A vállalati szektor beruházási aktivitása kismértékben javult a 2011. ősz és 2012. tavasz közötti periódusban, azonban beruházási trendfordulóról nem lehet beszélni. Az MFB szerint 2012 tavaszán a vállalatok 62,3 százaléka számolt be elvégzett fejlesztésekről az előző 12 hónapra visszatekintve, ami egy százalékponttal magasabb a 2011. őszi értéknél, s alapvetően az iparban végbement nagyobb beruházási aktivitásra vezethető vissza. Az exportorientáltabb vállalatok és a nagyobb cégek az átlagnál beruházás-orientáltabbak voltak finanszírozási tartalékaik, illetve a viszonylag stabil külső kereslet következtében.
A vállalatok a beruházásokon belül alapvetően technológiai korszerűsítéseket hajtottak végre a felmérést megelőző egy évben, és kedvező elmozdulást jelent, hogy a költségcsökkentést leelőzve a termelés-, illetve szolgáltatás bővítés szerepelt a második helyen a rangsorban. A vállalati rugalmasság, alkalmazkodóképesség erősödését jelzi, hogy másfélszeresére nőtt (bár továbbra is alacsony) a profilváltást, profilszélesítést végző szereplők aránya.
A képet azonban beárnyékolja, hogy a cégek 43 százalékának esetében az előző egy év fejlesztései elmaradtak a tervezettől (2011. őszén csupán 26,3 százalék volt az arány), és főleg a kisebb méretű vállalatok beruházási tervei nem teljesültek.
A következő egy évre vonatkozó beruházási tervek két újdonsága, hogy a felmérés három éves történetében egyrészt mélypontra zuhant a biztosan beruházást tervező vállalatok hányada (34,1 százalék), másrészt rekordszintre emelkedett a bizonytalan beruházási tervekkel rendelkező cégek aránya (19,3 százalék).
Az elkövetkező 12 hónap vállalati fejlesztéseit a piaci verseny ösztönzi leginkább. A fémfeldolgozás és az ingatlanügyletek kivételével a külső piaci élénküléssel kapcsolatos várakozások jobban beruházásokra sarkallják a vállalatokat, mint a belső kereslet várt erősödése. Az iparban, illetve a szolgáltató szektorban az egyes ágazatok között viszonylag kiegyenlített a külpiacok beruházás ösztönző szerepe, míg a belső kereslet tekintetében jelentősebb iparági szóródások vannak. A növekvő eredményt, illetve megrendelést elért és váró vállalatok jóval beruházás-orientáltabbaknak tűnnek 2012 tavaszán a többi cégnél, azonban mivel a vállalatok kisebb hányadát ölelik fel, ezért makroszinten nem várható általánosan élénk beruházási aktivitás a következő 12 hónapban.
A vállalatok 53,4 százaléka jelzett kapacitásfelesleget 2012. tavasszal, ami meghaladja az eddig rekordnak számító első felmérés 52,2 százalékos eredményét, és gyenge beruházási aktivitást vetít előre az idei évre. A mikro-, közép- és nagyvállalatok is nagyobb arányban jeleztek kihasználatlan erőforrásokat, mint fél évvel korábban, csupán a kisvállalati körben javult a kapacitások kihasználtsági foka.
A vállalati bevételek és a forráshelyzet alakulása továbbra sem releváns tényező a vállalati beruházások ösztönzői között.
A beruházási kedv mérsékelt emelkedése mellett a célzottabb, egy-egy vállalati célra koncentráló fejlesztések előtérbe kerülése következett be az elmúlt fél évben. A következő 12 hónapban is elsősorban a termelés/szolgáltatás bővítése a legnépszerűbb prioritás, azonban a felmérés óta nem tapasztalt mélypontra (39,3 százalék) zuhant a bővítést fontolgató szereplők aránya. Az iparon belül a gépgyártó cégek a leginkább beruházás-orientáltak, azonban fél év alatt közöttük is mintegy 15-15 százalékponttal mérséklődött a költségcsökkentést és a bővítést tervezők részaránya.
A vállalatok számára a legfontosabb beruházási korlátot a piaci bizonytalanság, és a magas hitelkamatok jelentik 2012 tavaszán. A forrásköltségek képezte akadályok kétévnyi fokozatos enyhülés után ismét nehezítően hatnak a fejlesztésekre, és a forráshiánynál és a beruházási cikkek áránál is jobban blokkolják a beruházásokat. A szűkös hitelkínálat, valamint a magas hitelkamatok a legtöbb iparág fejlesztéseit jobban fékezik, mint fél évvel korábban (kivéve az eleve alacsony beruházási hajlandóságot mutató építőipar, gépjármű kereskedelem és -javítás, nagykereskedelem és textilipar kivételével).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.