A fejlesztők tavaly 197 bevásárlóközpontot adtak át Európában, ebből 117-et az év második felében. Az új átadások kétharmada Közép- és Kelet-Európában valósult meg. Az előző negyedévekhez hasonlóan az orosz és török piac továbbra is aktív volt, és oda koncentrálódott az átadások 42 százaléka. A 2010-ben tapasztalt visszaesést követően Lengyelország, Franciaország és Finnország piacai is javítani tudtak.
A vizsgált 34 ország közül 19 esetében történt csökkenés tavaly 2010-hez képest, különösen jelentős a visszaesés Csehország, Ausztria, Szlovákia, Horvátország és Bulgária esetében, ahol nem történt új átadás az előző év rekordját követően. A németországi átadások tavaly az 1989 óta mért legalacsonyabb szinten voltak.
Az Európában átadott legjelentősebb bevásárlóközpont-fejlesztések a Westfield Stratford City Londonban (176 500 négyzetméter), a Marmara Forum Isztambulban (156 000 négyzetméter), valamint a Marineda City voltak a spanyolországi La Corunában (146 000 négyzetméter).
A jövőről szólva az ingatlantanácsadó tanulmánya megjegyzi: a tervezett bevásárlóközpont-fejlesztés mértéke 2012/13-ra 10,9 millió négyzetméter, melyből 6,4 millió négyzetméter átadása idén várható, továbbra is előfordulhatnak azonban csúszások és változások, ami miatt újabb projektek átadása tolódik vagy áll le teljesen. A készülő fejlesztések 61 százaléka Közép- és Kelet-Európában van, Oroszország és Törökország ismét vezet a tervezett új bevásárlóközpont-fejlesztések 32 százalékával, míg Nyugat- Európában továbbra is Franciaország és Olaszország vezeti a fejlesztések rangsorát. „Az adatok sajnos Magyarország tekintetében sem biztatóak a következő időszakra. Figyelemmel a válság következményeire, valamint az év elején életbe lépett plázastoptörvényre, a fejlesztők jóval óvatosabbak az újabb kereskedelmi fejlesztésekkel. Ennek eredményeként számos tervezett központ megvalósítását halasztják későbbi időpontra. Magyarországon jelenleg 1 kereskedelmi fejlesztés vár átadásra az év második felében, a budapesti Hegyvidék Bevásárlóközpont, mely azonban nem egy tradicionális értelemben vett bevásárlóközpont, hanem egy kisebb területű, számos szolgáltatónak helyet adó XII. kerületi helyi kereskedelmi központ. Emellett számos nagyobb, főként Budapestre tervezett hagyományos bevásárlóközpont van még „tervezőasztalon”, amelyek megvalósítása és nyitási időpontja azonban még bizonytalan” – véli Szabó Viktória, a Cushman & Wakefield budapesti irodájának Partnere és kiskereskedelmi üzletágvezetője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.