BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővül a régiós ruhakereskedelem

Piackutatók szerint tovább bővül régiónkban a ruhakereskedelem forgalma. Igaz, ami a termékek színvonalát illeti, hazánk és Bulgária a sor végén kullog.

Az öt legnagyobb nemzetközi ruhakereskedelmi vállalat – a C&A, a H&M, az Inditex, a New Yorker, az Orsay – mindegyike jelentős piaci részesedést ért el a hat közép-európai országban. A PMR piackutató cég friss tanulmánya szerint ezek a cégek összesen több mint 1100 üzletet működtetnek a régióban, ami a világpiaci jelenlétük mintegy tizedét teszi ki.

Ugyan a spanyol Inditex konszernnek, a világ vezető ruha- és cipőkereskedelmi vállalatcsoportjának van a legtöbb, összesen 320 egysége Közép-Európában, ám az Orsay az, amely üzletei jelentősebb részét – a 600-ból 270-et – működteti ezekben az országokban. A német cég jelent meg egyébiránt elsőként a régióban, amikor 15 éve terjeszkedni kezdett Lengyelországban.

Ezt követően gyorsan megérkezett a C&A, az Inditex és a New Yorker is, majd utolsóként a svéd H&M. Ez a lánc viszonylag későn, csupán 2003-ban vetette meg lábát Csehországban és Lengyelországban, abban a két országban, ahol elsőként szoktak megtelepedni a kelet felé terjeszkedő cégek. Általában az utolsó két ország pedig Románia és Bulgária – a PMR adatai szerint. A H&M ugyan csak tavaly márciusban jelent meg Romániában, de az évet már 11 üzlettel és 37 millió eurós bevétellel zárta. Az idei év végére pedig 22-re nő a cég boltjainak száma.

Hazánkban 31 üzlet tartozik a céghez, amelynek magyar leányvállalata 60,32 millió eurós árbevételt ért el az elmúlt évben.

A nagy nemzetközi hálózatok jelenléte ellenére az összesen 720 üzlettel rendelkező lengyel LPP a térség legnagyobb ruházati kiskereskedelmi vállalata. Négy márkájával – Reserved, Cropp, House, Mohito – képviselteti magát a hat piacon. Magyarországra 2002-ben érkezett a Reserved, amelynek nyolc egysége közül négy van Budapesten.

A PMR prognózisa szerint a Bulgáriát, Csehországot, Lengyelországot, Magyarországot, Romániát és Szlovákiát felölelő Közép-Európában két év múlva meghaladhatja a 14 milliárd eurót a ruha- és cipőkereskedelem forgalma azt követően, hogy az elmúlt évben – egyszázalékos bővülés eredményeként – a forgalom megközelítette a 13 milliárd eurót. Az összeg fele ugyanakkor Lengyelországban érkezett a kereskedőkhöz. A ruha- és cipőpiac ugyan bővül a régióban, bár az elmúlt két évben érezhetően lassult a tempó. Ennek ellenére a PMR a következő két évre is bővülést vár.

Az elmúlt évben a térségben az Inditex volt az első az árbevétel terén. Az utána következő LPP és Tesco forgalmával együtt a hármas a teljes forgalom 12 százalékát tartja kezében. Ugyanakkor jellemző megállapítása az elemzésnek, hogy az összes forgalom 46 százalékát az olcsó árkategóriájú termékek eladása teszi ki. Ezek leginkább Magyarországon és Bulgáriában keresettek, míg Csehországban és Lengyelországban a közép- és felső-közép kategória hasít ki nagyobb szeletet a tortából.

A teljes ruházati forgalom fele a felmérés tanúsága szerint a márkaboltokban landol, és az értékesítés bővülése szoros kapcsolatban van a bevásárlóközpontok terjedésével. A beruházások azonban tavaly nem haladták meg a 2007-es szintet, miután kevesebb mint egymillió négyzetméternyi új bevásárlóközpont épült a hat országban. Igaz, ez hét százalékkal meghaladja a 2010-es számokat.

Az idei első fél évben csak nyolc kereskedelmi központ készült el, de a második fél évben várhatóan további kéttucatnyit fejeznek be, és így régiónkban az ilyen létesítmények összterülete elérheti a 16 millió négyzetmétert.

A plázastop idején

Az első fél évben a Nemzetgazdasági Minisztérium 28 pláza­stop alóli felmentési kérelmet hagyott jóvá, és 31-et utasított el a beérkezett 82 kérelem közül. A 300 négyzetméternél nagyobb alapterületű boltokra vonatkozó építési tilalom alóli felmentést kapott többek között az első külföldi cég által kezdeményezett beruházás, a lengyel Echo Investment által építendő, 37 ezer négyzetméteres, zuglói Mundo bevásárlóközpont. Az elmúlt év végén 81 vidéki bevásárlóközpont hasznos területe 939 ezer négyzetméter volt, míg a 37 budapesti központ összterülete meghaladta az 1,09 millió négyzetmétert.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.