BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az újratárgyalások dominálnak az irodapiacon

A magyarországi irodaállomány, illetve a bérleti díjak alig változtak az idei év első felében, a kihasználatlan területek aránya viszont nőtt. A bérbeadásokon belül a meglevő bérleti szerződések újratárgyalása dominált - derül ki a Colliers International magyarországi irodájának legfrissebb irodapiaci jelentéséből.

Az ingatlan-tanácsadó cég  tájékoztatása szerint a hazai irodaállomány 2012 első félévében alig gyarapodott, csak egy kisebb irodaépületet adtak át. Az első félévben bérbe adott terület nagysága 149 ezer négyzetméter volt, elmaradt a 2011 hasonló időszakában mért adattól.

A bérbeadásokon belül továbbra is a meglevő bérleti szerződések újratárgyalása dominált. Az 5.000 négyzetméternél nagyobb területet bérlő cégek nem költöztek el, inkább kedvezőbb feltételeket alkudtak ki meglevő bérleményükben. A szerződésüket az első félévben újratárgyaló nagyobb bérlők közé tartozott a Vodafone és a Citibank - közölte a Colliers.

Az irodapiaci kihasználatlansági arány az év első felében 21,3 százalékra emelkedett. A saját tulajdonú irodákat nem tartalmazó állomány üres területeinek aránya 2011 végén 23,4 százalék volt, ez 25,8 százalékra nőtt. A bérleti díjak a kedvezmények miatt továbbra is nyomottak voltak, a tényleges bérleti díjak a 2011. évi szinten maradtak.

A bérlők számára fontos szempont a környezettudatosság. A LEED vagy BREEAM zöld tanúsítvány megszerzése kötelezőnek számít az új fejlesztések esetében, de a bérlők több esetben azt is elérték, hogy a meglevő épületek tulajdonosai környezettudatos korszerűsítési és felújítási munkákat végezzenek. Az ingatlan-tanácsadó szerint a bérbeadási tevékenység várhatóan a második félévben is erőteljes lesz, de az idei összvolumen valószínűleg elmarad az előző évi szinttől, a kihasználatlanságban és a bérleti díjakban nem várható jelentős változás az év fennmaradó részében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.