Szokatlan építmény díszíti mostantól Belfast kikötőjét: ezüst színű hajóorrokat mintáz a március végén átadott kiállítóközpont homlokzata. A Titanic Belfast építőinek nem titkolt célja, hogy a hajókatasztrófa iránt érdeklődők kíváncsiságából próbáljanak pénzt szerezni – alig száz méterre attól a helytől, ahol megépítették a White Star Line legelső útján balesetet szenvedett óceánjáróját.
A 97 millió fontból felépített fémcsodában nem csak ultramodern tárlatok, de például egy olyan lépcső is helyet kapott, amelyre mindenki emlékezhet, aki látta a katasztrófáról 1997-ben készült gigaprodukciót. (Aki nem, a századik évfordulón újra megteheti.)
A világ legnagyobb, 11 ezer négyzetméter összterületű Titanic látogatóközpontjával kapcsolatban nem titkoltak az észak-ír remények. Az idegenforgalom fellendülését várják a mágikus névtől egy olyan tartományban, amelyről külföldön sokan még azt sem tudják, hogy városaiban már nem járőröznek brit katonák.
A 60 millió fontnyi közpénzzel felépült kiállítóközponttal kapcsolatban talán éppen ezért adott hangot kétségeinek az észak-ír számvevőszék. A Financial Times által idézett jelentésükben megjegyezték: félő, hogy a centenáriumi felhajtás elmúltával a kiállítóközpont nem lesz képes a rentábilis működéshez szükséges évi 290 ezer látogatót vonzani. (Tim Husbands igazgató 425 ezret remél az első évben.) Ennél is komolyabb fenyegetést jelent azonban az Európai Bizottság, amely 24 millió eurós támogatás visszafizetésére kényszerítheti a helyi kormányzatot, ha megalapozottnak bizonyul az a felvetése, hogy nem volt megfelelő a pályáztatás a kivitelezésnél.
Jóval kevesebb pénzből oldották meg a centenáriumot Southamptonban, ahonnan 1912-én első útjára indult a Titanic. A dél-angliai kikötővárosban az indulás századik évfordulóján, április 10-én nyílt meg a 15 millió fontos beruházással megvalósított Sea City Museum. A kevésbé látványos épületben helyet kapott kiállításon, hasonlóan a belfasti tárlathoz, már jó ideje nem lehet jegyet kapni az évforduló napjaira.
Aki mégis olthatatlan vágyat érez, hogy Titanic-kiállítással emlékezzen az évfordulóra, elmehet Liverpoolba is, amely épp annyira érzi magáénak a szerencsétlenül járt gőzöst, mint előbbi két város. Nem véletlenül, hiszen a hajó orrán a „Titanic Liverpool” felirat szerepelt, utalva arra, hogy a White Star Line helyi központja okán itt jegyezték be.
Ezer szerencse, hogy a társaság ekkora hajót épített, hiszen a roncsok között talált tárgyak nem csak az említett három központot, de egy pár éve Budapesten is megfordult vándorkiállítást és jó néhány egyéb múzeumot képes ellátni „csecsebecsékkel”.
Maradt még azonban ezeken kívül is épp elég. A New York-i Guernsey''s aukciósház így az évfordulón 189 millió dollár értékben több mint 5500, a hajóroncsból 1987 és 2004 között kimentett tárgyat kínálhat eladásra. Nem csak ékszerekre, ruhadarabokra vagy porcelánokra kell gondolni: kalapács alá került a hajótörzs kilencszer hét méteres, 17 tonnás darabja.
A Guernsey''sen kívül minden magára valamit is adó aukciósház kínált az elmúlt hetekben valamilyen Titanicról származó tárgyat. A teljesség igénye nélkül: április 21-én kerül kalapács alá a balesetről szóló távirat a dublini Whyte''snál, a papírdarabtól 26-39 ezer dolláros bevételt remélnek. Okkal, hiszen egy menükártya Henry Alridge & fiánál április elején 122 ezer dollárért kelt el.
Kevésbé igényesek megszámlálhatatlan szuvenír, emlékbélyeg, másolat közül választhatnak. A Titanicuniverse.com-on kínált emlékérme 49 dollár 99 cent (+ 25 dollár postaköltség). Akinek még ez is sok, 15.99-ért (+ 16 dollár postaköltség) New York Times-cikkel gyűjteményét kaphatja meg, hasonló áron egy CD-t is kínálnak a Titanicon (vélhetően) játszott zenékkel. A hajómodellek 50-500 dollár között kaphatók a weboldalon, a drágábbak – nyilván az évforduló alkalmából – akár 40 százalékos árengedménnyel.
A tragédiát övező töretlen kíváncsiságból igyekszik még több pénzt kihúzni James Cameron is, aki néhány hete – meghallva a kor másik hívószavát is – 3D verzióban mutatta be újra 11 Oscar-díjas filmjét, a Titanicot. Az első osztályon utazó gazdag lány és a tragédia után nyilvánvalóan halálra ítélt szegény fiú szerelmi története köré felépített katasztrófafilm előhalászásával nem kockáztatott sokat az amerikai rendező: 1997-es bemutatója után már 1,8 milliárd dollárt hozott az akkor rekordnak számító, 200 millió dolláros költségvetéssel leforgatott Titanic
Cameron gigaprodukciója mellett mára eltörpül minden filmes feldolgozása a hajókatasztrófának, ám azt nem lehet mondani, hogy előtte nem volt népszerű ezzel próbálkozni. Az IMDb több mint száz a témában készült dokumentum- vagy játékfilmet tart számon – az, hogy ezek többsége utóbbi kategóriába tartozik, jelzi, mennyire megmozgatta az emberek fantáziáját a katasztrófa.
A terv végül nem valósult meg, így soha nem derülhet ki, vajon ki adott volna százezer dollárt azért, hogy egy légkondicionálás nélküli első osztályú kabinban rettegje végig az „elsüllyeszthetetlen” gőzös 3 ezer tengeri mérföldes útját.
A terv végül nem valósult meg, így soha nem derülhet ki, vajon ki adott volna százezer dollárt azért, hogy egy légkondicionálás nélküli első osztályú kabinban rettegje végig az „elsüllyeszthetetlen” gőzös 3 ezer tengeri mérföldes útját. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.