisztika – van felfutás, amely valamilyen módon haszonélvezője a válságnak, például a krízis által sújtott ágazatok „kiszervezési őrülete” révén. Ugyanakkor nincs jele annak, hogy a multik magyarokra cserélnék a külföldi vezetőket. Azoknál (Magyar Telekom, Vodafone, GE) viszont, ahol eddig is főleg magyar menedzserek alkalmazása volt a jellemző, nem változott az irány.
Kérdésünkre, hogy mitől javulhat a helyzet, Pintér Zsolt kategorikusan válaszolt: erre csak akkor lát esélyt, „ha megváltozik a kormány hozzáállása, és a potenciális befektetőket, multikat nem hajtja el”. Az itt lévő külföldiek legnagyobb gondja a kiszámíthatatlanság. „Ha ebben a változás tegnap bekövetkezett volna, még akkor is két évre lenne szükség, mire a lerombolt befektetői bizalom helyreáll” – zárta mondandóját.
Spórolós helycserék „Még nincs trendforduló 2012-ben, de azért néhány fejvadász cég már optimistább, és mi is több ajánlatkérést kapunk” – közölte Kobelrausch György, az Ikelosz Kft. ügyvezető partnere. Kétségtelen, az elmúlt időszakban ezt a területet is sújtotta a válság: 2008 végétől 20-30 százalékos, egyes esetekben még nagyobb arányú visszaesésről lehetett hallani a piacon. 2010-ben sem javult sokat a helyzet, és 2011 végén valóban rossz volt a hangulat, alig akadt új megbízás.
Tehát egy alacsony bázisról lassú javulás várható ebben az évben. A különadó által sújtott ágazatokban (távközlés, bankszektor) egyértelműen kevesebb a megbízás, ugyanakkor az exportra termelő, például az autóiparhoz kapcsolódó cégeknél élénkülés tapasztalható. A termelés minőségbiztosítási támogatásához például minőségbiztosítási vezetőt, LEAN-szakembert, FMEA-ismeretekkel rendelkező mérnököt, stratégiai beszerzőt, a bankoknál a hitelezés kockázati tényezőit elemző, illetve a meglévő hitelállomány kezeléséhez értő szakembereket keresnek. Az értékesítés területén gyakoriak a minőségi cserék, illetve a drága embereket „juniorabb” – kevesebbet kereső – munkatársakra cserélik. „Mind több tulajdonos látja be, hogy a korábbi »one man show« típusú vezetés helyett professzionálisan dolgozó menedzsmenttel biztosítható a fejlődés, így egyre inkább felértékelődnek a tapasztalt menedzserek a piacon” – tette hozzá Kobelrausch György.
Túlélés „Mint minden más iparágban, aki megtette, megteszi a megfelelő lépéseket, az túl fogja élni ezeket a nehéz időket ebben a szakmában is” – véli Deák Andrea, a Neumann International Kft. ügyvezető igazgatója. Úgy látja, egyetértés alakult ki a fejvadász szakmában, hogy 2015–2016 előtt nem várható nagy fellendülés, ám ez nem jelenti azt, hogy ne lennének olyan vállalkozások, amelyeknek akár már most nagyon jól megy, vagy amelyeket a válság kevésbé ráz meg. Ilyenek a széles portfólióval rendelkező, vagy még a válság előtt saját belső problémáik miatt átalakulásra, átszervezésre kényszerült cégek, illetve azok, amelyek részben vagy egészben exporttevékenységet folytatnak. Az is látszik, hogy a nehezebb gazdasági helyzetben még inkább szükség van a minőségi szolgáltatásra, a cégek igényesebbek lettek a megfelelő, minőségi jelöltek megtalálásában. Ugyanakkor bonyolítja a feladat teljesítését, hogy válság idején a jelöltek váltási szándéka csökkent, nehezebb kimozdítani őket a jelenlegi helyükről.
Tetszik, amit olvas? Fizessen elő a Manager Magazinra itt
A Neumann International elsősorban vezetői és speciális pozíciókra keres jelölteket. A válság miatt az ügyvezető igazgatói, pénzügyi igazgatói, kontrolling, logisztikai, beszerzői pozíciókban a legnagyobb a mozgás, a cégek tőlük várnak új stratégiát, költségcsökkentést, átalakítást. A speciális területeken továbbra is a gyártó cégek a legaktívabbak, főleg az autóiparhoz bármilyen módon kapcsolható vállalkozások mérnöki pozícióira ajánlanak állást. Az is látszik, hogy sokkal több a vidéki keresés. Ez annak tulajdonítható, hogy Budapesten elsősorban kereskedő és szolgáltató cégek működnek, amelyeknél inkább leépítések vannak.
A mostani helyzetben különösen felértékelődtek a jó vezetők. Azok fogják túlélni a válságot, akik képesek pozitívan gondolkodni, a nehéz helyzetben is felkutatni mindent, hogy a meglévő keretek között a legjobbat hozzák ki cégeik számára. „Az elmúlt pár hétben jártam pár ilyen cégnél, vezetőnél, és jó érzéssel tapasztaltam, hogy szerencsére színes a piac, vannak, akik képesek magukat és csapatukat is kimozdítani a letargiából” – mondta Deák Andrea.
Szinten tartás „Az állás szóra soha nem kerestek rá ennyien az interneten, mint 2012 elején” – kezdte a piac másik oldalának bemutatását Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezető igazgatója. Az álláskeresők száma gyorsan nő jelenleg: ebben van szezonális hatás, hiszen a végzős egyetemisták már most elkezdtek munkahelyet keresni, de gyakran találkoznak közigazgatásból és nagy cégektől elbocsátott emberekkel is. Beszámolt arról, hogy az ajánlatok számát tekintve a november–decemberi mélypont után fellendülést tapasztalnak a Randstad megbízásaiban, de rögvest értésre adta azt is, hogy „mégsem vagyunk nagyon optimisták”. Néhány kivételtől eltekintve, mint amilyen a Mercedes kecskeméti gyára, rendkívül kevés a nagy volumenű állásajánlat.
A cégek inkább csökkentenek, esetleg kivárnak, vagy ha mégis keresnek munkaerőt, akkor megpróbálják maguk megtalálni a jelöltet, mert azt hiszik, hogy ez az olcsóbb megoldás. „A Randstad ebben az évben nem tervez bővülést, inkább a szinten tartást valószínűsíti, s például az atipikus foglalkoztatások körében új innovatív HR-szolgáltatások bevezetését célozzuk meg, ami pótolhatja a gazdaság megtorpanása miatt csökkenő keresletet” – részletezte terveiket Baja Sándor.A konkrét megbízásokról szólva ezt mondta: „Vannak szakmák, ahol rengeteg a megbízásunk, de sajnos nincs elég szakember.” A legkritikusabb a helyzet az IT területén és a fejlesztőknél.
Az IT-s pozíciók közül a legkeresettebbek a beépített fejlesztők, a Java-, C++ programozók és az SAP-specialisták. Tapasztalataik szerint a mérnökök, több nyelvet beszélő közgazdászok, pénzügyesek is viszonylag gyorsan találnak munkát náluk. A mérnöki terület sikerszakmája a minőségbiztosítás, a folyamatmérnök és a stratégiai beszerző. Viszonylag új feladat az interim menedzserek, a rövid távon alkalmazott profik keresése, akiket a vállalat rövid távú céljainak eléréséig vagy a végleges menedzser megtalálásáig alkalmaznak. Az is látszik, hogy sok a külföldről hazavágyó szakember. A Randstad vezetője is megerősítette, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben a menedzserek nem könnyen váltanak, hiszen tudják, hogy másutt sem fenékig tejfel az élet.
Ki törődik azokkal, akiknek megszűnik a munkaviszonyuk? – kérdeztük Juhos Andreát, a DBM Magyarország ügyvezető partnerét. A leépítések utáni karrier-tanácsadás (outplacement) mintegy másfél évtizedes múltra tekint vissza Magyarországon, néhány kivételtől eltekintve azonban ezt a szolgáltatást csak multinacionális cégek, azok vették igénybe itthon, amelyeknél a világ minden táján felajánlják ezt a segítséget a távozó munkatársak számára. „Pedig ha valamikor, akkor most igazán szükség volna a segítségre, mert nehezebb megoldást találni egy leépítés után, és mindenképp sokkal hoszszabb ideig tart, ilyenkor az emberek nagyon mélyre tudnak kerülni, különösen a férfiak, akik számára az állásvesztés sokszor sokkal nagyobb trauma, mint a nőknek” – hangsúlyozta Juhos Andrea. Ez egy minden szempontból rendkívül megterhelő időszak, a továbblépési segítség költsége marginális ahhoz képest, amennyibe az érintettek egészségügyi, családi, mentális és pszichés problémáinak a kezelése kerül.
Az érintetteknek ilyenkor érdemes sokkal rugalmasabban gondolkodni, mint egyszerűen csak állást keresni. Sokféle megoldás lehetséges: határozatlan és határozott idejű munkaszerződés, külföldi munka, interim megbízás, projektmunka, cégalapítás, vegyes vállalat-alapítása, társulás valakinek a cégébe, franchise-vásárlás, tanácsadás, teljes karrierváltás, sok-sok képzéssel, tanulással. Minden cég határozott, motivált és dinamikus jelöltet akar felvenni. Az alapos felkészülés a legfontosabb előfeltétele a sikernek, s mindenképpen időre és türelemre van szükség, tehát „semmiképpen sem szabad a felmondás napján egy rosszul megírt és átgondolatlan önéletrajzzal elkezdeni házalni boldog-boldogtalannál”.
Esélyek, remények „Most jobban érezzük magunkat, mint az utóbbi három évben bármikor” – nyilatkozta lapunknak Fehér Tamás, a Grafton Magyarország ügyvezető igazgatója. Javuló szakmai közérzetük oka, hogy új befektetővel bővült 2012. április 1-jétől a cég tulajdonosainak köre. „Ez biztatás a piacnak, s persze nekünk is” – kommentálta a fejleményt Fehér Tamás. S hozzátette: az is jó hír, hogy „az idei év első két hónapjában kicsit megmozdult a piac”. A cégcsoport életében nagyobb hangsúlyt kap a regionális tevékenység. Ezt konkrétan azt jelentheti, hogy több vidéki irodát nyitnak a következő három évben, például a Mercedes-beruházás hatására Kecskeméten, illetve ott, ahol jelentős befektetésre nyílik esély, esetleg Miskolcon. Amikor külföldi befektetőkkel találkoznak, Szeged, Pécs, Debrecen neve szokott még felmerülni.
Nagy sokk volt számukra, hogy 2008 őszétől a válság hatására minden a feje tetejére állt: a megrendeléseik felét elvesztették, létszámban is nagyot csökkent a cég, és a költségstruktúrát át kellett alakítani. Előtte – 2006–2007-ben – igazi Kánaán volt a fejvadászok számára ez a piac. Most talán már újra felfelé tartanak: „nagyon pörgött a tavalyi tavasz–nyár”, utána minden leült, idén január közepétől érzik újra, hogy kicsit megmozdult a piac. A Grafton képviselői konkrétan már hat-hét potenciális befektetővel találkoztak, és az a tapasztalatuk, hogy a kelet-európai országok sokkal erősebb versenytársak lettek, mint 2007-ben voltak. A befektetőket a munkáltatói költségek csökkentésével, illetve különböző kedvezményekkel lehetne hatékonyabban Magyarországra csábítani. Jelenleg Lengyelország a legnépszerűbb, viszont úgy tűnik, hogy Szlovákia már telítődött.
A Grafton Magyarország a munkaerő-kölcsönzés terén már elkezdett növekedni, itt kedvező fejlemény, hogy elsődleges szempont lett az átláthatóság. A karrierpiacon türelemre inti a menedzsereket Fehér Tamás. A karriertervek szövögetése során mindenképpen számításba kell venniük, hogy az előrelépés nem magától értetődő, hiszen az elmúlt években felértékelődött a többéves tapasztalat, a sokoldalú képzettség és egyes speciális területek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.