BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nőtt az esély arra, hogy rövidül a Nabucco

A dolgok jelenlegi állása szerint az azerbajdzsáni földgázt két vezetéken fogják Európába szállítani a BP brit olajcég pénteki elemzése szerint.

A BP része annak a konzorciumnak, amely az azeri Socar állami kőolajipari vállalattal, és a norvég Statoil céggel együtt végzi a kitermelést az azerbajdzsáni Shah Deniz mezőkön, amelyek együttesen világszerte a második legnagyobb földgázkészlettel rendelkeznek.

A BP marketing igazgatójának pénteki nyilatkozata szerint az azeri konzorcium azt tervezi, hogy az eredeti Nabucco rövidített változata, a nemrégiben bemutatott Nabucco West és a dél-kelet-európai vezeték, a South East Europe Pipeline lesz a befutó. A konzorcium az első negyedév végére ígérte a végleges döntést arról, hogy melyik vezetéknek adják a földgázt, de ez egyelőre még nem született meg. Az azerbajdzsáni Sah-Deníz II földgázkitermelési projekt keretében legkorábban 2017-ben indulhat meg az energiahordozó szállítása Európába.

Az azeri földgáz Európába szállításáért három konszern, a Nabucco, az ITGI projekt (Italy-Turkey-Greece-Interconnector) és a Trans Adriatic Pipeline (TAP) állt versenyben, kiegészülve a Trans-Anatolian (TANAP) gázvezeték projekttel, amelyet a múlt decemberben hívtak életre.

Tévedés viszont azt gondolni, hogy a Nabucco-projekt gyengüléséből egyenesen következne a Déli Áramlat erősödése – véli Jenei András, a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzője. Ugyanis az „operavezeték” immáron egy évtizede egy centimétert sem halad előre, ellenben kimerítette Brüsszel importdiverzifikációs akkumulátorait, ezzel nagymértékben gyengítve olyan alternatív útvonalakra jutó uniós igényt, mint a cseppfolyós gázt (LNG) átalakító állomások megépítése, vagy az észak–déli gázkorridor. Ezek a projektek ugyanúgy a gázimport átirányítását szolgálják, ráadásul olcsóbbak, és könnyebben kivitelezhetőek is, akár bilaterális megállapodások útján, vízfejet képező hatalmas nemzetközi konzorciumok nélkül.

Emellett a költségoldalon is gondok adódtak, nem véletlenül lett favorit a BP alternatív vezetéktervezete, mely kisebb kapacitással ugyan, de ugyanúgy azeri gázt juttatna Európába, a meglévő török transzmissziós hálózatra építve. A Déli Áramlatnak pedig sokkal inkább az egyre romló orosz–ukrán viszony adhat lökést, mivel a Janukovics-érával várt egymás nyakába borulás ellenkezője valósult meg. Forrás oldalról viszont ez a vezeték is komoly bajokkal küzd, és bizony szintén túlnyomórészt a Kaszpi-tengeri térségre kellene támaszkodnia, hacsak nem a Jamal és Nadim-Pur-Taz térségből szeretnék feltölteni azt, mely a vezeték testvérének, az Északi Áramlatnak jelentene családon belüli konkurenciát.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.