Orbán Viktor kijelentette: "nem vagyok szakértője a témának, de azt látom, hogy még a magyar társaság, a Mol is elhagyja a terepet". Hogy valóban bajban van-e az EU által támogatott gázcső projekt, az egyelőre nem világos, mint ahogy az sem, hogy a magyar kilépési szándék mikor fogalmazódott meg. Christian Dolezalnak, a Nabuco szóvivőjének nincs tudomása arról, hogy a magyar vállalat kiszállna. A Nabucco Gas Pipeline International az APA érdeklődésére kijelentette, hogy a vezetékkel kapcsolatos szerződést már aláírták a tranzitállamok, köztük Magyarország is.
A MOL tegnap közleményben reagált Orbán Viktor kijelentésére, amely nem erősítette meg a kormányfő szavait, azonban nem is cáfolta azokat: "a projekt esetében mind a finanszírozási háttér, mind pedig a gáz forrása bizonytalan. 2003 óta a projekt megvalósítási költségei folyamatosan növekednek, ugyanakkor még mindig nem világos, hogy mennyi lesz a végösszeg. Másrészről a projekt vezetése a mai napig nem tudott olyan gázforrást találni és biztosítani, amely elegendő gázzal látná el a vezetéket, így a rendelkezésre álló gáz mennyisége és forrása még mindig kérdéses. Ezeket az aggályainkat többször is jeleztük a Nabucco Nemzetközi Társaság igazgató tanácsában. Továbbra is elkötelezettek vagyunk Kelet-Közép Európa energiaellátásának diverzifikációját illetően, de független vállalatként felelősséggel tartozunk részvényeseink iránt, a lehető legeredményesebb gazdasági teljesítményt kell nyújtanunk" – fogalmazott a társaság.
A 3 900 kilométer hosszú, évi 31 milliárd köbméter szállítási kapacitásra tervezett vezeték kiépítésének hivatalos költsége 8 milliárd euró, ezt az összeget azonban jelenleg felülvizsgálják, miután egyes szakértők szerint a valódi költség ennek többszörösére rúghat. A Mol-leány FGSZ mellett a román, bolgár és török gázcégek, valamint a német RWE és az osztrák OMV is részt venne a projektben.
Más kérdés, hogy egyelőre nem világos, ki is szállítana gázt a Nabuccón keresztül, miután az elsődleges ellátóról, az azerbajdzsáni Shah Deniz II mezőről a jelen állás szerint inkább egy másik vezetéken, a TANAP-on (Transz-Anatóliai Gázvezeték) keresztül szállítanának gázt. Az Európai Bizottság megerősítette ezt a hírt, hozzátéve, hogy Azerbajdzsán hónapokon belül dönt arról, elkötelezi-e magát a Nabucco mellett. Az 5 milliárd dolláros Transz-Anatóliai Gázvezetékről Azerbajdzsán és Törökország már tavaly aláírt egy megállapodást, ami csak erősítette a Nabucco létjogosultságával kapcsolatos kételyeket. A török energiaügyi minisztérium az év elején egyébként közölte, hogy nem tartja elképzelhetetlennek a két projekt fúzióját, ezzel kapcsolatban viszont nem történtek további fejlemények.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.