Érezhetően növekszik hazánkban is a nagyképernyős háromdimenziós (3D) televíziók iránti kereslet. Míg egy évvel ezelőtt még csak minden tízedik eladott készülék volt ilyen, az idén júniusban a 3D képes tévék aránya a teljes hazai értékesítés belül már a 30 százalékot is elérte, az internetes webáruházakban pedig ennél is nagyobb volt a részesedésük. Az eladások ráadásul szakértők szerint az olimpia közeledésével tovább emelkedhetnek, hiszen a MTV 3D-ben is közvetíti az ötkarikás játékok bizonyos eseményeit, ez pedig számos fogyasztót arra késztethet, hogy a sportesemény előtti hetekre, napokra időzítse vásárlását.
A hazai tévépiacot egyébként már a labdarúgó Európa-bajnokság is felpörgette: júniusban éves összevetésben darabszámban 30, értékben 50 százalékkal nőtt a forgalom. Utóbbi két adat azt jelzi, hogy a vevők már az Eb idején is a drágább tévéket keresték, ekkor azonban még nem a 3D volt a legkeresettebb funkció, hiszen a kontinensviadalon csak a döntőt közvetítette m3D csatornáján az MTV Zrt. Bár a m3D 50 napos kísérleti adása az Eb-finálé óta is elérhető, piaci szereplők úgy számolnak, hogy a televízió-értékesítésre elsősorban az ideiglenes csatorna olimpiai közvetítései lehetnek nagy hatással, így a háromdimenziós televízió-eladások a játékok kezdetének környékén tetőzhetnek.
A háromdimenziós piac fejlődése ugyan igen impozáns, az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a 3D-tévék teljes értékesítésen belüli arányának növekedésben komoly szerepet játszott, hogy a gyártók ma már lényegében minden felső-közép kategóriás készülékükbe beépítik ezt a funkciót – hívta fel a figyelmet Várkonyi Balázs az Extreme Digital ügyvezető igazgatója. A szakember a Világgazdaságnak elmondta: ez egyébként némileg a tv-piacot is átalakította, tavaly óta ugyanis lényegében eltűntek a korábbi értelemben vett középkategóriás tévék. Ennek eredményeként a korábban ilyen készüléket választó vevők – egyébként igen széles – köre kettéoszlott, s a vásárlók vagy az olcsóbb termékek mellett döntenek, vagy olyan felső-közép kategóriás tévét vesznek, amelyen már háromdimenziós adást is nézhetnek.
Bár az olimpia újabb egyszeri lökést adhat az eladásoknak, a 3D-s piacon a robbanásszerű növekedéshez, illetve ahhoz, hogy a tévéválasztásnál ez a funkció legyen az elsődleges szempont, ennél több kell – jelezte lapunknak Dreiszker Péter a Samsung fogyasztási elektronikai divíziójának marketing vezetője. A szakember szerint a területen az hozhatná meg az áttörést, ha elterjedne a szemüveg nélküli technológia, illetve folyamatossá válnának a háromdimenziós adások. Utóbbival egyébként itthon nem állunk rosszul, hazánkon kívül ugyanis világszerte mindössze 11 országban közvetítik 3D-ben az olimpiát, s még az sem kizárt, hogy az m3D hamarosan állandó, 3D-s tartalommal jelentkező tévécsatornaként üzemelhet.
Dreiszker Péter hozzátette: habár ugrásszerű növekedés egyelőre nem is várható, a piac dinamikus bővülése minden bizonnyal így is folytatódik. A 3D tévéket eddig elsősorban a technológiai újdonságok iránt fogékony vásárlók vették, az árak csökkenésével azonban a fogyasztói kör folyamatosan bővül. A Samsungnál ennek megfelelően úgy számolnak, hogy az értékesítés az év hátralevő részében, és jövőre is érezhetően emelkedni fog.
Megugró globális értékesítés
A legfrissebb előrejelzések szerint az idén 90 százalékkal több 3D tévét értékesíthetnek világszerte, mint egy évvel ezelőtt. Tavaly globálisan valamivel több, mint 24 millió ilyen készülék talált gazdára, 2012-ben azonban a prognózis 46 millió eladott televíziót valószínűsít. Érdekes módon a piac növekedése Észak-Amerikában kissé később indult meg, mint más régiókban: miközben a penetráció Nyugat-Európában és Kínában az idén már a 25 százalékot közelítheti, s térségünkben is elérheti a 20 százalékot, addig a tengerentúlon ez az arány év végére mindössze 19 százalék lesz. A következő években azonban Észak-Amerikában is megugorhat az értékesítés, s 2014-re már ez a régió lesz a legfontosabb piaca a gyártóknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.