Nagyjából egy éve újabb lendületet kaptak az autógáz használatát célzó különböző autó-átalakítások, írja a Napi Gazdaság, az autóház ugyanis jóval olcsóbb a hagyományos üzemanyagoknál.
A trend az idén is folytatódott. A piacvezető Prímagáz Zrt. autógáz forgalma ebben az évben hat, 2011-ben nyolc százalékkal nőtt a társaság korábbi közlése szerint. A kőolaj lepárlásából keletkező lpg (cseppfolyós propángáz, avagy pb) mellett a cng (compressed natural gas - sűrített földgáz) használata is terjed, noha még mindig nem áll rendelkezésre elegendő nyilvános töltőállomás, szép számmal akadnak viszont privát használatban üzemelő kutak.
Míg a 95-ös benzin és a gázolaj ára még a többszöri csökkentés után is közelíti a 420 forintot, addig az lpg literjét - amelyből többet is fogyaszt az autó - körülbelül 230 és 260 forint között tankolhatjuk az ország több mint 600 kútján. A járművek gázüzeművé alakítására fordított 200-250 ezer forint 20-25 ezer kilométer megtétele után, akár már egy-két év alatt is megtérülhet.
Az autógázárakat a világpiaci árak mellett a dollár/forint árfolyam és a piaci verseny befolyásolja leginkább, ezen belül az árak jórészt együtt mozognak a benzin- és dízel áraival, és itt is lehetnek 20-30 forintos különbségek az egyes kutak ára között, mutat rá a Napi.
A cng jövedéki adója nulla százalékos, az lpg-é 180 euró tonnánként, ami kilogrammonként körülbelül 50 forint. 2018-ig nem kell emelni a terhelést, esetleg 2030-ig is hatályban marad a kedvezményes kulcs. Tavaly áprilisban az Európai Bizottság még azt javasolta, hogy 2018-ig jelentősen, az akkor érvényes szint négyszeresére emeljék gáznemű hajtóanyagok minimális jövedékiadó-tartalmát, az lpg esetében 500 euró/tonnára, a földgáz esetében pedig 10,7 euró/GJ-ra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.