BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elkezdődött a spórolás a vasúton

Jelentős járatritkítás és menetrendszűkítés történt vasárnap a közösségi közlekedésben: a naponta induló mintegy háromezer vonat közül körülbelül négyszázat érintenek a változások.

Összesen 49 vonalon jár kevesebb vonat; a legnagyobb ritkításokat a mellékvonalakon hajtották végre, ám a fővonalak közül is csupán kettő van, a Budapest–Záhony, valamint a Budapest–Kelebia közötti, amelyen megmarad minden eddigi járat. A legnagyobb vesztesek a Budapesti végállomású szombathelyi szegedi, pécsi, valamint a Székesfehérvár–Komárom és az Esztergom–Almásfüzitő járatok. A változtatással 12 milliárd forintot spórolhatnak meg a vasútnak – közölte korábban Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár.

A MÁV közleményben jelezte: a döntéshozatal előtt előzetes utasszámlálásokat végeztek, és azokat a vonatokat szüntetik meg, amelyek kihasználatlanok voltak. Így több vasúti kocsi felszabadul, amelyeket a közlemény szerint át lehet csoportosítani azokra a vonatokra, amelyeken a legnagyobb az utasforgalom.

Az minden vita mellett egyértelműen látható, hogy a kormánypártok számára korábbi ígéreteik miatt politikailag rendkívül fontos volt, nehogy egyetlen olyan vasútvonal is legyen, ahol teljesen megszűnik a közlekedés. Több helyen csak minimális számban, de mindenütt járnak majd a vonatok. Más kérdés, hogy a járatok számát sok helyen drasztikusan csökkentik, bár nem nullára.

Információink szerint nem ez az egyetlen komoly átalakítás, amely a tömegközlekedésre vár a következő néhány hónapban. Úgy tudjuk, hosszú halogatás után immár eldőlt, hogy nem valósul meg a vasúti és a buszos közlekedést egybefogó Nemzeti Közlekedési Holding. Annál valószínűbb, hogy öt-hétvállalatba szervezik mindkét közlekedési ágazatot. Ez a buszközlekedésnél a különböző Volán társaságok összevonását jelentheti, valószínűleg tehát nem megyei szinten, hanem régió méretű területeken szervezik majd közösen az irányítást, hogy erősítsék a költséghatékonyságot. A vasútnál azonban ugyanez a terv a MÁV széttagolását hozná el. A vasúti pályák fenntartását az állam úgy vállalná magára, hogy a MÁV megmaradó egységeinek feladata egyedül a személyszállítás ellátása lenne. Saját vagyonkezelési feladatai közé vonná az állam a MÁV-hoz tartozó nem vasúti ingatlanokat is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.